Print Friendly, PDF & Email

پاطگاه خبری یزد باما ؛به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: مستند «آقا معلم» به نویسندگی و کارگردانی سید مهدی مرعشی و تهیه کنندگی حوزه هنری یزد تولید شد.

این فیلم گوشه ای از زندگی معلم شهید «حاج حسن حسینیان» را در مدت 40 دقیقه روایت می کند.
تصویربرداری و صدابرداری این اثر به ترتیب بر عهده مسعود یزدی و فرشید شاکری بوده و محمد حسین ملک رضایی، مسعود یزدی و سید مهدی مرعشی تدوین آن را انجام داده اند.
مرعشی در خصوص این مستند گفت: شهید حسینیان معلم امور تربیتی دبیرستان واعظی یزد و فرمانده دسته دانش آموزان رزمنده یزدی در جبهه های دفاع مقدس بود که سال 1364 در عملیات والفجر 8 در جزیره ام‌‌‌‌‌‌‌‌‌الرصاص به درجه رفیع شهادت نائل آمد اما پیکر مطهرش پس از 10سال به میهن اسلامی بازگردانده شد.
وی افزود: یکی از ویژگی های بارز شهید حسینیان این بود که وقتی به جبهه می رفت تعداد زیادی از دانش آموزان و شاگردانش هم به علت علاقه ای که به معلم خود داشتند به همراه وی عازم جبهه می شدند به طوری که دسته «حاج حسن» از شاگردان خودش تشکیل شده بود.
این کارگردان ادامه داد: در این اثر با برادر شهید، دوستان، همرزمان و شاگردان وی و مرحوم محمد فاضلی (مدیر وقت دبیرستان واعظی) گفتگو شده است.
مرعشی با بیان اینکه مراحل تولید این مستند یک سال و نیم طول کشیده، گفت: تحقیق و پژوهش کار یک سال، تصویربرداری چهار ماه و تدوین آن در مدت دو ماه انجام شده است.
سید مهدی مرعشی متولد 1351 دارای مدرک کارشناسی علوم پزشکی و کاردانی سینما از دانشگاه سوره تهران است.
وی فعالیت هنری خود در عرصه سینما را از سال 1370 با شرکت در کلاس های انجمن سینمای جوانان یزد آغاز کرد و از همان سال به عنوان دستیار کارگردان در نمایش «هشتمین سفر سند باد» به کارگردانی تقی احتیاط وارد دنیای تئاتر شد. این هنرمند همچنین دوره فیلمنامه نویسی را زیر نظر داود میرباقری در کارگاه های فیلمنامه نویسی حوزه هنری در تهران گذراند و مدتی نیز دوره کارگردانی را زیر نظر ناصر تقوایی طی کرد.
این فیلمساز که اولین فیلمش با نام «جنگل جاری» را در سال 71 ساخته و با آن منتخب جشنواره وحدت تبریز شده، در آثار متعددی نیز به عنوان برنامه ریز، دستیار کارگردان و بازیگر حضور داشته که از جمله آنها می توان به تله تئاتر 13 قسمتی «استنطاق» به کارگردانی فرهاد مهندس پور (پخش از شبکه 4 سیما)، فیلم های «کوچه های باریک»، «اریون» و «داستان نا تمام» به کارگردانی علی زمانی عصمتی و نقش آفرینی در فیلم سینمایی «خاک خوب» و … اشاره کرد.
فیلم های داستانی «فراموش ناشده» و «گازُر» هر دو به ترتیب راه یافته به بخش مسابقه هشتمین و نهمین جشنواره فیلم رضوی، «دوباره نگاه کن»، «دور از فاصله»، «سمفونی سفید»، «بچه های کویر»، «سفر»، «نیمه‌ خاکستری»، مستند بلند «مدرسه عشق» با موضوع تأسیس مدرسه ویژه دانش آموزان رزمنده یزدی در دوران دفاع مقدس، مجموعه 5 قسمتی «رسته دلان» با موضوع زندگی نامه شهدای استان یزد از جمله ساخته های این کارگردان است.
وی همچنین کارگردانی چهار نمایش به نام های «خروس پر طلا»، «کاکوتی» (منتخب دوازدهمین جشنواره تئاتر دفاع مقدس و حائز رتبه های برتر جشنواره)، «دختر و سرباز» و «همیشه، همه چیز اون جوری که ما فکر می کنیم پیش نمی ره» (منتخب بیست و چهارمین جشنواره تئاتر استانی و راه یافته به جشنواره منطقه ای مشهد) را در کارنامه دارد.
این کارگردان در حال حاضر به عنوان مدرس با انجمن سینمای جوانان یزد و دانشکده فنی و حرفه ای میبد همکاری دارد.
مرعشی هم اکنون در حال ساخت مستند «شهر پنهان» با موضوع مسجد ریگ رضوانشهر است.
[aparat id=”https://www.aparat.com/embed/9Xhf6?data[rnddiv]=14728064836570460&data[responsive]=yes”>”]