Print Friendly, PDF & Email

قائم‌ مقام وزیر میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم آغاز نخستین جشنواره ملی تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی در یزدگفت: ظرفیت های میراث فرهنگی را باید به اصحاب هنر معرفی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از خبرگزاری ایرنا – یزد  “علی دارابی” شامگاه جمعه ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۱  در مراسم آغاز بکار نخستین جشنواره ملی تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی در یزد افزود: جامعه‌ای می‌تواند میراث‌تمدنی خود را به دنیا نشان دهد که هنرمندان آن کشور آنها را به تصویر بکشند و روایتگری کنند.

وی اظهار کرد: اگر به تاریخ هفت هزار ساله خود می‌بالیم مرهون تلاش‌های این مردان و زنان بزرگ در عرصه میراث‌فرهنگی است.

وی تصریح کرد: اگر روایتگری و خوانشی صورت می گیرد مدیون تلاش رسانه‌هاست؛ کار رسانه حرکت بر روی میدان مین است و بسیار گرانقدر و اثرگذار است.

وی ادامه داد: شهر جهانی یزد تنها متعلق به کشورمان نیست بلکه متعلق به جامعه جهانی است جامعه بشریت به شهر یزد افتخار می‌کنند و دارالعباده و دارالعلم شهر قنوت و قنات است.

دارابی خاطرنشان کرد: زمانی‌که چهار اثر ناملموس ایران از جمله شب یلدا در اجلاس اخیر یونسکو که در شهر رباط برگزار شد، ثبت جهانی شد جزو کشورهایی بودیم که بیشترین ثبت را داشتیم و به مقام ششم دنیا رسیدیم.

وی ادامه داد : همچنین سفیر هند در یونسکو گفت: بیش از یک میلیارد نفر از مردم هند از یلدا پشتیبانی می‌کنند و همه به تجلیل آثار ایران پرداختند.

دارابی افزود: برگزاری این جشنواره برای آن است که اصحاب میراث فرهنگی و هنرمندان و رسانه بتوانند با هم افزایی همدیگر سواد میراثی جامعه را افزایش دهند.

این مسوول میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد: چین و ایران جزو نخستین تمدن هایی بودند که در کره زمین ایجاد شد.

وی گفت:در این زمینه هویت واحد داریم، هویت ایرانی و اسلامی دو قطبی نیست این پیوستی است که در طول تاریخ ادامه پیدا کرده است و ما باید میراث گذشتگان را حفظ کنیم و آنقدر از میراث‌فرهنگی سخن بگوییم تا تبدیل به فرهنگ در جامعه شود.

دارایی اضافه کرد: ظرفیت های میراث فرهنگی را باید به اصحاب هنر معرفی کنیم تا سینما به کمک بیاید.
دارابی تصریح کرد: یزد دائره المعارفی از میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس است و همه مولفه‌ها را برای برگزاری نخستین جشنواره تولیدات رسانه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه از استاندار یزد که فردی جهادی، مومن و انقلابی است برای همکاری در برگزاری جشنواره تشکر می‌کنم گفت : راه اندازی خط هوایی یزد اتفاق مهمی برای گردشکری است که موجب توسعه حمل و نقل که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه گردشگری است می‌شود.

مجموعا ۲ هزار و ۹۲۵ اثر به بخش های مختلف جشنواره ملی چند رسانه ای در یزد واصل شد که از این تعداد ۵۵۰ به مرحله داوری راه یافتند.

جشنواره یاد شده در بخش های رادیویی، سینمایی، تلویزیونی، سینما و فضای مجازی برگزار می‌شود و سه روز ادامه دارد.

در این مراسم جمعی از هنرمندان شاخص کشور، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، فعالین حوزه فرهنگ و هنر، فعالان گردشگری و صنایع‌دستی، معتمدین محلات و متولیان بافت تاریخی یزد حضور داشتند.