محمد رضا امیرخانی
Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛یادداشت محمد رضا امیر خانی پیشکسوت تئاتر یزدی پیرامون بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی یزد

محمد رضا امیرخانی از جشنواره بیست و پنجم تئاتر یزد می گوید

پایگاه خبری یزدباما؛ با رسیدن قطار بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی یزد به ایستگاه آخر در شامگاه  پنج شنبه هشتم مهرماه 95 یادداشتی از محمد رضا امیر خانی نویسنده و پیشکسوت تئاتر استان یزد به دستمان رسید که در ادامه می خوانید :

به نام هستی بخش
جشنواره بیست وپنجم استانی تاتر یزد به پایان رسید و این یادداشت را به دوستانم در ستاد جشنواره تقدیم می نمایم.
نکته مهمی که دوستان برگزاری جشنواره می بایستی به ان توجه کنند بهره وافی و کافی از همه نقدهایی که صورت گرفت می باشد.
متاسفانه به دلایل مشغله بسیار نتوانستم حتی دقایقی در جشنواره حضور یابم اما خوشبختانه فضای مجازی مانند ائینه همه را منعکس می نماید. انچه پیشنهاد می شود به نظر این کمترین برای سال های اتیست که موجب شفافیت بهتر بشود و از نقایص این جشنواره درس بگیریم.
1_ سیاستگذاری جشنواره و دستوررالعمل های تنظیمی و جهت دهی انگونه باشد که جشنواره(به قول دوست خوبم اقای حسین اقایی میبدی عزیز) ویترین نمایش های استان یزد باشد.
2_از انجاکه اساس هر نمایش متن و مضمون می باشد به نویسندگان بومی متن های اورجینال توجه کافی و وافی بشود که در غیر این صورت همچنان باید متن های اقتباسی و یا متن های شرکت کننده دیگر جشنواره ها بعنوان ویترین تاتر استان یزد مطرح شود.
3_از انجا که در جشنواره داوری نهایی صورت می گیرد تعداد نمایش های بیشتری به جشنواره راه یابد که همین مهم ضمن کاهش  اعمال سلیقه ها موجب نشاط جمعی و انگیزه های کافی و وافی خواهد بود.
.4_ از انجا که نمایش می خواهد در وحله اول ارزیابی شود تا انجا که ممکن است مساله دیدن فیلم تاتر حذف شود و اگر اصرار براین موضوع می باشد ارسال فیلم تاتر هم باید با دستورالعملی مشخص انجام گیرد که مشکلی مانند قصه ظهر جمعه که به اجماع همه صاحبنظران حق مسلم حضور در جشنواره را داشت پیش نیاید و ان ارسال فیلم به صورت تک دوربین با نمایی ثابت می باشد. کاری که برخی جشنواره های کشوری  انجام می دهند.
5_ و در نهایت وظیفه ستاد جشنواره است که به داوران محترم شناخت کافی و وافی در رابطه با سوابق همه عوامل نمایش اعم از  کارگردان; نویسنده;  و عوامل فنی و بازیگران و…. ارایه نمایند تا فرد غیر بومی را بومی معرفی ننمایند  و حرمت هنرمندان پیشکسوت لحاظ شود.
در پایان ضمن خسته نباشید به همه عوامل جشنواره و هنرمندان شرکت کننده نکته مهمی که می بایستی به ان بنگریم برخورد بسیار محترمانه با منتقدان جشنواره و پذیرفتن ضعف ها و در یک کلام دوستان ائینه شکستن هنر نمی باشد خودشکن باشیم.
کمی بیندیشیم در 34 دوره جشنواره فجر سهم یزد فقط حضور 9 بار در جشنواره می باشد و دریافت کمترین جوایز یک تقدیر از موسیقی و یک جایزه سوم بازیگری در سال 64 که دیگر تکرار هم نشده است. خیلی باید تلاش نماییم و این مهم با حذف و نادیده گرفتن و تخطئه دیگران میسر نمی شود.
و من الله التوفیق.
محمد رضا امیرخانی.
نهم مهر ماه نود و پنج.