Print Friendly, PDF & Email

۱۶ فیلم از فیلمهای  چلهمین جشنواره بین المللی فجر در پردیس های سینمایی تک و جام جم در بهمن ماه ۱۴۰۰ به نمایش در خواهد آمد

پایگاه خبری یزد باما، چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاش‌زاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

شب طلایی، ماهان، شادروان، موقعیت مهدی ، بیرو، ضد، دسته دختران، هناس، بی رویا، شهرک، درب، لایه های دروغ، بی مادر، برف آخر، نمور و خائن کشی از جمله فیلمهایی هست که امسال مخاطبان شاهد نمایش آنها خواهند بود .

خلاصه داستان فیلمها :

 برف آخر
کارگردان: امیرحسین عسگری

بازیگران: امین حیایی، لادن مستوفی، مجید صالحی، نوشین مسعودیان، صادق ملک، امیر مشهدی عباس، امیرعباس رودگر صفاری و مهدی مهربان

فیلم سینمایی برف آخر در شمال کشور جلوی دوربین رفته و داستانی درباره روزمرگی‌های یک دامپزشک را به‌دست می‌دهد. سرمایه‌گذاران این فیلم سینمایی احسان علیخانی، حمیدرضا علی‌نژاد، امیرحسین عسگری و حسن مصطفوی هستند. فیلم سینمایی برف آخر محصول مؤسسه فرهنگی هنری رسانه کهن وانیا محسوب می‌شود. طبق آخرین اخبار، تدوین برف آخر توسط اسماعیل علیزاده به پایان رسیده است و این فیلم در مراحل نهایی تولید است.
امیرحسین عسگری که پیش از این با اولین فیلمش بدون مرز به جشنواره‌های خارجی هم راه پیدا کرده بود و جوایزی هم برده بود، در فیلم دومش سراغ داستانی اجتماعی درباره روزمرگی‌های یک دامپزشک رفته است. از داستان فیلم و حتی تیم بازیگران آن نمی‌توان چیز زیادی متوجه شد. نکته کنجکاوی‌برانگیز درباره این فیلم سرمایه‌گذاری احسان علیخانی است که پیش از این در فیلم دوم وحید جلیلوند بدون تاریخ، بدون امضاء هم سرمایه‌گذاری کرده بود، فیلمی که در جشنواره فجر بسیار موفق عمل کرد و جوایز مهمی مانند سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (برای نوید محمدزاده) را کسب کرد. باید دید این فیلم هم مانند فیلم قبلی احسان علیخانی می‌تواند در جشنواره فیلم فجر موفق باشد یا خیر.
 بی رویا
کارگردان: آرین وزیردفتری
بازیگران: طناز طباطبایی، صابر ابر، شادی کرم رودی، فرانک کلانتر، مجتبی فلاحی، نهال دشتی، میلاد یزدانی، مهری آل ‌آقا، شهریار فرد، نوا نعمتی، رضا داوود نژاد، مائده طهماسبی و تیام کرمانیان.
فیلم بی‌رویا داستان مواجهه‌ی زنی به نام رویا (طناز طباطبایی) با دختری بی نام و نشان است، مواجه‌ای که زندگی رویا و همسرش بابک (صابر ابر) را تغییر می‌دهد. آن‌ها پس آشنایی با دخترِ بی‌نام و نشان، اتفاقاتی عجیب را از سر می‌گذرانند. تهیه فیلم بی‌رویا برعهده سعید سعدی و هومن سیدی بوده است.
تدوین فیلم بی رویا برعهده مهدی سعدی، فیلم‌برداری آن برعهده علیرضا برازنده و تهیه موسیقی آن برعهده بامداد افشار بوده است. سعید سعدی تهیه‌کننده ۵۸ ساله و پرکار سینما و تلویزیون ایران است و سابقه تهیه آثاری از جمله سیزده، آلزایمر، خشم و هیاهو، تومان، مغزهای کوچ زنگ زده و آرایش غلیظ را دارد. از سوی دیگر هومن سیدی، بازیگر و کارگردان شناخته‌شده‌ی این روزهای سینمای ایران است که فیلم‌های سیزده، آفریقا، خشم و هیاهو، مغزهای کوچک زنگ زده، اعترافات ذهن خطرناک من و سریال قورباغه را جلوی دوربین برده است.
وزیر دفتری که در حوزه فیلم کوتاه چهره شناخته شده‌ای است و با فیلم کوتاه مثل بچه آدم در بخش سینه‌فونداسیون جشنواره فیلم کن هم حضور داشته با اولین فیلمش که داستان زنی بنام رویا که با دیدن یک دختر دچار تحول می‌شود به جشنواره فیلم فجر آمده است. هومن سیدی یکی از تهیه‌کنندگان بی‌رویا است و باید دید آیا حضور او به عنوان تهیه‌کننده باعث شده تجربه اول وزیر دفتری شبیه کارهای سیدی شود یا خیر. حضور طناز طباطبایی و صابر ابر که هر دو بازیگران گزیده کار و محبوبی هستند می‌تواند به جذابیت بی‌رویا بی‌افزاید. اما خطری که فیلم را تهدید می‌کند استفاده از تم تحول در یک فیلم اول است، تمی که به شدت مستعد کلیشه شدن است و می‌تواند فیلم اول وزیر دفتری را هم به یک اثر کلیشه‌ای تبدیل کند.

