Print Friendly, PDF & Email

فراخوان سی و دومین جشنواره تئاتر استانی یزد توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری یزد باما به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، فراخوان سی و دومین جشنواره تئاتر استان یزد با همکاری انجمن هنرهای نمایشی یزد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد منتشر شد.

متن این فراخوان به شرح زیر است؛
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،انجمن هنرهای نمایشی استان و دیگر ارگانهای مرتبط ، سی و دومین جشنواره تئاتر استان یزد را در راستای پشتیبانی از تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی در آبان ماه سال ۱۴۰۱ برگزار می کند. جشنواره سی ودوم همچون سالهای گذشته بر اساس اجرای عمومی سالانه به صورت رقابتی و بخش ویژه با رویکرد آموزش محور برگزار خواهد شد.
اهداف جشنواره :
– تقویت بنیه علمی تئاتر و هنرمندان نمایشی  استان  وتوجه ویژه به بخش “آموزش محور ”
– بسط ، توسعه و ایجاد بسترهای مناسب  برای رشد زمینه های علمی تئاتر و حمایت از نویسندگان بومی.
–  رونق بخشیدن به اجرای عمومی آثار نمایشی .
– رشدو توسعه فعالیتهای اجتماعی و آگاهی بخشی با تکیه برهنر نمایش به ویژه در زمینه آسیبهای اجتماعی.
–  رشد و توسعه تئاتر با توجه به بومی سازی ظرفیت های فرهنگی،منطقه ای و جغرافیایی.
– ایجاد بسترهای مناسب برای تولید آثار نمایشی با مضامین بومی .
–  ساماندهی فعالیت های نمایشی و حمایت از هنرمندان و گروه های نمایشی .
– زمینه سازی و ایجاد بسترهای مناسب  برای تنظیم سند توسعه تئاتر استان .
محورهای مورد تاکید جشنواره جشنواره:
● انتخاب موضوع و مضامین آزاد است ولی آثار با موضوعات ذیل در اولویت انتخاب  قرار خواهند گرفت:
–  آسیب های اجتماعی (اعتیاد، طلاق، خودکشی، کودکان کار،حاشیه نشینی و …) و فضای مجازی .
–  ترویج فرهنگ نماز ، عبادت ومعنویت
–   خانواده ایرانی، زندگی سالم به سبک ایرانی اسلامی.
–  ازدواج جوانان، جوانی جمعیت و تحکیم بنیان خانواده.
–   نقش زنان در پیشرانی اجتماعی و پیشرفت معنوی جامعه.
–   الگوهای فرهنگی، دینی و اجتماعی با تاکید بر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس.
–   افزایش پایبندی به عفاف و حجاب اسلامی .

جایزه ویژه:
– بحران کم آبی و چالش‌های اجتماعی و زیست محیطی آن .

● آثار فاخر تولید شده با موضوع فوق علاوه بر اینکه در اولویت انتخاب قرار می گیرند کمک هزینه تولید معادل ۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال نیز دریافت خواهند کرد .
شرایط شرکت در جشنواره :
۱/ جشنواره تئاتر استانی برای معرفی به جشنواره بین المللی تئاترفجر صرفاً آثار صحنهای را مورد داوری قرار خواهد داد
۲/ اولویت پذیرش آثارتوسط هیأت انتخاب جشنواره با نمایش هایی است که با توجه به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم انداز جهانی و بهره گیری از شیوه ها، شگردها، جریانات روز تئاتر جهان تولید شده باشد.
۳/ آثار بخش رقابتی صرفاً اختصاص به آثار  و نمایشنامههای ایرانی دارد اما حضور گونه های مختلف نمایشی از جمله عروسکی ، فیزیکال، آیینی سنتی و … بلامانع است.
۴/ متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثرحفظ شود، میتوانند در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند. درصورت رعایت نشدن این مهم، مسئولیت هر گونه عدم شفاف سازی در درجه اول متوجه نویسنده و کارگردان و سپس هیأت انتخاب و دبیرخانه جشنواره استان خواهد بود و حتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، ستاد جشنواره فجر میتواند اثر را در هر مرحله ای حذف نماید.
۵/  ارائه مجوز کتبی نویسنده، مترجم یا ناشر برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی سال ۱۴۰۱ از سوی کارگردان و گروه متقاضی، به دبیرخانه جشنواره استان الزامی است. مسئولیت پذیرش آثار بدون کسب مجوز نویسنده، مترجم یا ناشر به عهده شورای صدور پروانه نمایش شهرستان، استان (با توجه به اجرای عمومی آثار) و دبیرخانه جشنواره است.
۶/  حفظ حقوق معنوی نویسنده یا مترجم در اقلام تبلیغاتی نمایشها الزامی است.
۷/ آثار بخش رقابتی جشنواره تئاتر استانی صرفاً مختص  آثار نمایشی تولید شده “هنرمندان استان “که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده، خواهد بود. لذا گروههایی میتوانند در جشنواره استانی حضور داشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی ۱۴۰۰ تا دو هفته قبل از شروع جشنواره استانی ۱۴۰۱، اثر آن ها حداقل ۵ نوبت به اجرای عمومی رسیده باشد.
۸/ تنها ملاک تأیید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛ درج اطلاعات آثار نمایشی در بازه زمانی اجرا در درگاه جامع سایت ایران تئاتر با ذکر تاریخ اجرای عمومی اثر است. لذا  در تهیه و گزارش اجراهای عمومی، لازم است مؤلفهها و مشخصات کامل آثار  در پرتالهای استانی ثبت گردد. در صورت مغایرت اطلاعات مندرج در درگاه استانی در هر مرحله ای از برگزاری امکان حذف گروه نمایشی مورد نظر از فرایند جشنواره وجود خواهد داشت.
۹/ هرکارگردان مختار است تنها از طریق یکی از روشهای زیر، متقاضی حضور در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر باشد و جشنواره تئاتر فجر صرفاً میزبان یک اثر از هر کارگردان خواهد بود.
الف- از طریق جشنواره استانی، حضور درفرایند انتخاب نهایی برگزیدگان جشنوارههای استانی و انتخاب برای جشنواره بینالمللی تئاترفجر
ب-  تقاضای مستقیم برای حضور در یکی از بخشهای مختلف صحنهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با توجه به فراخوان چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ( که متعاقباً از سوی دبیرخانه فجر اعلام خواهد شد.)
۱۰/ فرایند ثبت نام برای حضور در جشنواره تنها با تکمیل فرم درخواست شرکت در جشنواره( فرم شماره ۱) از طریق درگاه جامع تئاتر استانی مقدور خواهد بود و دبیرخانه جشنواره استانی از پذیرش فیزیکی درخواستها معذور می باشد .
۱۱/ به هرگروه نمایشی راه یافته به بخش اصلی جشنواره، طبق پارامترهای مندرج در فراخوان و مطابق نظر و برآورد هیأت بازبینی و یا کارشناسان تئاتر، کمک هزینه تولید، برای آثار صحنه ای تا سقف مبلغ ۷۰ میلیون ریال پرداخت خواهد شد.
۱۲/ به اثر یا آثار برگزیده جشنواره که بتوانند به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یابند، افزون بر کمک هزینه مرحله  استانی، مبلغ ۷۰ میلیون ریال نیز به عنوان کمک هزینه حضور در جشنواره سراسری تئاتر فجر، از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می شود .
تذکر :
چنانچه در هر مرحله از انتخاب آثار، مغایرتی با بندهای مذکور اثبات گردد، دبیرخانه جشنواره گروه نمایشی را از حضور در جشنواره های استانی و فجر باز خواهد داشت.
شرایط حضور در جشنواره :
● آثار متقاضیان شرکت در جشنواره به دو شکل مورد بررسی هیات انتخاب قرار می گیرند:
۱/ بازبینی فیلم تئاتر :
آثار نمایشی که در طول سال حداقل ۵ شب  اجرای عموم داشته اند و امکان اجرای زنده مجدد برایشان فراهم نیست ، می توانند در حین اجراهای عموم خود اقدام به ضبط اثر خود با صدای واضح و با کیفیت تصویری مناسب کرده  و فیلم آن را در زمان ثبت نام  به دبیرخانه جشنواره تئاتر استان تحویل نمایند.
۲/ بازبینی حین اجرای تئاتر :
گروههای نمایشی که در حین اجرای عمومی خود با درخواست از دبیرخانه جشنواره متقاضی بازبینی زنده آثار خود توسط هیأت انتخاب می شوند.
•    کلیه متقاضیان شرکت در جشنواره می بایست نسبت به تکمیل و ارسال تقاضانامه شرکت در جشنواره در موعد مقرر اقدام نمایند (متقاضیان می توانند فرم تقاضای شرکت در جشنواره را از سایت انجمن هنرهای نمایشی یزد دریافت نمایند).کارگردانان محترم در هنگام تنظیم و ارائه فرم تقاضانامه  دقت لازم را بعمل آورند چراکه این فرم ها ملاک برنامه ریزی و دعوت از گروه های برگزیده خواهد بود.تغییر در نام نمایش یا بازیگران و عوامل، پس از اتمام جشنواره تئاتر استانی می بایست با مکاتبه رسمی دبیرخانه با اداره کل هنرهای نمایشی صورت پذیرد.
•    بر اساس شیوه نامه برگزاری جشنواره تئاتر استان های کشور هیأت داوران می توانند حداکثر دو اثر را به عنوان آثار برگزیده استان ها برای معرفی به جشنواره تئاتر فجر انتخاب کنند اما در استان هایی که شمار آثار حاضر در بخش رقابتی کمتر از ۶ اثر باشند، تنها یک اثر معرفی خواهند شد و از آنجایی که ملاک اصلی انتخاب و معرفی به جشنواره تئاتر فجر، دارا بودن کیفیت مقبول است در صورت عدم احراز این شرایط توسط گروه های شرکت کننده، هیأت داوران می تواند گزینه ای برای انتخاب نداشته باشد.
گاه شمار جشنواره  :
•    آخرین مهلت تکمیل فرم درخواست شرکت در بخش صحنه ای ۱۵مهر ۱۴۰۱ .
•    آخرین مهلت اجرای عموم برای شرکت در بخش صحنه ای تا بیست روز قبل از شروع جشنواره .
•    بازبینی نمایش های متقاضی شرکت در بخش صحنه ای در محدوده زمانی دهه اول آبان ماه  سال جاری انجام خواهد شد.
•    نتایج بازبینی و ارزیابی نمایش های بخش صحنه ای در دهه دوم آبان ماه سال جاری اعلام خواهد شد.
•    زمان برگزاری جشنواره ، دهه آخر آبان ماه سال جاری  به مدت ۵ روز خواهد بود.
•     زمان برگزاری کارگاه آموزشی ( بخش ویژه) و نحوه ثبت نام متعاقبا اعلام خواهد شد .

