چهارشنبه یازدهم بهمن ماه 1402
Print Friendly, PDF & Email

اکران مستند بلند سینمایی «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان، چهارشنبه شب یازدهم بهمن ماه ۱۴۰۲ با حضور استاندار و جمعی از اقشار مختلف مردم و مسئولان در محل سینما خلیج فارس یزد آغاز شد و تا پایان بهمن ماه برای نمایش عموم ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از خبرگزاری ایرنا- یزد؛  استاندار یزد در این مراسم گفت:مستند ایساتیس که توسط علیرضا دهقان و خانم صحرایی ساخته شده ،مستند بسیار غنی و فاخر است که هویت ها و اصالت های غنی یزد عزیز را به جهان معرفی می کند.

“مهران فاطمی” ادامه داد: در سند یزد نوین نیز ما به دنبال این هستیم که یزد عزیز برای بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان شناخته شده باشد و مستند ایساتیس مسیری است تا اصالت ها و فرهنگ غنی یزد معرفی شود و مستند با عشق و علاقه فراوان کارگردان و سازنده مستند ساخته شده است.

استاندار یزد گفت: این کارگردان حتی منزل خود را فروخته تا مستند ایساتیس را تهیه کند و به پاس زجمات و تلاش های این کارگردان مقرر شد یک واحد آپارتمان مسکونی به علیرضا دهقان اهدا شود تا حداقل بخشی از زحمات این هنرمند جبران شود .

فاطمی اظهار داشت: معرفی ظرفیت ها و داشته های شهر میراث جهانی یزد و شهرستان های استان مغفول واقع شده و هر کاری در این زمینه انجام شود قابل تقدیر است و امیدواریم بتوانیم با ادامه این مسیر و ساخت و تولید چنین آثار فاخری برای معرفی هر چه بیشتر استان دارالعباده و دارالعلم یزد حرکت شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم گفت: مستند سینمایی ایساتیس از امروز با افتخار در یزد اکران شد و این اتفاق بسیار بزرگ و مبارک در هنر یزد رقم خورد و به دست این زوج جوان اثری فاخر ساخته شده است .

احسان عابدی افزود: کمتر شهر و استانی را داریم که مستندی خاص آن تولید شده باشد و امروز این افتخار را داریم که اثری بسیار فاخر بنام ایساتیس در رابطه با توانمندی های استان یزد تولید شده و از زحمات علیرضا دهقان کارگردان جوان و هنر مند این مستند سینمایی تشکر می کنیم.

عابدی ادامه داد: از سال گذشته که در جریان این فیلم قرار گرفتم جلسات مختلف برای حمایت از این فیلم برگزار شد که خوشبختانه درجشنواره های مختلف نیز جوایز زیادی را کسب کرده و مطمئن هستم این فیلم کمک می کند به تقویت شناخت یزد در عرصه های ملی وبین المللی و ما باید حمایت کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: کارگردان کار خود را انجام داده و اکنون وظیفه ماست که حمایت کنیم و برای ترویج و دیده شدن بیشتر این مستند فاخر حمایت داشته باشیم و این مستند به ریشه های تاریخی و هویتی استان یزد پرداخته است .

عابدی اظهار داشت: مستند ایساتیس بسیار ظریف و لطیف نسبت به معرفی یزد از زبان عناصر چهارگانه اقدام کرده و دیدن این مستند بسیار لذت بخش است و به مردم توصیه می کنیم که برای دیدن این اثر هنری به سینما خلیج فارس یزد مراجعه کنند.

علیرضا دهقان کارگردان و تهیه کننده مستند سینمایی ایساتیس نیز در این مراسم گفت:ما ایساتیس را با عشق ساختیم و قطعا مردم با دیدن این اثر از داشته های یزد احساس غرور خواهند کرد و به یزد و یزدی بودن خودمان افتخار می کنیم و از همه همشهریان عزیز درخواست دارم برای دیدن این فیلم که بخشی از تاریخ ،هنر و اقلیم یزد است به تماشا بنشینند.

«ایساتیس» مستندی شاعرانه از بخشی از فرهنگ ایران به روایت چهار عناصر طبیعت است. در خلاصه این فیلم آمده است: «داستان دست‌های مردمانی که از خاک کیمیا ساختند و از نیستی به هستی رسیدند. داستانی کهن از منزلت حقیقی آب؛ از اندیشه‌های نو در رانش آب. داستان پر فراز و نشیب شهری که قرن‌هاست چون عقیق بر دل خاک خشک و خالی کویر می‌درخشد. داستان گفت و گوی مهربان ادیان و عطر ایمان…»

فیلم مستند «ایساتیس» پیش از این، جایزه ویژه دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، نامزد سیمرغ بهترین فیلم مستند سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، نامزد بهترین فیلم نتپک سی و هشتمین جشنواره جهانی فجر، نامزد بهترین فیلم و بهترین صداگذاری از جشن مستند سینمای ایران، برگزیده بهترین فیلمبرداری و بهترین موسیقی از جشن مستند سینمای ایران، تندیس سیمین بهترین مستند از جشنواره بین المللی فیلم رشد و جایزه بهترین فیلم بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره بین المللی جشنواره شهر را کسب کرده است.

برخی عوامل مستند «ایساتیس» عبارت است از: تهیه‌کننده: علیرضا دهقان و راحیل صحرایی، مدیر فیلمبرداری: مهدی آزادی، پژوهش: راحیل صحرایی و علیرضا دهقان، تدوین: بهمن کیارستمی و پویا پارسا مقام، آهنگساز: ستار اورکی، صدابردار: اشکان طلوعیان، صداگذار: آرش قاسمی، نویسنده متن: رضا آتشی و علیرضا دهقان، ویرایش متن: همایون امامی، مدیر تولید: محمدحسین افضلی، مدیر هماهنگی: محمدرضا واحدی، دستیار یک و برنامه‌ریز: محسن شاهنده، دستیار دوم کارگردان: فرامرز جاوید، طراح صحنه: وحید زبرجدی، مدیر صحنه: علی فرخ، طراح لباس: زهرا غیاثی، رنگ‌آمیزی تصاویر: حمیدرضا فطوره‌چیان و برنا جمشیدی، جلوه‌های ویژه بصری: علی نیکوکار، زیرنویس: رضا تاری وردی، ترجمه: حسن شرف الدین، طراح پوستر: مجتبی موسوی، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: امیر جلالی، طراح گرافیک: مازیار علیاری، طراح تیتراژ: بهنام عباسی‌فر، مجری طرح: مزرعه فیلم، پخش بین الملل: فیلمار پیکچرز.

مستند سینمایی ایساتیس در سینما خلیج فارس یزد اکران شد و تا پایان بهمن ماه همه روزه در ساعت ۱۸ برای عموم مردم به نمایش گذاشته می شود.