Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛  بیانیه انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد به مناسبت فرارسیدن هفته ارتباطات و روابط عمومی

«روابط عمومی؛ مردم مداری ، گفتمان سازی»

فرارسیدن هفته ارتباطات و روابط عمومی فرصت مغتنمی است تا جایگاه و محوریت نهاد قدرتمند و تاثیرگذار روابط عمومی و نیز ارتباطات در اعتلای جامعه و  بعنوان یکی از پیشران های مهم توسعه در آینده ایران مورد توجه و تاکید صاحبنظران و دست اندرکاران قرار گیرد . انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد به سهم خود فرا رسیدن این ایام را به  تمام مدیران و کارشناسان عرصه هنر هشتم و نیز استادان و مدرسان این رشته تبریک عرض نموده و با عنایت به فرازها و فرودهای روابط عمومی ها در سال گذشته  نکاتی را در معرض صاحبان اندیشه و دلسوزان قرار می دهد :

1- در حالی که امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل»  نامگذاری شده است عمده ترین مباحث و برنامه های تعریف شده برای تحقق این شعار حول محور بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی بوده و نقش و جایگاه ارتباطات به عنوان زیربنای هرگونه توسعه چندان مورد توجه قرار نگرفته است.  انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد ضمن تاکید بر حیاتی بودن تحول اقتصادی و تحرک بخشی به تولید، مصرانه از دست اندرکاران و صاحبنظران ارتباطات و روابط عمومی می خواهد با تبیین مولفه مهم و اساسی ارتباطات در دستیابی به الگوی اقتصاد مقاومتی زمینه  لازم را برای ترسیم چشم انداز و آینده این بخش در نقشه راه توسعه کلان اقتصادی را فراهم نمایند .

2- اقدام و عمل گرایی بخش مهمی از شعار امسال به شمار می رود که نشان می دهد نه تنها در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی بلکه در حوزه ارتباطات و روابط عمومی نیز وقت عمل فرارسیده است . با توجه به گذشت چهار دهه از تدوین نخستین آیین نامه ها و بخشنامه های مرتبط با روابط عمومی متاسفانه نه تنها شاهد ارتقای جایگاه روابط عمومی ها نبودیم، بلکه استقلال حرفه ای آنها نیز در معرض تهدید قرار گرفته که ادغام ادارات کل روابط عمومی استانداری در حوزه استاندار از نمونه های بارز آن به شمار می رود . اکنون زمان اقدام قاطع و اساسی در راستای بازیابی جایگاه روابط عمومی فرارسیده است که امید است با توجه به مطالبات عمومی و تحولات اجتماعی و تکنولوژیکی به خود جامه عمل بپوشد .

3- جلوه گری ارتباطات و تصویرگری رسانه ها در جریان مذاکرات هسته ای و در نهایت شکستن قفل تحریم ها توسط دولت تدبیر و امید ابعاد تازه ای از ارتباطات نوین علی الخصوص ابعاد و قدرت شبکه های مجازی را به نمایش گذاشت ، بازشناسی و بازنمایی ارتباطات نوین در تحولات سیاسی و اجتماعی نمونه ای از گسترده تر شدن جایگاه ارتباطات در کشور عزیزمان ایران بوده که زمینه ساز بحث های متعددی در جامعه ارتباطی کشور شده و بالطبع هرگونه قضاوت در خصوص آینده ایران بدون توجه به آن غیر ممکن خواهد بود. انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد ظهور ابزارهای جدید ارتباطی ناشی از تحولات فناوری به ویژه کشیده شدن قلمرو تاثیرگذاری روابط عمومی به گستره ارتباطات بین المللی را به فال نیک گرفته در عین حال بر ضرورت آسیب شناسی و استفاده بهینه و سنجیده از این ابزار تاکید می کند.