مدارک عمومی مورد نیاز :
•    فرم تکمیل شده تقاضای حضور در جشنواره (فرم شماره ۱).
•    مجوز کتبی نویسنده .
•    یک حلقه لوح فشرده شامل عکس کارگردان، نویسنده و پژوهشگر.
•    چکیده سوابق هنری کارگردان، نویسنده و پژوهشگر.

بخش ویژه جشنواره تئاتر استانی
دبیرخانه سی و دومین جشنواره ی تئاتر استانی  یزد با هدف سوق دادن هنرمندان نمایشی به آموزش و تقویت بنیه علمی تئاتر و آثار نمایشی همچنین حمایت از نمایشنامه نویسان جهت خلق آثار فاخر بومی ، بخشی ویژه را در کنار جشنواره از سال جاری برگزار می کند.
مطابق این طرح، بخشی تحت عنوان بخش ویژه به جشنواره تئاتر استانی اضافه شده است ، که مبنای آن برگزاری کارگاههای آموزشی در گرایش نمایشنامه نویسی می باشد.
البته  شیوه برگزاری کارگاههای آموزشی با مواردی که پیش از این برگزار شده متفاوت خواهد بود و ویژگی اصلی در تداوم یافتن این کارگاهها در طول سال و حمایت مادی و معنوی از تولید آثاربومی آموزش محور خواهد بود.
بخش ویژه (کارگاه نمایشنامه نویسی)در یک دوره  زمانی حداقل ۳ ماهه ، با حضور یک یا دو نفر از اساتید خبره نمایشنامه نویسی کشور  برگزار می شود و روند برگزاری بدین ترتیب خواهد بود که هنرجویان  مراحل نوشتن یک نمایشنامه را از ابتدای شکل گیری ایده به شکل عملی در کنار اساتید  تجربه می کنند  و در پایان دوره، آثار هنرجویان همزمان با برگزاری جشنواره تئاتر استانی  مورد داوری قرارگرفته وبه آثار منتخب لوح تقدیر وجایزه نقدی اهداء خواهد شد.
نحوه شرکت در بخش ویژه :
متقاضیان برای شرکت در بخش ویژه بعنوان هنرجو در دوره های آموزشی شرکت می نمایند تا در حین کسب تجربه آثار خود را با سایر هنرجویان به رقابت گذاشته و در تولید کارهای عملی کارگاه که حاصل یک کار تیمی هماهنگ است به مشارکت بپردازند.
مزایای شرکت در بخش ویژه جشنواره :
–    شرکت درنشست های تخصصی .
–    اختصاص کمک هزینه تولید  به آثار فاخر تولید شده در کارگاه آموزشی .
–    اعطای گواهی شرکت در کارگاه آموزشی .
قوانین و مقررات بخش ویژه  :
–    شرکت در کارگاه های آموزشی برای عموم آزاد است.
–    بدلیل محدود بودن ظرفیت کارگاه آموزشی ، هنرمندان پیشکسوت تئاتر ، اعضای هسته مرکزی گروههای نمایشی ( هرگروه حداکثر ۲ نفر) ، هنرمندان فعال شهرستانها ( هر شهرستان حداکثر ۳ نفر) در ا لویت ثبت نام دوره می باشند .
گواهی شرکت در دوره صرفا برای هنرجویانی که الف/ نمره حد نصاب قبولی را  دریافت کنند ب/ بیش از دو جلسه ( شش ساعت) غیبت نداشته باشند ج/ کار عملی در طول ترم و پایان ترم ارائه کنند صادر خواهد شد .