Print Friendly, PDF & Email

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: ۶ گروه نمایشی به مرحله نهایی جشنواره تئاتر استان یزد راه یافتند که بمدت سه روز با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت .

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از خبرگزاری ایرنا- یزد؛ احسان عابدی روز شنبه در نشست خبری سی ودومین جشنواره تئاتر استان یزد، افزود: فراخوان این جشنواره در تابستان سالجاری انتشار یافت و ۱۱ گروه براش شرکت در جشنواره ثبت نام قطعی کردند که پس از بازبینی آثار که شامل هفت نمایش از یزد، ۲ نمایش از بافق ، یک نمایش از مهریز و یک نمایش نیز از میبد بود، هشت اثر به عنوان منتخب هیئت داوران برای رقابت در جشنواره معرفی شدند.

وی ادامه داد: گروه نمایش میبد به دلیل سانحه ای که برای نقش اول نمایش آنان اتفاق افتاد از شرکت در جشنواره انصراف داد و در نهایت ۶ اثر در مرحله نهایی جشنواره با یکدیگر رقابت می کنند که بازی بزرگ بازگشت، بازماندگان با مرگ نفس می کشند، بچه های خاکستری، رویای نیمه سوخته، علی گندابی و وقتی صدای سوت میاد سرت را بدزد نمایش هایی پذیرفته شده در بخش رقابتی این جشنواره است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: این جشنواره از هشتم لغایت دهم آذرماه در یزد برگزار می شود و مراسم اختتامیه پنجشنبه شب این هفته در محل تالار فرهنگ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار خواهد شد.

عابدی اظهار داشت: ۲ اثر از یزد نیز در جشنواره بین المللی مقاومت انتخاب شد که امیدواریم در این جشنواره نیز شاهد درخشش هنرمندان یزد باشیم و همچنین رویداد جشنواره تئاتر منطقه ای معلولان با میزبانی استان یزد و با مدیریت بهزیستی و همکاری سازمان فرهنگی شهرداری نیز هفته آینده در یزد برگزار می شود ، همچنین جشنواره تئاتر ایثار نیز بصورت ملی در آذرماه در اردکان برگزار می شود که میزبانی آن بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد است .

وی ادامه داد: اولین جشنواره فیلم کوتاه ایساتیس نیز تا پایان سال در یزد برگزار خواهد شد و در عرصه خوشنویسی نیز فعالیت های زیادی انجام شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در شرایطی هستیم که شاهد هجمه و فشار ناجوانمردانه بر هنرمندان هستیم و رفتارهای غیرانسانی و حتی تهدید آمیز با آنان می کنند تا در رویدادهای مختلف شرکت نکنند، بخش عمده این فشارها در شبکه های مجازی روی می دهد که با یک تروریست رسانه ای مواجه هستیم و این در حالی است بسیاری از هنرمندان از هنر امرار معاش می کنند .

عابدی همچنین در پاسخ به سئوال ایرنا در مورد کمبود زیرساخت های فرهنگی در یزد اظهار داشت: در شهر یزد سه سالن ویژه تئاتر داریم که قطعا کم است و الان برای تمرین تئاتر، شرمنده هنرمندان هستیم و تالار مرکزی یزد در امام شهر در دولت سیزدهم بودجه ای مناسبی گرفته که این طرح مهم بزودی به اتمام خواهد رسید که مجهزترین سالن کشور در یزد با هفتصد صندلی را خواهیم داشت .

وی اظهار داشت: مجموعه تالار مرکزی یزد پروژه ای ملی است که بهره برداری از آن بخشی از مشکلات را حل می کند و مجتمع امام علی یزد نیز که کارفرمای آن اداره دیگری است ، همه فضاهای آن آماده شده و فقط سالن آمفی تئاتر باقی مانده که همچنان بلا تکلیف است .

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد نیز در این نشست گفت: با توجه به بسترهایی که برای هنر نمایش در استان وجود دارد، سرمایه گذاری مناسبی در این زمینه صورت گرفته و نسبت به دیگر رشته های هنری فعال تر است.

حجت الاسلام مجتبی صداقت، افزود: برگزاری این جشنواره ها باعث می شود هنر استان یزد ارتقا یافته و جایگاه کشوری را کسب کند و هر فعالیت فرهنگی هنری که بتوانیم حمایت کنیم، قطعا این کار را انجام خواهیم داد که در این راستا مستند ۲۸ شهید نوجوان و جوان یزدی در کردستان که توسط کومله شهید شدند در حال تهیه است و خانه شعر و ادب نیز راه اندازی شده و در حوزه خوشنویسی نیز برنامه هایی اجرا شده است .

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در مورد تعیین تکلیف ساخت فرهنگسرای مهرآوران و ساختمان پلاتو نیز گفت: توسعه زیرساخت های تئاتر خیابانی از برنامه شورای شهر یزد است که زیرساخت های موجود در شان این شهر نیست و پلاتو تئاتر مهرآوران از پروژه های عمرانی است که از سازمان فرهنگی ورزشی گرفته شده و به عهده شهرداری و سازمان عمران و مناطق است .

صداقت همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد دلیل هزینه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در برنامه های ملی نیز گفت: هر رویدادی که در شهر یزد برگزار شود و جنبه فرهنگی، ورزشی و اجتماعی داشته باشد، این سازمان می تواند حمایت کند چون در شهر یزد برگزار می شود، در مورد رویداد جمعیت که اخیرا با حضور مدیران کل بانوان استانداری های سراسر کشور در یزد برگزار شد نیز ما مشارکت کردیم و فقط در ۲ حوزه مستند سازی و اجرای برنامه حمایت کردیم و جایی ورود می کنیم که مزایایی برای شهر یزد داشته باشد و در مورد تئاتر هم چون در سطح شهر یزد اجرا می شود و برای مردم یزد است لذا کمک و حمایت می کنیم.

علی جاور دبیر اجرایی سی و دومین جشنواره تئاتر استان یزد نیز در این نشست گفت: جشنواره امسال عمدتا رویکردی مبتنی بر فعالیت جوانان دارد و بین هشتاد و چهار گروه ، دو کار از یزد در جشنواره ملی مقاومت انتخاب شد که نشان از فعالیت قوی این رشته در یزد دارد و بیش از چهارصد فارغ التحصیل رشته تئاتر در یزد حضور دارند، لذا هر گونه حمایت از این رشته باعث تقویت بیشتر هنرمندان تئاتر خواهد شد.

در پایان این نشست از پوستر سی و دومین جشنواره استانی تئاتر یزد رونمایی شد.