 بی مادر
کارگردان: سیدمرتضی فاطمی
بازیگران: آناهیتا درگاهی، امیر آقایی، بیتا عزیزاوقلو، پردیس پورعابدینی، پژمان جمشیدی، سارا محمدی، شیرین ضابطیان، علی اوجی، فاطمه میرزایی و میترا حجار

فیلم بی مادر یکی از پربازیگرترین فیلم‌های جشنواره چهلم به شمار می‌رود. این فیلم که با حال و هوایی اجتماعی ساخته شده، با فهرستی بلند از بازیگران مطرح به بخش سودای سیمرغ جشنواره راه یافته است. سرمایه‌گذاری فیلم بی مادر برعهده صالح موذن‌زاده بوده و این فیلم محصول کانون فیلم نسیم محسوب می‌شود. خلاصه داستان این فیلم سینمایی به شرح «انسان چیزی به‌دست نمی‌آورد، مگر چیزهایی از دست بدهد…» آمده است. اخبار تکمیلی درباره این فیلم به محض انتشار در مطلب حاضر قرار خواهند گرفت.

بی‌مادر یکی از کم سر و صداترین فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر است. فیلمی که فقط می‌توان به گروه بازیگران آن که بعضی‌هایشان جزء گروه بازیگران سریال آقازاده بودند اشاره کرد. تهیه کننده فیلم هم محمدحسین مصباح است که پیش از این دو فیلم موفق پوست و یدو را تهیه کرده، باید منتظر ماند و دید کیفیت نهایی یکی از کم سر و صداترین فیلم‌های جشنواره فیلم فجر چگونه خواهد بود.

