Print Friendly, PDF & Email

 موقعیت یزد در مثلث گردشگری مرکز ایران در کنار استان‌های اصفهان و فارس، ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر و انتخاب یزد به عنوان مقصد مهم گردشگری در کشور، با تقویت زیرساخت‌های این صنعت، آینده‌ای روشن را مقابل روی این استان در دوران پساکرونا قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری یزد باما به نقل از خبرگزاری ایرنا – یزد ؛استان یزد هم اکنون در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی در سالهای اخیر از این مقصد گردشگری چند برابر افزایش یافته و صنعت گردشگری نیز به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه استان مد نظر مسئولان قرار گرفته است.
استان یزد  ۲ هزار ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت ۷۴۳ هکتار با مساحت حریم پنج هزار هکتار است که به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، ۱۸ تیر ۹۶ در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسیده، این موضوع انگیزه گردشگردان برای سفر به این استان کویری را افزایش داده است، اگرچه همه‌گیری کرونا تمامی جهان را تحت تاثیر قرار داده و به گردشگری آسیب‌هایی جبران ‌ناپذیری وارد کرده اما فروکش بیماری کووید ۱۹، رونق دوباره را به گردشگری در کشور و استان یزد باز می گرداند.

تعداد اقامتگاه های سنتی یزد ۳۸ مورد و بوم گردی های این استان ۱۴۶ باب اعلام شده و ظرفیت اقامتگاه ها اعم از هتل، مسافرخانه، مهمان پذیر، بوم گردی و سفره خانه های سنتی نیز ۱۱ هزار و ۵۱۰ نفر در شبانه روز است.

سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری به استان یزد انجام شد، امید به حمایت هرچه بیشتر دولت در حمایت از فعالان صنعت گردشگری را که هم اکنون در شرایط نامناسبی قرار دارند افزایش داد، در سفر علی اضغر مونسان پنج طرح اقامتگاه سنتی، بوم‌گردی و سفره خانه سنتی با سرمایه گذاری ۴۲۹ میلیارد ریال افتتاح شد و علاوه بر آن نشست با فعالان گردشگری ، بازدید از بافت تاریخی یزد ، بهره برداری از طرح احیای قنات جهانی شهر زارچ یزد ، بازدید از بافت تاریخی شهرستان اردکان و نشست با مسوولان اردکان نیز با هدف توسعه ظرفیت‌های گردشگری استان یزد انجام شد.

اهدای گواهینامه چهارستاره به یزد بعنوان مقصد مهم گردشگری مهم‌ترین دستاورد سفر

در دومین سفر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان یزد ، مونسان شهر یزد را با کسب چهار ستاره به عنوان اولین شهر مقصد مهم گردشگری کشور معرفی و گواهینامه آن را در مراسمی به محمدعلی طالبی استاندار یزد اهداء کرد.

مونسان در این مراسم گفت: شهرهای ایران براساس شاخص های گردشگری به یک تا پنج ستاره رتبه بندی می شوندکه براساس این رتبه بندی شهرهای کشور به شهر مستعد گردشگری، شهر مقصد گردشگری و شهر دوستدار گردشگری نام گذاری خواهند شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه اجرای این رتبه بندی در جهت برندسازی در حوزه گردشگری صورت می گیرد، افزود: این رتبه بندی را سازمان گردشگری جهانی پسندیده و از آن حمایت کرده است.

مونسان، اجرای رتبه بندی شهرها را در راستای رونق اقتصاد گردشگری اعلام کرد و گفت: به رغم اینکه چند سال اخیر با انواع موانع توسعه گردشگری در کشور مواجه بوده ایم اما سعی کرده ایم با برنامه محوری در راستای رشد گردشگری کشور گام برداریم.

