جشن چهل سالگی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد
Print Friendly, PDF & Email
پایگاه خبری یزد باما، به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد از دو تن از پایه‌گذاران این گروه تجلیل شد.
پایگاه خبری یزد باما ،به نقل از سایت دانشگاه یزد ،در این همایش که با حضور شریف حسین قاسمی بزرگترین استاد معاصر زبان و ادبیات فارسی در هندوستان، استادان دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد، رییس دانشگاه فرهنگیان و جمعی از معلمان و فرهنگیان استان یزد برگزار شد، از دکتر محمد علی صادقیان و دکتر محمد غلامرضایی، پایه‌گذاران گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد تجلیل شد. دکتر محمدصالح اولیا رییس دانشگاه یزد با اشاره به تجلیل از دو تن از استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه یزد گفت: من افتخار شاگردی دکتر صادقیان را داشتم و تمام ویژگی‌های یک استاد واقعی اعم از نظم و مدیریت، علم و دانش و خلق خوب را در ایشان دیدم.پاسداشت مقام دانش، فرهنگ و هنر دکتر مجید پویان، دبیر این همایش و عضو هیئت علمی دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد گفت: امروز به بهانه چهلمین سالگرد تاسیس گروه زبان و ادب فارسی در دانشگاه یزد از دو استاد بازنشسته و پایه‌گذار این گروه تقدیر می‌کنیم و این همایش در واقع پاسداشت مقام دانش، فرهنگ و هنر است. وی افزود: برگزاری این همایش از سال 93مطرح شده بود و با همکاری خوب مسئولان دانشگاه بالاخره موفق به برگزاری آن شدیم. وی گفت: بسیاری از دبیران و فرهنگیان موفق و مطرح استان یزد از شاگردان دکتر غلامرضایی و دکتر صادقیان هستند و این دو استاد در ادب و تواضع و علم مثال زدنی‌اند و دکتر صادقیان اولین استاد تمام دانشگاه یزد هستند.وی افزود: امیدواریم با قدمتی که دانشکده زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه یزد دارد و توانمندی که به واسطه مدیریت خوب این دو استاد پیشکسوت تا کنون به دست آورده است بتوانیم به وجهه بین‌المللی برسیم و دانشجوی خارجی در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه یزد تربیت کنیم.
رشته ادبیات فارسی قدیمی‌ترین رشته دانشگاه یزد دکتر قاسم برید لقمانی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد گفت: رشته‌ ادبیات فارسی قدیمی‌ترین رشته دانشگاه یزد است که از سال ۵۵ در دانشسرای عالی یزد تدریس می‌شد و پذیرش در دوره کارشناسی ارشد در سال۷۲ و دوره دکترا سال۷۹ در دانشگاه یزد اتفاق افتاد. وی افزود: اولین دوره دکترا مربوط به گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بود و حاصل این زحمات، دانش‌آموختگان و بزرگانی هستند که در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور فعالیت می‌کنند. به گفته وی ارتقای رتبه امروز دانشگاه یزد بی ارتباط با زحمات دانشکده زبان و ادبیات فارسی نیست و انتظارات ما از این دانشکده همزمان با چهل سالگی آن شروع شده و حال که بحث بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها مطرح است این دانشکده با توجه به تجربیاتی که در تدریس خارج از کشور دارد می‌تواند برای جذب دانشجوی خارجی پیش قدم شود. وی افزود: برنامه‌های ادبی سراسر استان مانند شب شعر و …باید با هدایت دانشگاه و گروه زبان و ادبیات فارسی انجام شود همچنین در زمینه ادبیات کودک و نوجوان باید بیش از پیش کار شود و داستان‌های رشد مدار بر اساس سن آنها آماده شود که وظیفه استادان ادبیات فارسی است که این عرصه را رها نکنند.