بیرو
کارگردان: مرتضی‌علی عباس‌میرزایی

بازیگران: حسین بیرانوند، مهران نائل

فیلم سینمایی بیرو داستان زندگی علیرضا بیراوند، سنگربان تیم ملی فوتبال ایران را به تصویر می‌کشد. پس از درخشش علیرضا بیرانوند در جام جهانی ۲۰۱۸، سرگذشت پر مشقتِ این چهره بیش‌ازپیش نظرات را به خود جلب کرد. فیلم بیرو به‌عنوان یکی از آثار حاضر در چهلمین جشنواره فجر روی روایت قصه‌ی دوران نوجوانی تا زمان امضاء اولین قرارداد حرفه‌ای علیرضا بیرانوند با نفت تهران دست گذاشته است. علیرضا بیروانوند در مصاحبه‌ای تایید کرده که فیلمنامه بیرو داستان زندگی وی را به تصویر می‌کشد. وی همچنین ابراز امیدواری کرده که نوجوانان و علاقه‌مندان به فوتبال ضمن لذت بردن از فیلم بیرو، از تلاش برای رسیدن به اهداف خود دست نکشند.
علیرضا بیرواند همچنین اخیرا با انتشار پستی در اینستاگرام درباره بیرو چنین نوشته است «یک فصلِ مشترکِ سینما و فوتبال وجه سرگرمی‌شان است برای مخاطب انبوه. و سینمای ایران چقدر این سال‌ها خود را محروم کرده بود از این فرصت. خوشحالم که فیلم ِ” بیرو” ساخته شد. نه به این خاطر که به شکلی هنرمندانه به بخشی از زندگی من پرداخته! بلکه بیشتر به خاطر این آشتی سینما با قهرمانان ملی کشور.»
علی عباس میرزایی را با کارهای متفاوتش می‌شناسیم، فیلم‌هایی مانند انزوا و خون خدا که بسیار هم مورد توجه قرار گرفتند. او حالا سراغ یکی از تجربه‌نشده‌ترین ژانرها در سینمای ایران یعنی بیوگرافی ورزشی رفته است. فیلمی درباره علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم ملی که قرار است زندگی سخت و مشقت‌بارش دست‌مایه فیلم تازه علی‌عباس میرزایی شود. فیلمی کنجکاوی‌برانگیز که با توجه به داستان و فضای متفاوتش می‌تواند از فیلم‌های موفق جشنواره امسال باشد.
 دِرب
کارگردان: سیدهادی محقق
بازیگران: محمد اقبالی و سیدهادی محقق
فیلم سینمایی در با داستانی درباره یک مامور اداره برق ساخته شده است، ماموری که به‌دنبال قطع برق در یک روستا در صدد وصل کردن آن برمی‌آید. سیدهادی محقق، کارگردان فیلم در می‌گوید این فیلم «با نگاه هنر و تجربه‌ای» ساخته شده است و مولفه‌های اکران عمومی را ندارد. به همین ترتیب وی در نظر دارد فیلم جدید خود را در سینماهای هنر و تجربه به نمایش بگذارد. او تاکید می‌کند که با اکران فیلمش در هنر و تجربه هم ظرفیت‌های آن را حفظ می‌کند و هم وقت دیگر فیلم‌های مناسبِ اکران عمومی را نمی‌گیرد. جدیدترین ساخته‌ی محقق در دهدشت، سوق و مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد جلوی دوربین رفته است. همچنین فیلم سینمایی در با تیمی هشت نفره تولید شده است.
ممیرو، فیلم قبلی سیدهادی محقق یکی از دردناک‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر سینمای ایران بود که توجه همه را به سیدهادی محقق جلب کرد. او در دومین فیلمش سراغ یک داستان ساده رفته، داستان مامور برقی که فرار است برق یک خانه دوراُفتاده را وصل کند. با توجه به فیلم اول محقق و تهیه‌کنندگی مجید برزگر به نظر می‌رسد دِرب بیشتر فیلم اتمسفر و حال و هوا باشد تا داستان. اگر محقق توانسته باشد همان تجربه حسی ویرانگر ممیرو را در این فیلم هم به تماشاگر منتقل کند باید گفت دِرب یکی از فیلم‌های مهم جشنواره امسال است.
 دسته دختران
کارگردان: منیر قیدی
بازیگران: نیکی کریمی، هدی زین العابدین، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی، مهدی حسینی‌نیا، محمد صدیقی مهر و صدرا امانی
