Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزدباما: انتقال 180 پایان نامه دانشجویی دانشگاه یزد  در قالب لوح فشرده، به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد.

پایگاه خبری یزدباما:به گزارش روابط عمومی مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد تعداد یکصدو هشتاد لوح فشرده، مربوط به مقطع دکترا و کارشناسی ارشد، از دانشگاه یزد به این مرکز منتقل شد.

پایان نامه های انتقالی که شامل 12 پایان نامه مقطع دکترا و 168 پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد است در نوبت فهرست نویسی این مرکز قرار گرفته اند و پس از فهرست نویسی در سامانه الکترونیکی رسا، ثبت می شوند تا زیمنه برای استفاده پژوهشگران آماده شود.

شایان ذکر است بر اساس قانون واسپاری، کلیه دانشگاه ها و مراکز علمی موظفند یک نسخه از پایان نامه های تولیدی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی، جهت ثبت در کتابخانه ملی به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان ارائه دهند و این مرکز با به کارگیری روش های علمی و شیوه های استاندارد اطلاع رسانی که در مراکز علمی جهان نیز رایج هستند، امکانی را ایجاد کرده است تا ضمن فراهم آوردن زمینه های استفاده محققان از این پایان نامه ها، حقوق معنوی پژوهشگران نیز حفظ گردد.

مرکز استان و کتابخانه ملی استان یزد در خانه لاریها در دل  بافت تاریخی استان یزد قرار دارد .

خانه لاریها شامل شش باب خانه، با معماری ویژه خانه های کویری می باشد. خانه لاریها را حاج غلامحسین ملازینل، جد لاریهای یزد، در حدود صد و سی سال پیش بنیان نهاده است. فرزندان او چندین نسل در این خانه زندگی کرده اند. در سال 1363 شمسی، سازمان میراث فرهنگی آن را خرید و محل اداره خود در شهر یزد نمود. در گذشته از این خانه به عنوان خانقاه نعمت اللهی استفاده می شده است. مساحت این خانه حدود 1700 متر و زیر بنایی معادل 1200 مترمربع دارد. درها، پنجره ها، ارسی ها و اتاق های آئینه کاری و نقاشی شده آن یکی از نمونه های زیبا و عالی خانه های اعیانی قرن سیزدهم است. این مجموعه همجوار بناهای تاریخی چون مدرسه ضیائیه معروف به زندان اسکندر ، بقعه سید گلسرخ و برج و با روی یزد است که جمعاً شش هزار مترمربع وسعت دارد.