همچنین دفتر مطالعات و آموزش گردشگری پیش از این اعلام کرده بود که برای رسیدن به نشان شهر گردشگری(برند) باید با گذر از ۶ مرحله، صلاحیت‌ها و ظرفیت‌های مقصد شناسایی شود که در چند ماه گذشته اطلاعات شهر یزد تکمیل و ظرفیت‌های آن شناسایی شد و در نهایت با کسب ۶۸.۹۸  امتیاز در رتبه نخست قرار گرفت و طبق ارزیابی‌های انجام‌شده از منظر رقابت‌پذیری این شهر اول شد.

در بحث وفاداری مخاطبان به برند و مؤلفه‌های تاریخی‌فرهنگی نیز یزد عملکرد موفقی داشته و پس از شهر شیراز با کسب ۶۸.۹۲ امتیاز در رتبه دوم قرار گرفت و در مؤلفه‌های محیط و اتمسفر گردشگری نیز امتیاز فوق‌العاده‌ای را به خود اختصاص داد.

تخصیص هفت هزار میلیارد تومان به بخش‌های آسیب دیده گردشگری

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که بدو ورود به استان یزد به دیدار آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد رفته بود، گفت: در بودجه سال آینده، ردیف بودجه‌ای به مبلغ هفت هزار میلیارد تومان برای بخش‌های آسیب دیده از کرونا در بخش گردشگری در نظر گرفته شده که امیدواریم به تصویب مجلس شورای اسلامی هم برسد.

علی اصغر مونسان افزود: دولت در شدیدترین شرایط فشار اقتصادی و تحریم‌ها، حمایت خوبی از همه بخش های گردشگری داشته و امیداریم با آمدن واکسن کرونا، در سال آینده شاهد فعالیت مجدد حوزه گردشگری و رونق کسب و کار در این بخش باشیم.

وی اضافه کرد: با تلاش همه  فعالان عرصه گردشگری و این وزارتخانه، فعالیت ها در این حوزه  پیگیری و روند اجرای طرح های گردشگری متوقف نشد ضمن آنکه با اقبال سرمایه گذاران این حوزه، اقدامات به صورت امیدوارانه در حال انجام است.

مونسان گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همراهی در زمینه رعایت محدویت ها و پروتکل های بهداشتی در اماکن گردشگری، نهایت همکاری را با وزارت بهداشت در راستای مهار ویروس کرونا انجام داد.

وی افزود: در مرحله ای هم که وزارت بهداشت با  کمبود اماکن برای دوره نقاهت بیماران کرونایی روبرو شد، مدیران  هتل ها به صورت داوطلبانه در این امر اعلام آمادگی کردند و فضاهای خود را در اختیار این وزارتخانه قرار دادند که این اقدام قابل تقدیر است.

مونسان بر توجه ویژه به بخش صنایع دستی تاکید کرد و گفت: از آنجا که این بخش  اقشار ضعیف را در بر  می‌گیرد و بخش زیادی از زنان سرپرست خانوار از این حوزه کسب درآمد می کنند حائز اهمیت است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: بخشی از فروش صنایع دستی به رونق گردشگری و حضور گردشگران خارجی بر میگردد  که امیدواریم با مهار ویروس کرونا و تمهیدات اندیشیده شده شاهد رونق حوزه گردشگری در کشور باشیم.

وی اضافه کرد: گردشگری  یک زنجیره بزرگ را شامل می شود زیرا همه صنوف از این بخش ارتزاق می کنند و اکنون با اتفاقاتی که افتاده  نه تنها حوزه گردشگری بلکه همه صنوف، کسب و کار خود  از دست دادند.

افتتاح باغ خوشنویس در مهریز

علی اصغر مونسان پس از دیدار با امام جمعه یزد راهی شهرستان مهریز شد و  اقامتگاه سنتی باغ خوشنویس شهر مهریز یزد را افتتاح کرد ، این باغ تاریخی که دارای یک هزار و ۴۰۰ مترمربع وسعت و ۱۲ اتاق و ۳۰ تخت است، زمینه اشتغال ۱۰ نفر را فراهم کرده و در محله استهریج مهریز قرار دارد .