وی با بیان اینکه امروزه محتواهای الکترونیک راحت‌تر در اختیار مردم قرار می‌گیرد، گفت: تهیه کتاب‌های الکترونیک، داستان‌ها و کتاب‌های صوتی باید با نظارت این استادان بیش از پیش تهیه شود. وی با توجه به فرا رسیدن ماه محرم و تهیه اشعاری برای مرثیه خوانی و عزاداری ماه محرم، گفت:لازم است استادان ادبیات فارسی دانشگاه یزد بیش از پیش در این عرصه فعال شوند و اجازه ندهند اشعاری بی‌ربط و بی‌محتوا در این ماه خوانده شود. وی گفت: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر رشته ادبیات پایداری در دانشگاه تاسیس شده و کمک دانشکده زبان و ادبیات فارسی را می‌طلبد تا با ارتباط بیشتر با اداره فرهنگ و ارشاد و بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، این رشته هم تقویت شود. مهمترین حوزه علم، علوم انسانی است دکتر محمدرضا صادقیان‌شاهی، رییس پردیس علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه یزد گفت: دکتر محمدعلی صادقیان ادیب توانا و معلم اخلاق است و دکتر غلامرضایی مظهر مدیریت و این نکوداشت لازمه دانشگاه بود. وی افزود: بی‌تردید مهمترین حوزه علم، علوم انسانی است به طوری در دانشگاه ام آی تی آمریکا همه دانشجویان در هر رشته باید رشته‌هایی از علوم انسانی را هم بخوانند و این مظهر توجه جهانیان به علوم انسانی است. دکتر کاظم کهدویی، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: من از شاگردان دکتر غلامرضایی و دکتر صادقیان بودم و ندیدم یکبار بر کسی خشم بگیرند.
وی گفت:این بزرگداشت درواقع ارج نهادن به زبان مادری است. وی گفت:گروه زبان ادبیات فارسی دانشگاه یزد موفقیت‌های زیادی داشته، در این گروه رایزن فرهنگی، المپیادی، معاون استاندار و افتخارات دیگری نیز داشتیم. این تجلیل درواقع بزرگداشت تمام استادان زبان و ادبیات فارسی است شریف حسین قاسمی، استاد زبان فارسی در هند گفت: این تجلیل درواقع بزرگداشت تمام استادان زبان و ادبیات فارسی در داخل و خارج از کشور است و بعد از گذشت چهل سال از تاسیس دانشکده زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه یزد حتما بیش از پیش رشد خواهد کرد. وی گفت: از آنجا که مردم هندوستان علاقه زیادی به مولانا دارند زبان فارسی را هم دوست دارند و افتخار می‌کنند که بسیاری از معارف را در کتاب مولانا فرا می‌گیرند و ادیبان هندی هم علاقه زیادی به مولانا دارند و در آثارشان هم قابل مشاهده است. دکتر فضل‌الله رضایی ، رییس دانشگاه فرهنگیان استان یزد گفت: شاخص‌ترین معلمان یزد از شاگردان دکتر غلامرضایی و صادقیان هستند. این دانش‌آموخته دوره دکترا زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد افزود: روش تدریس را باید از این دو آموخت، خلاقیت پروری، شخصیت دادن و تکریم دانشجو و صداقت از خصوصیات برجسته آنها است.
انسان با علم ارزشمند است نه با ثروت دکتر مهدی ملک ثابت، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: دکتر صادقیان و دکتر غلامرضایی ستون‌های گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد هستند و باید از آنها تجلیل کنیم چرا که انسان با علم ارزشمند است نه با ثروت و علم است که روح انسان را بزرگ می‌کند. وی گفت: امروز از دانشمندی تحلیل می‌شود که 20 سال مسئولیت مدیرگروهی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد را بر عهده داشته است و به خاطر ادب و تواضع وی کلاس‌های درسش، درس اخلاق به دانشجو می آموخت. در پایان لوح تقدیر و هدایایی از سوی دانشگاه یزد، دانشگاه آزاد اسلامی یزد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم،تحقیقات و فناوری به دکتر محمدعلی صادقیان و محمدرضا غلامرضایی تقدیم شد.
همچنین از دو کتاب مجموعه مقالات نوشته دکتر کاظم کهدویی و متون صرف و نحو عربی نوشته دکتر محمدرضا نجاریان اعضای هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد رونمایی شد. دکتر محمدرضا نجاریان پس از رونمایی کتابش گفت: در این کتاب صرف و نحو عربی سعی شده است دانشجویان راحت تر مطالب را درک و تفهیم کنند و مانند کتب قبل برای دانشجو سختی محتوا در زبان عربی نداشته باشد.
تجلیل از دو استاد پیشکسوت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد