Print Friendly, PDF & Email

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: جشنواره قدمگاه  مبین رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه پرداختن به رخدادهای تاریخی از منظر هنر است.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از خبرگزاری ایرنا- یزد کاظم نظری روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲ در آیین اختتامیه و معرفی برترین های اولین جشنواره تئاتر خیابانی ملی قدمگاه که با محوریت رخداد تاریخی مباهله به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزار شد ، افزود: این جشنواره برای اولین بار در کشور برگزار شده است و برگزاری آن مبین رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه پرداختن به رخدادهای تاریخی از منظر هنراست و اقدامات استان یزد در زمینه میزبانی مناسب از این جشنواره قابل قدردانی می باشد.

وی ادامه داد: استاندار یزد شخصا انسانی فرهنگ دوست و حامی هنر است و این استان همواره برای میزبانی رویدادهای فرهنگی و هنری اعلام آمادگی کرده است که در همین زمینه با اهتمام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد این جشنواره بصورت ملی در بافت تاریخی ثبت جهانی شده یزد برگزار شد و به همین دلیل دبیرخانه جشنواره نیز در همین استان در مراسم امروز افتتاح می شود.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره ملی تئاتر قدمگاه تنها جشنواره ای است که سه اثر آن برای سه رویداد ملی کشور انتخاب شده و امیدواریم با راه اندازی دبیرخانه این جشنواره در سال آینده جشنواره ای پر بارتر برگزار شود.

نظری اظهار داشت: یزد دارالعباده و از شهرهای مهم و تاریخی ایران است که در برگزاری اولین جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه با محوریت رخداد تاریخی مباهله میزبانی شایسته ای داشته که از دست اندرکاران برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری قدردانی می کنیم.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز در این آیین گفت: روز مباهله از روزهای بسیار بزرگ و باعث افتخار در تاریخ اسلام است و اینکه برگزاری جشنواره تئاتر قدمگاه با این عنوان و روز همراه شده نیز اقدامی شایسته است.

علی اکبر عزیزی اظهار داشت: در تاریخ و دین ما رویدادهای متعدد و با افتخار زیادی داریم که می‌توان با زبان هنر در این مسیر حرکت کرد و دستمان بسیار پر است و کارهای ارزشمندی از اینگونه جشنواره ها برای معرفی بیشتر فرهنگ اسلامی و دینی می تواند حاصل شود.

احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و دبیر این جشنواره نیز در این مراسم گفت: ۱۰ اثر از استان‌های مختلف کشور و سه اثر از استان یزد در این جشنواره اجرا شد و بیش از یکصد نفر از هنرمندان سراسر کشور در اولین جشنواره تئاتر ملی قدمگاه با رویکرد اجرا در فضای باز و با محوریت رخداد تاریخی مباهله در استان یزد حضور یافته و به مدت سه روز در بافت تارخی شهر میراث جهانی یزد برنامه های خود را اجرا کردند.

در این مراسم از اصغر بمانی هنرمند پیشکسوت تئاتر در استان یزد تجلیل شد، همچنین با انتخاب هیئت داوران نمایش گذرگاه از استان قزوین به جشنواره ملی صاحب دلان و نمایش رخ به رخ از استان فارس نیز برای جشنواره ملی آیینی و سنتی ۱۴۰۲ معرفی شدند.

نمایش هله از استان یزد نیز به عنوان منتخب هیات داوران برای جشنواره بین المللی تئاتر فجر انتخاب و معرفی شد.