به مناسبت سالروز ثبت جهانی شهر یزد:
Print Friendly, PDF & Email

مدیر پایگاه قنات جهانی شهر زارچ گفت:به مناسبت سالروز ثبت جهانی شهر یزد ، بازید از این قنات از ۱۶ تا ۱۹ تیرماه به صورت نیم بها است.

به‌گزارش پایگاه خبری یزد باما به نقل از خبرگزاری ایرنا- یزد ؛ابراهیم کاظم نژند افزود: علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۹ تا ۲۱ از قنات جهانی زارچ به‌ صورت نیم‌بها بازدید کنند.

وی بابیان این‌که قنات زارچ طولانی‌ترین قنات در دنیا و از جاذبه‌های بسیار پرطرفدار گردشگری یزد است اظهار کرد:استقبال مطلوبی را در ایام پررونق گردشگری به‌خصوص در تعطیلات نوروز شاهد بودیم که این مسئله موجب شده قنات زارچ جزو جاذبه‌های بی‌بدیل مسیرهای گردشگری یزد و بافت تاریخی شود.

کاظم نژند با تأکید بر این‌که قنات زارچ به‌عنوان سازه‌ای پایدار در دل بافت جهانی یزد قرار دارد، گفت: پایدار بودن یکی از ادله ثبت یزد در فهرست آثار جهانی یونسکو است و بازدید از این جاذبه بسیار ارزشمند در این فرصت می‌تواند در معرفی یزد و اهمیت ثبت جهانی نقش بسزایی داشته باشد.

قنات زارچ با قدمت ۲  تا سه هزار سال و ۹۰ کیلومتر یکی از طولانی ترین قنات های ایران شناخته می شود و با شماره ۱۴۸۳۰ تیر ماه ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی و تیرماه سال ۱۳۹۵  به ثبت جهانی رسبد و  مظهر آن در شهر زارچ قرار دارد و علت نامگذاری آن به عنوان قنات زارچ نیز به همین دلیل است و تعداد چاه‌های آن ۲ هزار و ۱۱۵ حلقه است.

قنات یادشده سه سرشاخه به نام‌های شور، شیرین و ابراهیم خویدکی دارد که در زمان حاضر فقط شاخه شور آن فعال است و ۲ شاخه دیگر به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی و افت سطح آب زیرزمینی منطقه کم آب و سپس خشک شد.

مبدأ قنات در حوالی روستای فهرج یزد قرار دارد که پس از عبور از روستاهای خویدک ،دهنو و اکرمیه وارد شهر یزد و  از محلات مختلف آن از جمله میدان امیرچقماق عبور می کند و پس از گذر از مسجد جامع ،از شهر یزد خارج می شود و به  سمت شهر زارچ جریان دارد.

در مسیر این قنات در شهر یزد بیش از ۳۰ پایاب احداث شد که عمده آنها عمومی و وقفی است و مورد استفاده مردم بود و تعدادی نیز در بناهای مذهبی احداث شد .

در فاز اول این پروژه که به عنوان مسیر گردشگری قنات زارچ در نظر گرفته شد؛هشت پایاب، ۲ آب‌انبار و یک آسیاب را شامل می‌شود.

یکی از ویژگی های قنات زارچ ۷۰ پله بودن آن است و این ویژگی به اضافه طولانی بودن و قدمت آن، این قنات را به یکی از قنات های ارزنده دنیا تبدیل کرده است.
قدمت قنات زارچ را به پیش از اسلام و دوره ساسانی نسبت می دهند  که در عمق ۲۳ متری زمین حفر است.

این قنات از نظر طول در ردیف طولانی ترین قنات های استان یزد قرار دارد و از دو رشته اصلی شور و شیرین تشکیل که با هدف بهره برداری از آب های زیرزمینی برای مشروب کردن اراضی کشاورزی ساخته شد.

کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با اجماع اعضا، بخشی از بافت تاریخی شهر یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و با ثبت بافت تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید.