Print Friendly, PDF & Email

استاندار یزد گفت: استان نیازمند تدوین برنامه جامع درحوزه مسائل فرهنگی با مشارکت همه دستگاه‌های مرتبط است تا در راستای آن همه فعالیت‌ها به صورت متمرکز انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از  ایرنا، محمدعلی طالبی روز پنجشنبه در دیدار با مدیران دستگاه های فرهنگی استان یزد (هم خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ) افزود: در زمینه فعالیت های حوزه فرهنگ حرکت همراه با همفکری و هم افزایی همه دستگاه ها ضروری است، لذا وجود یک برنامه جامع باعث مشارکت بیشتر و هماهنگی همه دستگاه ها در راستای تحقق این برنامه خواهد بود.

وی ادامه داد: در حوزه مسئولیت پذیری نیز این برنامه باید بخش خصوصی را هم در برگیرد به عنوان مثال هم اکنون مجموعه های بزرگ صنعتی و معدنی استان یا به صورت تکلیفی و یا داوطلبانه با عنوان انجام مسئولیت اجتماعی هزینه هایی را انجام می دهند که بر اساس ابراز نیاز بوده و اگر یک برنامه جامع و مطالعه شده و مشخص در استان پیاده شود این فعالیت ها جهت دار شده و توان کار به مراتب افزایش خواهد یافت.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بخش فرهنگ و کار در حوزه فرهنگی، حساسیت های خاصی دارد  و این ویژگی ها می طلبد که به هم پیوستگی و هم راستایی در انجام فعالیت دستگاه های مختلف را داشته باشیم.

وی ادامه داد: اینکه برخی موارد فرهنگی در کشور لاینحل باقی مانده، به دلیل نبود انسجام در این زمینه است و باید اشتراک نظر و دیدگاه برای پرداختن به معضلات فرهنگی داشته باشیم زیرا حتی گاهی مشاهده شده برخی از فعالیت ها، باعث بی اثر شدن اقدامات مثبت می شود.

طالبی افزود: خوشبختانه در استان یزد به دلیل هم افزایی و انسجامی که بین دستگاه ها وجود دارد ، اقدامات بسیار خوبی در حوزه فرهنگ در سال های اخیر انجام شده که قابل تقدیر است.

استاندار یزد اظهار داشت:  روحیه مشارکت و همکاری مناسب میان دستگاه های فرهنگی استان باعث شده تا شاهد اقدامات ماندگار و موثری در این زمینه باشیم و می طلبد که این روال کماکان ادامه یابد که برای رفع مشکلات و هر گونه همکاری استانداری نیز آمادگی لازم را دارد که به حوزه فرهنگ استان کمک کند.

مشکلات فرهنگی توسعه را به تأخیر می‌اندازد

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این نشست گفت: جلسه مدیران فرهنگی استان از سال ۹۵ تشکیل شده و منشأ اثرات خوبی بوده و موضوعاتی که مجموعه دستگاه ها دارند، در این جلسه پیگیری و ترتیب اثر داده می شود.

مجید جوادیان زاده افزود: همه می دانیم که فرهنگ جزو کلیدی ترین زیربناهای توسعه است و برخی از مشکلات فرهنگی باعث تأخیر در روند توسعه می‌شود.

وی ادامه داد: آثار تاریخی، کتابخانه و یا سالن سینما و نمایش از نمادهای فرهنگ شهرها هستند و از صنایع و یا این گونه موارد به عنوان نماد فرهنگ نامبرده نمی شود، همچنین جشنواره های بزرگ دنیا هویت ساز شده اند، لذا فرهنگ، هویت ساز و تشخص آفرین است .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مجموعه دستگاه های فرهنگی به طیف گسترده ای از مخاطبان با سلایق گوناگون خدمات ارائه می کنند و نیاز است که مسئولان در اسناد بالادستی برای تقویت این دستگاه ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: در بخش معیشتی پایین ترین دریافتی و حقوق را در بخش دولتی، کارکنان دستگاه های فرهنگی دارند و با وجود اینکه در ردیف بودجه دستگاه های مختلف، برای تبلیغات در صدا و سیما و امر ورزش بخش از بودجه در نظر گرفته شده اما در زمینه فعالیت های فرهنگ هیچ گونه ردیف پرداختی برای دستگاه ها در نظر گرفته نشده که با توجه به گستردگی دامنه آن نیاز است تا برای این بخش نیز در بودجه دستگاه ها درصدی اختصاص یابد.

جوادیان زاده ادامه داد: کسب نشان ها و برندها و جلوگیری از پراکنده کاری از اقدامات اثربخش است که تاکنون در زمینه فعالیت های حوزه فرهنگی دستور کار استان بوده و خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد خاطرنشان کرد: در حوزه سینما جشنواره فیلم ساباط با گفتمان بومی معماری، در حوزه تئاتر جشنواره «چتر زندگی» در چهار دوره ، در زمینه موسیقی جشنواره منطقه ای «کویرنشینان» در سه دوره، در زمینه مطبوعات جشنواره «فرخی یزدی»، در زمینه فرهنگ دینی کسب عنوان «پایتخت صحیفه سجادیه» و همچنین جشنواره های «صابر یزدی»، «آذر یزدی» و «پارچه فجر» و … از مهمترین رویدادهای فرهنگی است که در  سال های اخیر شاهد برگزاری آن بوده ایم.

وی اظهار داشت: در زمینه دریافت تسهیلات برای هنرمندان، تعدادی برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند که با اشکال تراشی برخی از بانک ها با مشکل مواجه شده لذا درخواست می شود به هنرمندان مانند فعالان در زمینه های اقتصادی نگاه نشود و مسیر آسان تری برای آنها مشخص شود تا بتوانند وام های مصوب را دریافت کنند.

ظرفیت های اقتصادی اوقاف مغفول مانده است

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد نیز در این نشست گفت: مجموعه اوقاف به عنوان یک مجموعه فرهنگی شناخته می شود ولی این سازمان ظرفیت فعالیت های اقتصادی و اجتماعی متعددی دارد که ظرفیت های اقتصادی آن مغفول مانده است.

حجت الاسلام حسین زارع زاده افزود: در زمینه مشکلات اجتماعی نیز یکی از مواردی که می تواند بخش زیادی از این معضلات را برطرف کند، اوقاف و سنت وقف است ولی این ظرفیت مورد توجه قرار نگرفته و به عنوان مثال در زمینه اقدام ملی مسکن در استان یزد از امکانات اوقاف استفاده نشده و این آمادگی برای هر گونه همکاری در زمینه ساخت مسکن وجود دارد.

وی ادامه داد: در زمینه معیشت و حقوق پرسنل نیز همچون دیگر دستگاه های فرهنگی، کمترین دریافتی را کارکنان اوقاف دارند که همین مسئله باعث فرار مغزها از اوقاف شده و نیروهای کارآمد و تأثیرگذار و کارشناسان خبره به دلیل حقوق کمتر نسبت به سایر بخش ها، درخواست انتقال به دیگر دستگاه ها را ارائه می دهند زیرا که اختلاف پرداختی بین دستگاه ها زیاد است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد گفت: فعالیت در حوزه فرهنگ جزو اولویت های  این نهاد است و در همه دستگاه ها نیز همین مورد گفته می شود اما به گونه ای دیگر عمل شده و همین اختلاف نظر باعث شده نیروهای مؤثر خود را از دست دهیم.

به کارگیری ظرفیت کارگزاران دفاتر زیارتی در کمک‌های مومنانه در ایام کرونا

رئیس حج و زیارت استان یزد نیز در این نشست اظهار داشت: در زمینه حج تمتع سال گذشته در استان یزد ۳۵۹۰ نفر ظرفیت استان بود که ۳۴۰۰ نفر ثبت نام و نسبت به واریز وجه اقدام کردند که به دلیل شرایط کرونایی اعزام انجام نشد.

علی اصغر شریفی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۴ تاکنون هر گونه فعالیت عمرانی در استان توسط این سازمان تعطیل شده و بیشتر در زمینه خدمات رسانی اقدام شده، اظهار داشت: هم اکنون ۶۰ دفتر زیارتی در استان مجوز دارند که در سال ۹۹ به دلیل کرونا همه فعالیت آنها تعطیل شد و در سال ۹۸ نیز به دلیل شرایط کشور عراق اعزام به عتبات امکان پذیر نشد.

