Print Friendly, PDF & Email
پایگاه خبری یزد باما ؛ معاون فرهنگی حوزه هنری یزد گفت: مهمترین پیام جشنواره طنز مکتوب «قند شکن» بیان اهمیت طنز و ضرورت جدی گرفتن آن در جامعه است.

اهمیت طنز و ضرورت جدی گرفتن آن در جامعه

پایگاه خبری یزد باما ؛ به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: معاون فرهنگی حوزه هنری یزد درخصوص برگزاری جشنواره استانی طنز مکتوب «قند شکن» گفت: امسال در سیاست‌ها و اولویت‌های این مرکز توجه و تمرکز بیشتری بر حوزه ادبیات صورت گرفته و عرصه طنز به عنوان یکی از عرصه‌های جدی ادبیات که پیش از این تا حدی مغفول مانده بود در دستور کار قرار گرفت و جشنواره‌ای نیز به نام طنز مکتوب «قند شکن» برای برگزاری در نهم مهرماه طراحی و برنامه‌ریزی شد.

حسام سالکی با اشاره به استقبال چشمگیر شاعران و نویسندگان جوان از این جشنواره افزود: اولین دوره این رویداد ادبی با استقبال خوب طنزپردازان یزدی به خصوص طنزپردازان جوان و استعدادهای کمتر دیده شده و کمتر شناخته شده استان مواجه شد که باعث خرسندی دست‌اندرکاران جشنواره است.
وی در پاسخ اینکه جشنواره چگونه می‌تواند به جریان‌سازی طنز در استان و نشاط و شادابی جامعه کمک کند، اظهار داشت: قالب طنز به سبب لطافت و غیر مستقیم بودنش قالبی مناسب و تأثیرگذار برای بیان یک مفهوم و محتوا به مخاطب عمومی است و پذیرش خیلی خوبی در بین مردم دارد و اگر به خوبی بیان شود باعث شادابی و نشاط اجتماعی می‌شود.
معاون فرهنگی حوزه هنری یزد مهمترین پیام این جشنواره را  اهمیت طنز و ضرورت جدی گرفتن آن در جامعه  دانست و افزود: به رغم اینکه طنز حرفش را در قالب مزاح و شوخی می‌زند ولی حرف‌های جدی می‌زند و حرف‌های مورد نیاز و ضروری جامعه را بیان می‌کند. طنزپرداز واقعی از سر دغدغه و ضرورت و از سر مشکل و دردی که در جامعه احساس می‌کند نکاتی را با زبان طنز بیان می‌کند و جدی‌ترین و مهمترین هدفی که ما از برگزاری این جشنواره داریم جلب توجه مردم به لزوم جدی گرفتن طنز در جامعه است.
سالکی با بیان این که با برگزاری این جشنواره امیدواریم طنزپردازان یزدی بیش از پیش در عرصه فرهنگ و ادب استان و کشور تأثیرگذار باشند، گفت: این جشنواره علاوه بر این که بستری برای برقراری ارتباط بهتر و جدی‌تر بین حوزه هنری و طنزپردازان است زمینه تعامل و هم‌اندیشی هر چه بیشتر بین هنرمندان استان را ایجاد می‌کند.
وی بیان غیرمستقیم و اثر بخش بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی با زبان طنز را از ویژگی‌های این گونه ادبی عنوان کرد و افزود: حرف‌های بسیار جدی و خیلی از مسائل و مشکلات اجتماعی که به طور مستقیم نمی‌توان بیان کرد را می‌توان هنرمندانه و با ظرافتی خاص در قالب طنز به مخاطبان منتقل و منعکس کرد.
معاون فرهنگی حوزه هنری یزد با بیان این که طنز بدون طنزپرداز معنا و جایگاهی ندارد، ادامه داد: اگر ما می‌خواهیم با زبان طنز مسائل و مشکلات مختلف جامعه را به مردم بگوییم باید از زبان هنرمندان به ویژه هنرمندان مستعد و خوش‌ذوق این مفاهیم را بیان کنیم.