برای راه‌اندازی این اقامتگاه بوم‌گردی ۱۳۰ میلیارد ریال هزینه شده که ۱۰ میلیارد ریال آن از محل تسهیلات و بقیه توسط بخش‌خصوصی تامین شده است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آیین افتتاح از بخش‌های مختلف باغ بازدید و از بخش‌خصوصی برای مشارکت در احیا و اجرای اینگونه طرح‌ها قدردانی کرد .

علی اصغر مونسان همچنین از باغ جهانی پهلوانپور و بخش‌های مختلف آن بازدید کرد و به سوالات برخی از صنعنگران بومی منطقه در خصوص حمایت‌های دولت پاسخ داد .

۲ هزار و ۵۰۰ طرح میراث فرهنگی در حال اجراست

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ طرح در حوزه میرات فرهنگی در سطح کشور در حال اجرا است و ۳۲۰ مورد از این طرح ها آماده بهره برداری است که در آینده به صورت همزمان در قالب کاروان افتتاح پنجشنبه‌ها با حضور رییس جمهوری افتتاح می شود.

به گزارش ایرنا علی اصغر مونسان در جریان سفر به استان یزد  در نشست هم اندیشی با فعالان گردشگری استان یزد نیز افزود: این طرح ها با مشارکت مردم در حال انجام است وگرنه با اعتبارات اندک وزارت میراث فرهنگی، بهره برداری از این تعداد طرح ممکن نبود.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد گردشگری کشور با تلاش‌های صورت گرفته، مردم محور شده و با سرمایه‌های مردمی در کنار اعتبارات دولتی اقدامات زیادی در حوزه احیای میراث فرهنگی و اجرای طرح های گردشگری انجام شده است.

مونسان افزود: استفاده از ظرفیت ها و سرمایه های مردمی در شرایطی که اعتبارات دولت محدود است جزو رویکردهای جدی وزارت میراث فرهنگی برای احیای بناهای تاریخی و اجرای طرح های گردشگری است.

بودجه میراث فرهنگی اندک است

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی از حیث کارکردی نسبت به سایر وزارتخانه ها منحصر به فرد است چرا که در حوزه فرهنگی و  اقتصادی ایفای نقش می کند و انتطارات نمایندگان مجلس از این وزارتخانه زیاد است اما در موقع تخصیص بودجه به آن توجه ندارند.

مونسان کل بودجه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور را ۱۸۶ میلیارد تومان بیان کرد و افزود: این میزان بودجه برای مأموریت‌های گسترده و مهم این وزارتخانه بسیار ناچیز است.

وی تصریح کرد: در سال ۹۷ با وجود تحریم های سخت، با اقدامات انجام شده با  ۵۲ درصد رشد گردشگری خارجی روبرو بودیم و ایران از سوی  سازمان جهانی سفر، دومین کشور به لحاظ سرعت رشد گردشگری معرفی شد  و در سال ۹۸ تا قبل از شیوع کرونا، تعداد گردشگران خارجی به هشت میلیون و ۸۶۰ هزار نفر رسید که این یک رکود در حوزه گردشگری برای کشور است زیرا قبل از آن تعداد گردشگران خارجی چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود.

مونسان اظهار داشت: بدین ترتیب با رشد قابل توجهی در زمینه گردشگر خارجی روبرو بودیم و دنبال این بودیم که تعداد گردشگران خارجی تا پایان سال ۹۸ به ۱۰ میلیون گردشگر خارجی برسد که کرونا مانع شد.

وی افزود : سند راهبردی توسعه گردشگری کشور با تلاش ها و پیگیری ها به تصویب دولت رسید و ابلاغ شد و همچنین سند برند ملی گردشگردی کشور چند ماه پیش، نهایی و رونمایی شد و سند اقدام ملی هم در حالی نهایی شدن است.