وی ادامه داد: با وجود محدودیت های موجود، کارگزاران و اداره حج و زیارت استان در زمینه کمک به سیل زدگان در سال های ۹۸ و ۹۹ و در راستای کمک مؤمنانه و مواسات طبق فرمایش مقام معظم رهبری افزون بر دو میلیارد تومان کمک جمع آوری و بین نیازمندان توزیع شد، همچنین توسط دو آشپزخانه این سازمان بیش از ۵۵ هزار پرس غذا تهیه و با همکاری کمیته امداد و استانداری بین اقشار کم درآمد و مناطق محروم توزیع و در عید قربان سال گذشته نیز بیش از ۲۰۴ گوسفند و گاو ذبح و گوشت آن بین خانواده های نیازمند توزیع شد.

حمایت از بازسازی کتابخانه های خطرساز استان یزد 

همچنین مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان یزد در این نشست گفت: همدلی و همراهی بسیار خوبی بین نهادها و دستگاه های استان وجود دارد که با حمایت استاندار باعث اثرات و خیرات بسیار زیادی در استان شده و در این زمینه یزد الگوی بسیار خوبی برای دیگر نقاط کشور است .

رقیه دوست فاطمی ها افزود: یکی از طرح هایی بیش از ۲۵ سال بلاتکلیف رها شده و در این دوره به سرانجام رسید، کتابخانه مرکزی یزد بود که با همدلی و ارتباط بسیار خوبی که بین استانداری ، شهرداری ، شورای شهر، نهاد کتابخانه های کشور و دیگر ادارات وجود داشت، اتفاقات خوبی در این زمینه صورت گرفت پس از ربع قرن این طرح به بهره برداری رسید به جرات می توان گفت که فرهنگی ترین مدیران دو دهه گذشته در این دوره در استان فعالیت کرده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در زمینه کتابخانه های وقفی برای پرداخت اجاره با توجه به اینکه کتابخانه ها درآمدزا نیست لذا درخواست داریم، اوقاف با رویکرد فرهنگی در این زمینه با نهاد کتابخانه ها همکاری کند.

دوست فاطمی ها افزود: بیش از ۱۱۴ کتابخانه در استان  وجود دارد که ۳۰۰ نفر پرسنل دارد و هزینه همه این کتابخانه ها از محل نیم درصد عوارض شهرداری پرداخت می شود لذا در زمینه درآمدی هیچ گونه ردیفی وجود ندارد ،همچنین سه کتابخانه اسفندآباد ابرکوه، رسالت یزد و کتابخانه ای در اشکذر به دلیل فرسودگی ساختمان تعطیل شده و به عنوان کتابخانه خطرساز باید بازسازی شود و درخواست داریم با مساعدت استاندار این کتابخانه ها مجدداً فعال شود.

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان یزد در این نشست گفت: در رویکرد استاندار یزد اهتمام ویژه‌ای به حوزه فرهنگ وجود دارد ، اما فعالیت های فرهنگی بسیار زمان بر است و مانند سایر حوزه ها تحول سریع در آن اتفاق نمی افتد لذا استمرار در حمایت از این حوزه در سال های آتی آثار خود را نشان خواهد داد.

کاظم شاملو افزود: در زمینه حقوق و مزایا دستگاه های فرهنگی در بین ۱۶ دستگاهی که کمترین میزان دریافتی را دریافت می کنند قرار دارند و که این نقیصه باعث خروج نیروی توانمند از بخش فرهنگ شده و این بخش اثرگذاری لازم را در حوزه های ماموریت خود نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: استان یزد از سابقه فرهنگی غنی برخوردار است که در سال های اخیر در قالب رویدادهای مختلف فرهنگی، گوشه هایی از این سابقه آشکار شده اما رویکرد غالب در رسانه های استان بیش از آنکه معرفی ظرفیت های یزد به سایر مناطق کشور یا خارج از کشور باشد، متوجه امور کم اهمیت و برخی حواشی بوده است.

شاملو بیان کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی صددرصد بودجه خود را از خارج استان تأمین می کند اما صد درصد خدمات این رسانه به استان ارائه می شود و هر گونه حمایتی از رسانه دولت در استان با توجه به گستره فعالیت ایرنا در همه شهرستان ها و تامین خوراک خبری برای سایر رسانه ها، باعث تقویت فضای رسانه ای استان می شود.

در این نشست پیشنهاد برگزاری نشست مشترک دستگاه های فرهنگی استان و بخش خصوصی مانند شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد که با استقبال استاندار یزد مواجه شد.