4- در  آستانه تصویب برنامه ششم توسعه کشور و نیز اسناد توسعه استانها تبیین جایگاه ارتباطات و روابط عمومی نیازمند تحرک و همت مضاعف دلسوزان این عرصه است که به نظر می رسد کمتر مورد توجه قرار گرفته و جای خالی این مهم در اسناد بالادستی ملی و استانی قابل تامل است. انجمن متخصصان روابط عمومی استان از استادان، صاحبنظران، کارگزاران و متولیان نهادهای مهم و تاثیرگذار مرتبط با ارتباطات و روابط عمومی در کشور می خواهد تا ضمن جلب توجه دستگاههای تصمیم ساز و برنامه ریز کشور نقش راهبردی ارتباطات و رسانه ها را در چشم انداز الگوی پیشرفت ایرانی- اسلامی ترسیم نمایند .

5- اخلاق مداری و اخلاق محوری و تبیین اخلاق حرفه ای در روابط عمومی ها و رسانه ها چالشی است که هرچند در سال گذشته توسط انجمن متخصصان روابط عمومی بدان پرداخته شد، اما رصد وضعیت موجود نشان می دهد بخش عمده ای از بحران های سیاسی و اجتماعی معطوف به کمرنگ شدن  اخلاق حرفه ای در این حوزه است و تبیین رابطه قدرت و رسانه و نیز جایگاه روابط عمومی در دستگاههای دولتی و انتظارات متقابل مدیران ارشد و روابط عمومی ها در دولت ها نیازمند توجه و تامل مضاعف است .

6- تعامل دوجانبه و فعال بین انجمن های تخصصی روابط عمومی با مدیران وکارشناسان روابط عمومی دستگاهها و نهادهای اجرایی استان به منظور اعتلا و تقویت عملکرد روابط عمومی ها و تقویت فضای همدلی و هم زبانی در استان در راستای حمایت از روند توسعه و پیشرفت استان علی الخصوص در سال 1395 سال خوش آمد گویی به یزد مورد تاکید قرار می گیرد .

7- ضرورت توانمندسازی بخش خصوصی در حوزه روابط عمومی و رشد شرکت های دانش بنیان در این حوزه،  توسعه و تقویت انجمن های علمی روابط عمومی و توجه به راه اندازی مراکز پژوهشی در حوزه علوم ارتباطات و کیفی سازی آموزش عالی و نیز  توجه مضاعف در بکارگیری و جذب نیروهای متخصص و آموزش دیده  در بخش روابط عمومی علی الخصوص توجه به زنان متخصص در حوزه ارتباطات و روابط عمومی به عنوان یک نیروی نوظهور ضروری است .

8- انتخاب شعار «روابط عمومی ؛ مردم مداری و گفتمان سازی» به عنوان شعار برگزیده روابط عمومی استان یزد نشان دهنده تحول در رویکرد گفتمانی و کار ویژه روابط عمومی های استان به نگاه فرایند محور و ایجاد سازمان شیشه ای بوده و حکایت گر ضرورت شنیدن «صدای مردم» توسط روابط عمومی ها و روشنگری و انتقال دوسویه پیام از جامعه به  متولیان و متصدیان امور و حمایت از منافع عمومی است که امید می رود این روند زمینه لازم را برای تحقق حکمرانی خوب فراهم نماید .

9- انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد ضمن گرامیداشت مجدد هفته ارتباطات و روابط عمومی از تمامی کارشناسان صاحب نظران، مدیران و نهادهای دولتی و غیر دولتی که در سال گذشته با این انجمن در بخش تصمیم سازی و نیز اجرای برنامه ها همکاری نموده و زمینه نهادینه سازی و ارتقای روابط عمومی و  توسعه ارتباطات را در کشور و نیز استان یزد فراهم نموده اند ؛ صمیمانه تشکر و قدردانی می نماید .
▫️                                                                                                                                                  انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد
▫️▫️▫️                                                                                                                                                          اردی بهشت 1395