دسته دختران یکی دیگر از فیلم‌های دفاع مقدسی جشنواره امسال است. این فیلم به نقش دلاوری‌های زنان در دوران جنگ می‌پردازد. دسته دختران همچنین با بازسازی تصاویر زنده و مستند تولید شده است. سازندگان این فیلم همچنین مدعی ارائه روایتی با نگاه زنانه هستند. تهیه موسیقی دسته دختران برعهده ستار اورکی و تدوین آن برعهده حمید نجفی‌راد بوده است.
فیلم دسته دختران به شرح پیش‌رو معرفی شده است: «دسته دختران فیلم راوی مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ است و با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه به خانه خرمشهر، اولین تصویر سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را خلق کرده است.»
ویلایی‌های منیر قیدی در جشنواره سال ۱۳۹۵ بسیار مورد توجه قرار گرفت. داستان متفاوت آن در کنار بازی‌های خوب و توانایی کارگردان در روایت یک قصه کاملاً زنانه در دل جنگ باعث شده بود ویلایی‌ها یکی از فیلم‌های موفق آن سال باشد. فیلم جدید منیر قیدی هم داستانی درباره مقاومت زنان در سال‌های ابتدایی جنگ دارد. حضور یک نویسنده توانا مانند ابراهیم امینی در تیم نویسندگان باعث می‌شود به آینده دسته دختران و موفقیتش در جشنواره فیلم فجر اُمیدوار باشیم. در جشنواره فجر امسال که نام‌های چندان مهمی در آن حضور ندارند، می‌توان پیش‌بینی کرد که دسته دختران از فیلم‌های موفق و متفاوت جشنواره باشد.
 شادروان
کارگردان: حسین نمازی
بازیگران: سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، رویا تیموریان، رضا رویگری، بهرام ابراهیمی، ایمان برات‌پور، محسن مهری، سجاد رضایی، حافظ نبی‌زاده، بهناز نادری، اعظم کبودیان، فرناز صالحتاش، الهه افشاری، بابک جعفریه، مریم افشار و محمدموسی اکبری
فیلم شادروان به‌عنوان دومین ساخته‌ی حسین نمازی روایتی از زندگی یک خانواده حاشیه‌نشین است. در تولید شادروان از ترکیبِ بازیگران تئاتری و سینمایی استفاده شده است. فیلم‌برداری فیلم ۹۰ دقیقه‌ای شادروان برعهده مسعود سلامی بوده است. فیلم پربازیگر شادروان همچنین محصول حوزه هنری محسوب می‌شود. حسین نمازی، کارگردان فیلم پیش از این فیلم سینمایی آپاندیس را ساخته است.
دومین تجربه حسین نمازی ملودرامی طنازانه است درباره مرگ ناگهانی یک پدر که با مرگش پسر خانواده را در یک موقعیت سخت اقتصادی قرار می‌دهد. تیم بازیگران فیلم کنجکاوی برانگیز است و خلاصه داستان آن هم نوید یک فیلم متفاوت را می‌دهد. باید منتظر ماند و دید آیا شادروان می‌تواند غافلگیری جشنواره فیلم فجر باشد یا این‌که این فیلم هم یکی از تجربه‌های ناکام جشنواره خواهد بود؟
 شب طلایی
کارگردان: یوسف حاتمی کیا
بازیگران: حسن معجونی، مریم سعادت، یکتا ناصر، بهناز جعفری، مسعود کرامتی، سوگل خلیق، علی باقری و سینا رازانی
فیلم سینمایی شب طلایی به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا ماجرای خانواده‌ای است که برای برپایی جشن تولد مادربزرگ‌شان دور هم جمع شده‌اند اما با گم شدن شمش طلای یکی از اعضای خانواده، همه‌چیز به‌هم می‌ریزد. همچنین طبق گزارش‌ها و تصاویر به‌دست رسیده داستان شب طلایی در دوران شیوع کرونا جریان دارد. شب طلایی در ابتدا شمش طلا نام داشت که سپس نامش تغییر کرد.
سرمایه‌گذاران فیلم شب طلایی امیرحسین اسدبیگی و مجموعه هوگویک هستند. تدوین آن برعهده‌ی عماد خدابخش و فیلم‌برداری‌اش برعهده محمد رسولی بوده است. یوسف حاتمی‌کیا به‌عنوان کارگردان شب طلایی پیش از این فیلم ملاقات شیشه‌ای و مستندهای بازگشت و چشم جنگ را ساخته است. ابراهیم حاتمی کیا به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم یکی از با سابقه‌ترین کارگردان‌های جشنواره فجر است که تاکنون چندین فیلم در جشنواره داشته و چندین سیمرغ نیز برده است.
