Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛ به گزارش سایت انجمن نمایش یزد ؛  پیرو برخوردهای غیرکارشناسانه ی شماری که شناخت درستی از هنر نمایش ندارند و نیز جوسازی منفی آن ها در سایت ها و فضای مجازی، شماری از هنرمندان نمایش برآن شدند تا توسط انجمن هنرهای نمایشی استان یزد، نسبت به این برخوردهای ناجوانمردانه و غیرکارشناسانه واکنش نشان دهند.

خداوند زیباست و دوستدار زیبایی هاست.

«دشمنی با هنر همانند دشمنی با خورشید است.» (مقام معظم رهبری 22/8/1368)

هنر همزاد دیرین بشریت است و روح متعالی انسان با جلای هنر درخشان می شود. هنرمندان همواره چندگام پیش تر از دیگران بوده اند تا نوری باشند در مسیر زندگی. در سراسر تاریخ همچنان که هنرمندان درخشیده اند، کسانی هم بوده اند که تاب این درخشش را نداشته و به گمان خود با چنگ زدن به چهره خورشید خواسته اند از فروغ هنر بکاهند. اما تلاش بیهوده کرده اند و هنر همچنان می درخشد.

مدتی است که در شهر ما -یزد- که ساکنانش مردمانی مهربان و نرم خو هستند عده ای می کوشند تا به روح هنرمندان چنگ بزنند!

تئاتر یزد در 6 ماه گذشته شاهد رویدادی بی نظیر بوده است. اجراهای هم زمان چندین نمایش با مضامین گوناگون، که توانسته پاسخ گوی شهروندان فرهنگ مدار یزدی باشد و هرکسی با هر سلیقه ای به تماشای اثر مورد دل خواهش بنشیند.

به گواهی آمار تنها در همین زمان اندک از آغاز سال 95 بیش از 12هزار نفر به تماشای آثار نمایشی نشسته اند. مردمانی از همین شهر و دیار دارالعباده.

اما شور بختانه باید گفت که شماری اندک که گمان می کنند فهمی بیش از دیگران نسبت به دین و فرهنگ و هنر دارند با جنجال رسانه ای چنین وانمود می کنند که هنرمندانی که این آثار را پدید آورده اند، مسئولین فرهنگی و هنری که در چهارچوب قانون مجوز عرضه این آثار را صادر کرده اند و نیز تماشاچیانی که با اشتیاق به تماشای این آثار هنری نشسته اند، همگی به بی راهه می روند و راه تنها همان است که این انگشت شمار نشان می دهند!

این گروه نه یارای آن دارند که آشکارا به جنگ هنر برخیزند و نه علیرغم بودجه و امکاناتی که دارند، و نه می توانند آثار هنری تولید کنند که مطابق با فهمشان و ذائفه مخاطب باشد؛ بنابراین با پنهان شدن پشت نقاب ارزش و دین و فرهنگ، می کوشند مردم را به این نشانی نادرست و دروغ راهنمایی کنند که هنرمندان یزدی، در رویارویی با ارزش های فرهنگی دیارشان قرار گرفته اند.

تحلیل های سطحی و تحریف محتوای آثار نمایشی و یادداشت های مغرضانه در پوشش نقد و از همه بدتر تزریق جهت دار این اخبار جعلی و دروغ به محضر بزرگان، شیوه ی مرسوم رد صلاحیت شدگان از سوی ملت می باشد.

مقام معظم رهبری نکته ای در این باب فرموده اند:

«در مواجهه با هنر و هنرمند و قضاوت در این عرصه ها، باید ظرافت های فراوان و مرزهای بسیار حساس و دقیقی را رعایت کرد.»

بخوبی می دانیم که این کشاکش از تلاطمی است که در فضای سیاسی کشور بویژه رویکرد مردم پس از انتخابات اخیر رخ داده، اما دیواری کوتاه تر از هنرمندان نیافته اند تا بلکه سهم خواهی های دنیای سیاست را ادامه دهند.

خوشبختانه هوشیاری جامعه هنری مانع از آن شده است که با جنجال و تشنج، جاده صاف کن باندهای قدرت و سیاست شوند. هنرمندان تئاتر بخشی از همین جامعه هستند و در همین فضای اسلامی پرورش یافته اند.

مخاطبان آثارشان هم همین مردم هستند که پس از هر اجرا با تشویق های باشکوهشان خواهان استمرار فعالیت های هنری هستند. هنگامی که مردم با حضورشان در تالارهای نمایش ابراز نظر می کنند، به نظر مضحک است که کسانی دیگر بخواهند از زبان مردم دیدگاه خودشان را تحمیل کنند.

انجمن نمایش استان یزد به نمایندگی از هنرمندان فهیم تئاتر با قدردانی از مسئولین فرهنگی و هنری که پشتیبان گروه های نمایشی هستند، صریحا اعلام می دارد که احترام به دیدگاه ها و سلیقه های گوناگون در چهارچوب قانون سنگ بنای اداره یک شهر فرهنگ مدار است.

شرمنده مردمی هستیم که مشتاقانه با پذیرش هزینه تماشای آثار هنری، اشتیاق خود را ابراز داشته اند ولی ضعف زیرساخت های فنی اجازه نمی دهد تا تعداد بیشتری نمایش بروی صحنه برود.

امیدواریم گروه هایی که مدعی ارزش مداری، دین مداری و ولایت مداری هستند به فرمایشات بزرگان کشور توجه نمایند و همگام با این بزرگان در مرز قانون گام بردارند.

ایجاد جنجال های ساختگی رسانه ای و بزیر سوال بردن مجوزهای قانونی سوراخ کردن کشتی است که همه بر آن سوار هستیم. دود این آتش دیر یا زود به چشم همه مان خواهد رفت.

در پایان ضمن اعلام تداوم اجراهای نمایشی و پشتیبانی از همه گروه هایی که در چهارچوب مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز لازم را اخذ می نمایند، بر گسترش فعالیت های فرهنگی تاکید داریم و امیدواریم که تئاتر، موسیقی، سینما و سایر رشته های هنری در سبد فرهنگی خانوارهای یزدی سهم ارزشمندی بخود اختصاص دهند.