Print Friendly, PDF & Email
رییس کل دادگستری استان یزد : هنر ودیعه ای الهی است و باید از این ودیعه‌  برای مردم بهره گرفت و اثری را ولو در زبان شعر و قالب طنز خلق کرد که برای مردم بوده و اثرش آگاهی‌بخشی برای آحاد جامعه باشد.
به گزارش پایگاه خبری یزد باما به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد، غلامعلی دهشیری در نشست با هنرمندان و شاعران طنزپرداز استان یزد گفت:‌ مردمی کردن و افزایش سرمایه اجتماعی قوه قضاییه یکی از راهبردهای اصلی در سند تحول قوه قضاییه است که بر مبنای آن باید زمینه ارتباط بیشتر قوه قضاییه با اقشار تأثیر گذار جامعه ایجاد شود.

وی شناخت از سختی‌های کار قضایی و ایجاد دیدی واقع بینانه از تلاش‌های قوه قضاییه را از اهداف جشنواره شعر طنز قوه قضاییه برشمرد و افزود: استفاده از ظرافت، دقت و نگاه خاص شعرا و هنرمندان برای اطلاع‌رسانی از جرائم و آسیب‌های اجتماعی اولویت‌دار با هدف ارائه آموزش‌های پیشگیرانه از دیگر اهدافی است که دنبال می‌شود.

این مقام قضایی تصریح کرد: موضوع‌های بسیاری در قوه قضاییه هست که می‌تواند پایه و اساس شعر اجتماعی و دغدغه‌مند شعرا و هنرمندان قرار گیرد و اثری مانا و اثرگذار خلق شود.

رئیس کل دادگستری استان یزد حرکت بر اساس سلایق جامعه را یک اقدام هوشمندانه دانست و اظهار داشت: وقتی در سند تحول قوه قضاییه بر ایجاد ارتباط با اقشار تأثیرگذار اجتماعی تأکید می‌شود یعنی بتوان از قالب طنزی که امروز مورد استقبال جامعه است نیز بهره گرفت و فرهنگ قانون‌مداری را به فرهنگ غالب تبدیل کرد.

وی به میزان زیاد پرونده‌های توهین، تهدید و افترا در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: ورود پرونده‌های زیاد با موضوع توهین، تهدید و افترا، از کاهش صبر و آستانه تحمل مردم حکایت دارد که می‌توان آن را در قالب‌های عامه پسند به جامعه گوشزد کرد.

دهشیری، جشنواره شعر طنز را زمینه‌ای برای شناخت بهتر قوه قضاییه و جرائم و آسیب‌های مبتلابه جامعه ذکر کرد و ادامه داد:‌ امروز فرصتی فراهم شد تا هنرمندان عرصه شعر و ادب در یزد از زندان مرکزی بازدید داشته باشند و در مراحل بعدی بازدید از دادگستری، مسیر رسیدگی به پرونده و دادرسی و سایر مسائل مرتبط فراهم می‌شود تا اگر اثری قرار است از شاعر و یا طنزپردازی خلق و در جامه منتشر شود بر اساس واقعیت‌های موجود و در مسیر حقیقت باشد.

وی با بیان اینکه هنر ودیعه‌ای الهی در نهاد هنرمند است، اظهار داشت: باید از این ودیعه‌ الهی برای مردم بهره گرفت و اثری را ولو در زبان شعر و قالب طنز خلق کرد که برای مردم بوده و اثرش آگاهی‌بخشی برای آحاد جامعه باشد.

رئیس کل دادگستری استان یزد تلاش مجموعه روابط عمومی دادگستری برای برگزاری این جشنواره را قابل تقدیر ارزیابی کرد و گفت:‌ هماهنگی و تعامل حوزه هنری استان یزد و کمک‌های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری می‌تواند زمینه‌ساز برگزاری یک جشنواره فاخر با جمع آوری آثار بسیار خوب شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد هم در این نشست با بیان اینکه دستگاه قضایی نیازمند بهره‌برداری از نگاه منتقدان و فرهیختگان جامعه است، گفت: در سند تحول قوه قضاییه به ارتباط با گروه‌های مرجع تأکید شده است که از این رو باید مسیرهایی را جهت ارتباط با منتقدان و فرهیختگان جامعه ایجاد کرد.

محمدرضا حدادزاده افزود:‌ استفاده از ظرفیت‌های اثرگذار فرهیختگان و اندیشمندان در مسائل مختلف اجتماعی یکی از اهدافی است که دستگاه قضایی به بهانه برگزاری جشنواره به دنبال آن است.

وی با اشاره به برگزاری موفق جشنواره «عدلیه و رسانه» در استان یزد و استمرار آن در مراتب بعدی، گفت:‌ جشنواره عدلیه و رسانه، زمینه ارتباط دستگاه قضایی با خبرنگاران، اصحاب رسانه و نویسندگان را فراهم کرد و در پایان نیز محتوای رسانه‌ای قابل توجهی در زمینه‌های مختلف مد نظر دادگستری تولید شد.

این مقام قضایی اهتمام به مسائل اجتماعی و فرهنگی را خواستار شد و افزود: در سال‌های اخیر از دغدغه‌های اقتصادی بسیار زیاد، صحبت می‌شود اما باید همگام با مسائل اقتصادی، مسائل اجتماعی و فرهنگی را نیز جدی گرفت و برای آن برنامه داشت.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد، زمینه‌سازی برگزاری جشنواره شعر طنز قوه قضاییه در استان را تلاشی برای پر رنگ کردن مسائل اجتماعی و احترام به نقدهای سازنده دانست و گفت: شعرا، هنرمندان و نویسندگان در دو بُعد نقد ساختار و نقد موضوعات مبتلابه دستگاه قضایی در پرونده‌های مختلف، می‌توانند مشارکت کرده و دیدگاه‌ها و نظرات خود را در قالب‌های خواسته شده در اختیار دادگستری قرار دهند.

 مهدی پرنیان مسئول دفتر طنز حوزه هنری انقلاب اسلامی استان یزد هم برگزاری نخستین جشنواره شعر طنز قوه قضاییه در استان را حرکتی ارزشمند در راستای تقویت ارتباط بیشتر قوه قضاییه با اقشار تأثیرگذار جامعه از جمله هنرمندان، شاعران و طنزپردازان دانست و آمادگی حوزه هنری برای همکاری در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشنواره را اعلام کرد.

محفل طنز «قندشکن» از دهه فجر ۱۳۹۵ با هدف ترویج طنز عفیف و سالم، حفظ و انتشار اصطلاحات بومی و محلی، آشنایی خانواده‌ها و فرزندان با شیوه شوخی صحیح و سالم، پرورش خلاقیت‌های ادبی، حمایت از استعدادهای بومی برای تولید طنز فاخر، ایجاد فضایی شاد، بانشاط و امیدبخش در جامعه و همچنین تقویت و ارتقاء دانش طنزپردازان جوان و خلاق در حوزه هنری استان یزد آغاز به کار کرده و امروز یکی از محافل فعال و اثرگذار در حوزه طنز کشور به شمار می‌آید.