پسر ابراهیم حاتمی‌کیا،برخلاف پدر سراغ داستانی شهری با تیم بازیگرانی کنجکاوی‌برانگیز رفته است. البته شب طلایی حاتمی‌کیا را باید فیلم یک آقازاده هم دانست. این آقازاده بودن زمانی پُررنگ می‌شود که نام حاتمی‌کیا به عنوان تهیه‌کننده در تیتراژ اولین فیلم پسرش به چشم می‌خورد. باید دید آیا فیلم آقازاده حاتمی‌کیا هم مانند فیلم‌های اخیر پدر از منظر اصول‌گرایی گریزی به سیاست می‌زند یا سعی می‌کند داستانش را بی‌حاشیه تعریف کند. به هرحال آقازادگی عوارضی دارد که ممکن است تاثیرش را بر روی کیفیت نهایی یک فیلم سینمایی نشان دهد.
 شهرک
کارگردان: علی حضرتی
بازیگران: ساعد سهیلی، مهتاب ثروتی، کاظم سیاحی، شاهرخ فورتنیان و رویا جاویدنیا
علی حضرتی، کارگردان فیلم شهرک پیش از این فیلم سینمایی سازهای ناکوک را ساخته است؛ فیلمی که سال گذشته به‌صورت آنلاین اکران شد. وی سابقه ساخت فیلم کوتاه نیز دارد. علی سرتیپی، تهیه‌کننده فیلم شهرک مدیرعامل مؤسسه پخش فیلمیران است و سابقه تهیه فیلم‌هایی نظیر رحمان ۱۴۰۰، ستاره بازی، نیش زنبور و ورود آقایان ممنوع را دارد. اطلاعات تکمیلی درباره فیلم شهرک به محض انتشار در همین پست قرار خواهند گرفت.
شهرک هم فیلم یک آقازاده است. منتها این بار یک آقازاده سیاسی. علی حضرتی فرزند الیاس حضرتی نماینده اصلاح‌طلب دور پیشین مجلس که سابق بر این در تهیه چند فیلم نقش داشت این‌بار آستین‌ها را بالا زده و اولین فیلمش را کارگردانی کرده است. شهرک داستان جوانی بنام نوید فلاحتی است که عاشق بازیگری است و حالا در آستانه موفقیت و بازی در فیلم یک کارگردان بزرگ قرار گرفته است. حضرتی پیش از این نشان داده بود به تهیه فیلم‌های اجتماعی علاقه دارد. باید دید آیا شهرک هم یک درام اجتماعی است یا مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است.
صورت فلکی (هناس)
کارگردان: حسین دارابی
بازیگران: بهروز شعیبی، مریلا زارعی، وحید رهبانی، سیاوش طهمورث، سولماز غنی، امین میری، علیرضا نایینی و کوثر حیدری
فیلم سینمایی صورت فلکی یکی دیگر از محصولات حوزه هنری در جشنواره چهلم است. این فیلم به روایت داستان زنی می‌پردازد که در آستانه‌ی از دست دادن تمام زندگی‌اش است. تدوین فیلم همزمان با فیلم‌برداری‌اش در جریان بوده و به همین ترتیب فیلم به احتمال فراوان در زمان مقرر آماده نمایش خواهد شد. تدوین صورت فلکی را سیاوش کردجان انجام می‌دهد و طراحی و ترکیب صداها را نیز آرش قاسمی برعهده دارد.
حسین دارابی اولین فیلم بلند خود به نام مصلحت را هم با همکاری حوزه هنری جلوی دوربین برده بود. مصلحت در جشنواره سی و نهم به نمایش درآمد و در ۷ رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.
حسین دارابی مانند فیلم قبلی‌اش مصلحت که درامی سیاسی بود با کمک حوزه هنری سراغ یک داستان معمایی با مضمونی سیاسی رفته است. داستان یک زوج که در آستانه سفری به آلمان پروازشان لغو می‌شود و زن به تدریج متوجه می‌شود همسرش در کاری مربوط به فعالیت هسته‌ای کشور مشغول است. به همین خاطر تلاش می‌کند تا شوهرش را از ادامه آن کار منصرف کند و وقتی با مخالفت شوهرش روبه‌رو می‌شود خودش راساً اقدام می‌کند. مصلحت حسین دارابی در جشنواره قبل بسیار مورد توجه قرار گرفت و در چند رشته هم کاندیدا شد. به نظر می‌رسد صورت فلکی هم با توجه به تهیه کننده قدرتمندش و مضمون حاکمیت پسندش از شانس‌های اصلی جشنواره امسال باشد.
