Print Friendly, PDF & Email
هیات نظارت بر مطبوعات، در آستانه برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، توصیه‌هایی را خطاب به مدیران و فعالان رسانه‌ای صادر کرد.
پایگاه خبری یزد باما به نقل از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ، متن کامل پیشنهادها و توصیه‌های رسانه‌ای هیأت نظارت بر مطبوعات درخصوص انتخابات سال ۱۴۰۰ به‌شرح زیر است

 ۱- انتخابات یکی از جلوه‌های افتخارآمیز و مهمّ مردم‌سالاری دینی برای کسب استقلال و آزادی و برخورداری مردم از حقّّ تعیین سرنوشت خویش است. بی‌گمان صیانت از این حق، ضروری و مهم بوده، تداوم آن از اصول خدشه‌ناپذیر و غیر قابل تغییر نظام است.

۲- مدیران و فعّالان محترم رسانه‌ها در راستای تحقّق رسالت قانونی و حرفه‌ای خویش در آگاهی‌بخشی و تنویر افکار عمومی و تشویق آحاد مردم به این حضور آگاهانه و مشارکت حدّاکثری، اهتمام لازم را خواهند داشت.

۳- رعایت رویه‌های قانونی و اخلاقی، عدم طرح افترا و اتّهام و اجتناب از تخریب نهادهای برگزارکننده و نامزدهای محترم حاضر در صحنه انتخابات، همواره مورد توصیه و تأکید است. هم‌چنین تأکید مفاد قوانین انتخابات و مطبوعات به رعایت حرمت و شأن افراد ایجاب می‌کند رسانه‌ها نسبت به این مهم توجّه ویژه و مسئولانه مبذول داشته، از طرح مباحث و انتشار محتوای مغایر با اخلاق و حقوق قانونی نامزدها خودداری کنند.

۴- با توجّه به شرایط ناشی از گسترش ویروس کرونا و نیز با توسعه و پیشرفت حوزه ارتباطات اجتماعی و با تغییر ذائقه و رویکردهای رسانه‌ای جامعه، استفاده گسترده از فضای مجازی و ظرفیت‌های رسانه‌ای آن در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، امری بدیهی است. بنابراین با توجّه به الزامات و ملاحظات اخلاقی و قانونی این فضای ارتباطی، از فعّالان محترم رسانه‌ای که تمرکز و همّت خود را به بهره‌مندی از این عرصه معطوف داشته اند، انتظار بیشتر می‌رود رویه‌های قانونی، شرعی و اخلاقی بایسته را در بهره‌مندی و استفاده شایسته از این فضا، مورد توجّه جدّی قرار دهند.

در این راستا، به پیوست، موارد مرتبط با حوزه رسانه در قانون انتخابات ریاست جمهوری را مزید آگاهی و رعایت هر چه بیشتر از سوی مدیران و فعّالان محترم رسانه‌ای، یادآوری می‌کند. هم‌چنین دبیرخانه هیأت نظارت بر مطبوعات ضمن استقبال از پیشنهادات صاحب‌نظران و فعّالان این حوزه، آمادگی خود را برای همکاری با اهالی محترم رسانه اعلام می‌دارد.

موارد مرتبط با حوزه رسانه در قانون انتخابات ریاست جمهوری را اینجا مشاهده فرمایید.