مونسان خاطرنشان کرد: پایه گردشگری، رویداد محور است به همین دلیل  رویدادهای گردشگری به رغم مشکلات و محدویت بودجه ای در کشور افزایش یافته؛ این رویدادها با محوریت مردم و بخش خصوصی انجام شد.

بهره برداری از ۲ هزار و ۲۰۰ طرح گردشگری 

وی ادامه داد:  در سه سال گذشته  ۲ هزار ۲۰۰ طرح با سرمایه گذاری ۲۲ هزار میلیارد تومان در حوزه گردشگری در کشور به بهره برداری رسید که از این تعداد  ۴۰۸ مورد هتل با درجات مختلف بوده است.

مونسان افزود: همچنین تعداد اقامتگاه های بوم گردی در کشور در این سه سال از ۲ هزار و ۶۰۰ مورد عبور کرد.

واحدهای تولیدی در مرمت بناهای تاریخی مشارکت کنند

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آیین امضا تفاهم نامه مرمت، احیا و بهره برداری از مجموعه نیمه تمام پردیسان اردکان با شرکت چادرملو این شهرستان نیز گفت: میراث فرهنگی هویت ملی کشور را تشکیل می دهد و علاوه بر کارکردهای اقتصادی، حفظ اصالت‌ و تمدن باید در اولویت کارهای مسوولان اجرایی باشد.

علی اصغر مونسان با بیان این‌که ایران اسلامی به لحاظ تاریخی و برخورداری از تمدن کهن از جایگاه ویژه‌ای در حوزه میراث فرهنگی جهانی برخوردار است، اضافه کرد: ایران در شکل گیری تمدن بشری نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.

وی نگهداری از داشته‌های گذشته و انتقال آنها به آیندگان را از جمله ضرورت‌های فرهنگی و میراثی در استان‌ها ذکر کرد و گفت: یزد جایگاه ویژه‌ای در حوزه میراث فرهنگی دارد، اما حجم مأموریت وزارتخانه به دلیل، گستردگی تمدن تاریخی کشور و منابع محدود مالی، رسیدگی به تمامی ظرفیت‌های موجود را دشوار کرده است.

مونسان جذب سرمایه‌های بیرونی را یکی از اولویت‌های وزارت میراث فرهنگی عنوان کرد و فعالیت واحدهای صنعتی و معدنی متعدد را از جمله فرصت‌های مناسب برای توسعه گردشگری اردکان دانست و بیان کرد: تمامی شرکت های بین المللی بحث مسوولیت‌های اجتماعی را در اولویت کارهای خود دارند.

وزیر میراث فرهنگی ایجاد فضای کسب و کار و رونق اقتصادی را لازمه توسعه گردشگری اردکان عنوان کرد و گفت: این مهم باید در کنار مرمت بناهای تاریخی در اولویت واحدهای صنعتی و معدنی نظیر شرکت چادرملو قرار گیرد.

مونسان استفاده از ظرفیت جوانان بومی را حایز اهمیت دانست و بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی یزد در بحث مشاوره‌  فنی برای بهسازی و مرمت بناهای تاریخی اردکان آماده همکاری است.

صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی 

وی با تشریح مظلومیت حوزه صنایع دستی گفت: در مراسم  معارفه خود اعلام کردم فله فروشی در حوزه صنایع دستی باید پایان یابد که اکنون با اقدامات انجام شده این مهم عملی شده است.

مونسان اضافه کرد: انصاف نیست که هنرمندان برای خلق یک اثر از جسم و روح خود مایه می گذارند بعد آثار آنها به صورت فله به فروش برسد.

مونسان ادامه داد: اکنون ۲۷۹ میلیون دلار صادرات صنایع  دستی از مبادی گمرک و ۳۰۰ میلیون دلار از مسیر چمدانی از طریق گردشگران انجام می شود و در مجموع صادرات صنایع دستی کشور حدود ۶۰۰ میلیون دلار است که افق یک میلیارد دلاری برای آن پیش بینی شده است.

افتتاح یک باب مجتمع سنتی و یک هتل بوتیک 

علی اصغر مونسان وزیر میرات فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یک باب مجتمع سنتی را با ۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در شهر یزد افتتاح کرد، مجتمع سنتی یادشده با ۶۰۰ مترمربع زیربنا ، ۱۳ اتاق و ۳۴ تخت دارد و با بهره برداری از آن ۱۰ فرصت شغلی مستقیم برای جویندگان کار در استان فراهم شد.

همچنین در سفر وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری وصنایع دستی به استان، هتل بوتیک شاه ابوالقاسم با ۴۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری به بهره برداری رسید. این واحد با یکهزار و ۴۰۰ متر مربع زیربنا، ۱۷ اتاق و ۳۶ تخت دارد با بهره برداری از این واحد برای ۳۰ نفر از جویندگان کار در استان یزد به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد شد.

هتل بوتیک، مکان‌هایی هستند که معماری زیبا، شیک و همزمان امکانات هتل پنج ستاره را دارد و اصلی‌ترین تفاوت آن با هتل در تعداد اتاق‌ها، اندازه هتل و سبک معماری داخلی آن است و برخلاف مسافرخانه‌ها که بیشتر نمادی از محیط روستایی را معرفی می کند، است.

هدف از راه اندازی هتل بوتیک‌ها، ایجاد محیطی خودمانی، اختصاصی، شهری و مدرن است. بوتیک‌هتل‌ها معمولا در محله‌های پر رفت و آمدِ شهری یا گاهی در ساختمان‌های قدیمی تازه بازسازی شده تجهیز و راه اندازی می‌شود.

بهره برداری از طرح احیای قنات جهانی شهر زارچ یزد

بهره برداری از طرح احیای قنات جهانی شهر زارچ و آسیاب آبی وزیر و نیز هشت پایاب احیا شده در مسیر این سازه آبی ، در دومین روز سفر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شهر یزد افتتاح شد.

قنات زارچ با قدمت ۲  تا سه هزار سال و ۹۰ کیلومتر طول یکی از طولانی ترین قنات های ایران شناخته می شود و با شماره ۱۴۸۳۰ تیر ماه ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی و تیرماه سال ۱۳۹۵ به ثبت جهانی رسید و  مظهر آن در شهر زارچ یزد قرار دارد و علت نامگذاری آن به عنوان قنات زارچ نیز به همین دلیل است و تعداد چاه‌های آن ۲ هزار و ۱۱۵ حلقه است.

اجرای ۱۸۰ طرح گردشگری در یزد

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جریان سفر خود به استان یزد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه یزد جزو مثبت طلایی گردشگری کشور در کنار استان‌های فارس و اصفهان است، گفت: به همین علت، یزد نیاز به توسعه زیرساخت های گردشگردی دارد که در این زمینه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.

مونسان افزود: اکنون در استان یزد ۱۸۰ طرح گردشگری با سرمایه گذاری پنج هزار میلیارد تومان در حال انجام است که با بهره برداری از این طرح ها، هفت هزار و ۸۰۰ تخت اقامتی به مجموع تخت های استان اضافه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این طرح ها شاهد رشد ۸۰ درصدی تخت اقامتی در استان خواهیم بود.

افتتاح گرمخانه مسجد جامع کبیر یزد 

علی اصغر مونسان وزیر میرات فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دومین روز سفرش به یزد گرمخانه مسجد جامع کبیر این شهر را افتتاح کرد. به گزارش ایرنا در مراسم بهره برداری از گرمخانه یادشده محمدعلی طالبی استاندار یزد و محمدرضا دشتی اردکنی نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان محلی حضور داشتند.