 ضد
کارگردان: امیرعباس ربیعی
بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی
ضد دیگر محصول حوزه هنری در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر است. از ضد به‌عنوان یک درام سیاسی یاد شده است که داستانش به یکی از حوادث مهم سال‌های پس از انقلاب ربط دارد. خلاصه داستان فیلم سینمایی ضد به شرح «بعضی آدم‌ ها می‌ توانند بر ضدّ هدفی باشند که همه می‌ پندارند در خدمت آن هستند. این ضد می‌ تواند حذف یک نفر یا یک ملت باشد…» آمده است. امیرعباس رفیعی، کارگردان فیلم سینمایی ضد پیش از این فیلم لباس شخصی را هم کارگردانی کرده است.
بعد از دو تریلر محمدحسین مهدویان یعنی ماجرای نیمروز و ماجرای نیمروز: ردخون نهادهای رسمی بیشتر از قبل به ساخت تریلرهایی درباره حوادث ملتهب ابتدای انقلاب اسلامی علاقه‌مند شدند. ضد هم آخرین تجربه حوزه هنری در این فضا است. کارگردان فیلم امیرعباس ربیعی است که پیش از این لباس شخصی را با داستانی به شدت سیاسی و فضاسازی مناسب ساخته بود این بار هم سراغ داستانی درباره آن دوره تاریخی رفته است. داستان ضد هم درباره یکی از حوادث ملتهب انقلاب اسلامی است که باید دید آیا ربیعی توانسته فیلم متفاوتی درباره آن حادثه ملتهب (که هنوز مشخص نیست کدام حادثه است) بسازد یا خیر.
 لایه های دروغ
کارگردان: رامین سهراب
بازیگران: رامین سهراب، نادر فلاح، آرمان درویش، روشنک گرامی، آنتی رینی، آنو سینی‌سالو و سونیا فارلینگ
فیلم لایه‌های دروغ به‌عنوان فیلمی اکشن و محصول مشترک ایران و فنلاند، محصول سال ۲۰۱۷ میلادی است. این فیلم که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و شرکت فنلاندی سونام جلوی دوربین رفته، امسال راه به جشنواره فجر پیدا کرده است. داستان فیلم نیز گویا درباره یک آتش‌ نشان سابق است که پس از دوری ده ساله به ایران بازگشته تا پول‌های خود را از دشمنش پس بگیرد، اما سرانجام نظر وی به سمت انتقام‌گیری از دشمنش سوق پیدا می‌کند. بدیهی است این محصول مشترک ایران و فنلاند با تیمی متشکل از هنرمندان و تیم پشت صحنه‌ی هردو کشور تولید شده است.
سینمای ایران در زمینه ساخت محصولات مشترک بین‌المللی تجربه موفقی نداشته و همیشه در این زمینه ناکام بوده است. باید دید فیلم رامین سهراب که در ژانر اکشن ساخته شده آیا می‌تواند به اثری موفق تبدیل شود و به ناکامی این محصولات در سینمای ایران خاتمه دهد یا خیر.
 ماهان
کارگردان: حمید شاه‌حاتمی
بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان
ماهان فیلمی درباره یک هنرمند تئاتر و تغییر مسیر زندگی او پس از ابتلاء به سرطان است. فیلم سینمایی ماهان در شهرهایی نظیر تهران، اصفهان، یزد، کاشان و چابهار جلوی دوربین رفته است. حمید شاه‌حاتمی، کارگردان این فیلم سینمایی در مصاحبه‌ای گفته در فیلم ماهان توجه ویژه‌ای به تمام ادیان الهی شده است. همچنین داستان فیلم با الهام از یک اتفاق واقعی نوشته شده است.
حمید شاه‌حاتمی در بخشی از صحبت‌های خود درباره قصه‌ی فیلمنامه ماهان می‌گوید: «به‌نوعی می توانم تأکید کنم یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که تاکنون در سینما به آن پرداخته شده و ازاین‌رو می‌توان تأکید کرد که مخاطبان با یک اثر خلاقانه و جسورانه در سینما رو‌به‌رو خواهند شد.»