سالکی با بیان این که این رویداد می‌تواند آغازی بر جشنواره‌های طنز در استان باشد، اظهار کرد: وقتی باب طنز باز شود و وقتی هنرمندان و استعدادهای این عرصه شناسایی شوند و همچنین تولیدات هنری و ادبی آنان در معرض دید عموم قرار بگیرد، این حرکت جریانی را ایجاد می‌کند که بقیه سازمان‌ها، نهادها، تشکل‌ها، نشریات و رسانه‌ها نیز توجه‌شان به عرصه طنز بیشتر جلب می‌شود و جریانی سازنده در استان ایجاد می‌کند.
وی بیان چالش‌ها و مشکلات فضای مجازی با زبان طنز را یکی از موضوعات این جشنواره عنوان کرد و گفت: امروز همه بر این موضوع واقف هستند که فضای مجازی به صورت یک آسیب اجتماعی در عرصه‌های مختلف در حال  بروز و ظهور است. هر چند این عرصه با توجه به امکانات و ظرفیت‌های موجود می‌تواند یک فرصت خوب برای برقراری ارتباطات بهتر و انتقال اطلاعات باشد ولی استفاده نادرست فردی و اجتماعی از این فضا، جامعه را در حوزه‌های مختلف مانند بحث‌های اخلاقی، خانوادگی و اجتماعی دچار آسیب کرده است. با این حال امیدواریم به سهم خود اندکی از ناراستی‌ها و اشتباهات فضای مجازی را از دریچه طنز به جامعه منتقل و بخشی از زیان آسیب‌ها را کمتر کنیم.
معاون فرهنگی حوزه هنری یزد پرورش و حمایت از طنزپردازان جوان را از دیگر اهداف جشنواره خواند و ادامه داد: مهمترین حمایتی که هنرمند نیاز دارد این است که اثر و محصولش دیده شود و در معرض دید عموم قرار بگیرد. هنرمند در این عرصه رشد می‌کند، بالنده می‌شود، نقد و سنجش می‌شود و به یقین ایجاد این فرصت بهترین کار برای هنرمند است. ما طنزپردازانی که در جشنواره شرکت کرده‌اند را آموزش نداده‌ایم، خودشان ذوق و استعداد داشته‌اند یا بر حسب علاقه آموخته‌اند و الان وقت عرضه و بروز این توانایی و شکوفایی هنر آنهاست.
سالکی اضافه کرد: حوزه هنری بعد از شناسایی و آشنایی با طنزپردازان استان به دنبال این است که طی برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های هفتگی یا ماهانه با حضور اساتید و کارشناسان مرتبط در جهت آموزش و ارتقای توان طنزپردازان جوان اقدام نموده و به پویایی و بالندگی محافل طنز استان کمک کند.
وی به تأثیر مثبت جشنواره بر فضای فرهنگی استان اشاره کرد و گفت: اولین اثری که طنز در یک جامعه دارد دلپذیری و لطیف کردن فضا است. یعنی همان حرف‌هایی که شاید تا به حال به طور جدی و گاهی انتقادی و تلخ بیان می‌شده الان همان نکات با زبان شیرین طنز مطرح می‌شود و قطعاً به تلطیف فضای فرهنگی و شادابی جامعه کمک می‌کند.
معاون فرهنگی حوزه هنری یزد به وضعیت طنز استان اشاره کرد و افزود: فرهنگ یزد یک فرهنگ طناز، شیوا و شیرین است. مردم یزد حتی در بسیاری از محاوره‌های روزمره و گفت‌وگوهای شخصی خود برای انتقال مفاهیم و ارتباط‌گیری با هم و با جامعه از بیان و گفتار طنز استفاده می‌کنند که نشان دهنده پیشینه غنی طنز این دیار است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: امروز هرچند زمینه مناسب برای بروز و ظهور استعدادهای ادبی طنز در استان فراهم شده اما به نظر می‌رسد برای این که این فرهنگ در بستر مکتوب قرار بگیرد و میراثی برای آیندگان باشد، باید بیشتر تلاش کنیم.
گفتنی است: آیین اختتامیه اولین جشنواره استانی طنز مکتوب «قند شکن» به دبیری حجت الاسلام مهدی پرنیان و داوری ناصر فیض، امید مهدی‌نژاد و دکتر عباس احمدی، نهم مهرماه با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد، صدا و سیما و حوزه هنری استان در یزد برگزار خواهد شد.