مساحت گرمخانه مسجد جامع کبیر یزد ۵۰۰ مترمربع است که از سوی هیات امنا مسجد با همکاری اداره کل میرات فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان یزد مرمت و راه اندازی شد.

اقدامات مرمتی در گرمخانه شامل جمع آوری سیم های فرسوده برق. اجرای لوله کشی و سیم کشی جدید برق، ساماندهی ، نصب روشنایی و صوت است.

کانال کشی، تاسیسات گرمایشی(شوفاژ). موریانه زدایی، سفیدکاری فضای گرمخانه، مرمت و روغن کاری درهای چوبی مسجد، مرمت پشت بام و دست اندازهای آن از دیگر اقدام های مرمت است و آماری از مبلغ هزینه شده برای این اقدامات ارایه نشد.

مسجد جامع کبیر یزد، جزو منحصر به فردترین بناهای تاریخی ایران و گنجینه ای کم نظیر از معماری اسلامی است و این اثر ارزشمند تاریخی که برای گردشگران خارجی و غیرمسلمان هم جالب است متشکل از یک ایوان مرتفع، ۲ شبستان، ۲ گرمخانه واقع در ضلع ‌های شرقی و غربی شبستان ‌ها، گنبدخانه، ۲ پایاب و یک صحن بزرگ به شکل مستطیل است.

بازدید وزیر میراث فرهنگی از بازار زرگران یزد 

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین به همراه استاندار و نماینده مردم شهرستان‌های یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی از بازار زرگران یزد بازدید کرد.

در این بازدید مونسان با اهداء لوح تقدیر از تعدادی از زرگران و هنرمندان طلاسازان پیشکسوت استان یزد تقدیر کرد، همچنین در این بازدید از سوی اتحادیه صنف طلا، جواهر، نقره و ساعت استان و بازاریان زرگران یزد از پیگیری و  تلاش های  وزیر میراث فرهنگی در زمینه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و همچنین انتخاب این شهر به عنوان شهر زیورالات سنتی با اهدای لوح تقدیر، قدردانی شد.

بازار زرگران یکی از راسته‌های تشکیل‌دهنده مجموعه بازار خان یزد است که در بخش شمالی خیابان قیام (روبروی مجموعه امیرچخماق) واقع شده، در این راسته غالباً مغازه‌های طلافروشی و زرگری  قرار دارد.

یزدی ها از قدیم در حرفه زرگری و شیوه استخراج طلا تبحر خاصی داشتند تا جایی که استانهای دیگر برای قالب گیری، طلای خود را به یزد می آوردند و این نشان دهنده این است که از گذشته زرگری یک شاخص اقتصادی مهم در یزد بوده است که به همین دلیل در بهمن ماه سالجاری یزد عنوان شهر ملی  زیور آلات سنتی  معرفی شد.

بازدید وزیر میراث فرهنگی از بافت تاریخی شهر یزد

علی اصغر مونسان وزیر میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز یکشنبه در دومین روز سفرش به یزد از بافت تاریخی این شهر بازدید کرد.

وی در ادامه ضمن بازدید از آثار صنایع دستی هنرمندان یزدی در خانه لاری ها  و نیز خانه زرگر یزدی ،هنرکده محجوب یزد را به عنوان مرکز آموزش صنایع دستی  این شهر افتتاح کرد .

همچنین وزیر میراث فرهنگی در ادامه بازدید از بافت قدیم شهر یزد ، از کارخانه سعادت نساجان یزد دیدن کرد که هم اکنون این مجموعه تاریخی به عنوان میراث صنعتی ارزشمند از گذشته با هدف توسعه زیرساخت‌های گردشگری، در حال ساخت و تغییر کاربری است که به عنوان نخستین « هتل کارخانه»  افتتاح می شود.

اقدامات صورت گرفته در حوزه میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، امیدها را به رونق اقتصادی این حوزه در دوران پسا کرونا افزایش داده است.