ماهان را باید یکی از کم سر و صدا ترین و عجیب‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال دانست، فیلمی که نه کارگردان نامداری دارد، نه داستان شوق برانگیزی و نه تیم بازیگری مشهوری. فقط با توجه به سابقه تهیه‌کننده کار می‌توان حدس زد فیلمی ملودرام باشد. آیا می‌توان ماهان را غافلگیری جشنواره امسال دانست؟ بسیار بعید است.
 موقعیت مهدی (باکری)
کارگردان: هادی حجازی‌فر
بازیگران: هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی
فیلم سینمایی موقعیت مهدی یکی از فیلم‌های منحصربه‌فرد جشنواره امسال است؛ منحصربه فرد از این نظر که فیلم مذکور درواقع از یک سریال تلویزیونی با نام «عاشورا» استخراج شده است. سریالی هفت قسمتی به کارگردانی خود هادی حجازی‌فر که گویا اسفند ماه امسال روی آنتن خواهد رفت. این سریال هفت قسمتی به روایت برهه‌ای از زندگی مهدی باکری و همراهانش می‌پردازد و حالا هادی حجازی‌فر، فیلمِ استخراج‌ شده از این سریال را به جشنواره چهلم برده است. سریال مذکور البته بیش از آنکه با نام عاشورا مطرح باشد، با نام سریال شهید باکری شناخته می‌شود.
ایفای نقش مهدی باکری برعهده خود هادی حجازی‌فر بوده است. طبق گزارش‌ها، حجازی‌فر به‌عنوان کارگردان سریال و فیلم زندگیِ باکری در پی جذب بازیگران هفده تا بیست و هفت ساله بوده است. سریال عاشورا و همچنین فیلم موقعیت مهدی محصول سیمافیلم به شمار می‌روند. البته تهیه‌کننده این فیلم و آن سریال ابوالفضل صفری است اما از آنجایی که جشنواره فجر وی را به‌دلیل نداشتن سابقه، به‌عنوان تهیه‌کننده‌ نپذیرفته است، صاحبان فیلم حبیب الله والی‌نژاد را به‌عنوان تهیه‌کننده معرفی کرده‌اند. هادی حجازی‌فر پیش از این با حضور در فیلم‌های ماجرای نیمروز و ماجرای نیمروز: رد خون تجربه بازی در داستان‌های دفاع مقدسی را داشته است و از قضا با همین آثار نیز مطرح شده است.
حجازی‌فر بازیگر بسیار خوبی است. او در زمینه فیلم‌نامه نویسی هم با آتابای طبع‌آزمایی کرد که چندان موفق نبود. حالا اولین فیلمش را درباره شهید باکری کارگردانی کرده. فیلم سختی که در ابتدا قرار بود یک مینی‌سریال پنج قسمتی باشد، حالا تبدیل به یک فیلم‌ سینمایی شده است. حضور ابراهیم امینی به عنوان یک نویسنده توانمند در کنار هادی حجازی‌فر این اُمید را ایجاد می‌کند که موقعیت مهدی فیلم کلیشه‌ای از کار درنیاید. اگر حجازی‌فر بتواند فیلم اولش را با موفقیت بسازد، می‌توان اُمیدوار بود که کارگردان بزرگی به سینمای ایران اضافه شود.
 نمور
کارگردان: داوود بیدل
بازیگران: محمدرضا علیمردانی، نسیم ادبی، سمیرا حسن پور، پریسا شاهولیان، محمدرضا عباسی و سید بنیامین شهیدزاده
فیلم سینمایی نمور که در بندر انزلی جلوی دوربین رفته یکی دیگر از فیلم‌های حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر است. داستان این فیلم سینمایی درباره خانواده‌ای است که به واسطه فوت شوهرِ خواهرشان به زادگاه خود بازمی‌گردد اما در آن‌جا درگیر ماجراهای مختلفی می‌شوند. همچنین خلاصه داستانی از فیلم به شرح پیش‌رو به‌دست رسیده است: « تالاب رو از زندگی من نقاشی کردند، لجن‌زار و نمور.» از فیلم نمور نیز اطلاعات خاص دیگری در دسترس قرار نگرفته است.
نمور داستانی ملودرام دارد که کیفیت نهایی آن بستگی به این دارد که کارگردان چگونه آن را پرداخت کند. فعلاً کنجکاوی‌برانگیزترین موضوع فیلم، بازی محمدرضا علیمردانی در یک نقش جدی است. نقشی که می‌تواند برای او یک سکوی پرتاب برای موفقیت بیشتر در عرصه بازیگری باشد.
منبع خلاصه فیلمها : سایت تحلیلی خبری عصر ایران 
پردیس‌های سینمایی تک و جام جم شهر یزد طی این ایام در دو سانس ساعت ۱۸:۰۰ و ۲۰:۳۰  میزبان علاقه مندان خواهند بود.