Print Friendly, PDF & Email

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به رشد قابل توجه فعالیت های سینمایی در استان یزد طی سال های اخیر پرداخت.

پایگاه خبری یزد باما به نقل از خبرگزاری شبستان – یزد ؛به مناسبت ۲۱ شهریور روز سینما، گفت: در سالهای اخیر ایجاد سالنهای نمایش فیلم از نظر کمی و کیفی به یکی از اولویتهای صنعت سینمای کشور تبدیل شده و احداث سالنهای جدید در کنار بهسازی سینماهای موجود و اختصاص مکانهای دارای قابلیت نمایش فیلم به سالن در تحقق این امر، تاثیر بسزایی داشته است.

جوادیان زاده گفت: درحال حاضرتعداد کل سالنهای فعال سینمای یزد ۱۹ سالن است که ۹ سالن در شهرستان یزد و بقیه در سایر شهرستانها با مجموع ۴۲۱۴ صندلی است.

وی ادامه داد: در راستای تحقق عدالت فرهنگی، به شهرهای عقدا، ندوشن و خرانق نیز دستگاه سینما سیار اختصاص داده شده که انشاالله با بهبود وضعیت کرونا، فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

به گفته وی همچنین سالن دوم پردیس سینمایی نگار میبد و ۴ سالن مجتمع خلیج فارس یزد نیز در حال احداث است.

جوادیان زاده افزود: بدین ترتیب به استناد گزارش منتشر شده توسط سازمان سینمایی در خردادماه ۹۹، استان یزد بر اساس شاخص های تعیین شده، از سال ۹۶ از رشد قابل توجهی در این زمینه برخوردار بوده و دارای سرانه نسبتاً مطلوبی می باشد و نسبتِ جمعیت به سینما و سالن نمایش فیلم، نشان می دهد استان یزد پس از تهران، از بهترین جایگاه کشوری در این زمینه برخوردار است.

وی گفت: در سالهای اخیر فیلمهای تولید شده در استان، از نظر کمّی و کیفی از رشد خوبی برخوردار بوده و فیلمسازان و هنرمندان سینمایی در جشنواره های مختلف ملی و بین المللی خوش درخشیدند. بخش عمده تولید فیلم در استان از طریق موسسات فیلمسازی و سینمای جوانان استان یزد و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی انجام می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد اظهارداشت: یکی از نکات قابل تقدیر در این حوزه، حضور فعال و موثر هنرمندان سینمایی استان در پرداخت به موضوع کرونا در طی دوران این پاندمی است. لذا به مناسبت روز سینما، برنامه ویژه ای تدارک دیده شده که ضمن بزرگداشت این روز، از زحمات خالصانه کادر درمان و مدافعان سلامت قدردانی شود.

به گفته وی این برنامه با عنوان ” کرونا وریته ” به نمایش آنلاین کلیپ ها و فیلمهای با موضوع کرونا که توسط فیلمسازان استان ساخته شده، می پردازد و توسط انجمن سینمای جوانان استان و اداره کل از ۲۱ لغایت ۲۳ شهریور ماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: رویداد دیگری به مناسبت بزرگداشت روز سینما برنامه ریزی شده که بی شک مبین مرتبه خاص فیلمنامه در تولید فیلمهای ارزشمند است. انتشار کتاب «با فیلمنامه نویسان استان»، اثری ماندگار شامل فیلمنامه های کوتاه، بلند، داستانی، مستند و پویا نمایی نویسندگان خواهد بود که می تواند علاوه بر نمایش روند فیلمنامه نویسی در استان، به عنوان میراثی ارزنده و راهنمای نسلهای آینده هنرمندان سینمایی استان، ماندگار گردد.

جوادیان زاده گفت: فراخوان این رویداد در روز سینما منتشر و از همه هنرمندان و فعالان این حوزه دعوت می شود در تدوین کتابی که متعلق به خود ایشان است، مشارکت فعال داشته باشند.

وی تصریح کرد: دیگر رویداد این روز فرخنده سینمایی، رونمایی پوستر پنجمین سوگواره عکس و فیلم لحظه های عاشورایی است که برای پنجمین سال متوالی به همت انجمن سینمای جوانان استان برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: مداومت اجرای این سوگواره، نکوداشت شهر میراث جهانی یزد به عنوان «دارالعباده» و «حسینیه ایران» و بیانگر ارادت خاص مردم این دیار به اباعبدالله الحسین (ع) و شور حسینی آنان است.

جوادیان زاده گفت: ان‌شاالله برگزیدگان این سوگواره به مناسبت بزرگداشت اربعین حسینی معرفی و تقدیر خواهند شد.