Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛ به نقل از خبرگزاری ایرنا – یزد ؛ علی زمانیان روز شنبه در آستانه روز خبرنگار در گفتگو با ایرنا افزود: برای هر شغل و حرفه ای منشور و تعریفی وجود دارد تا درچارچوب آن حیطه قدم بردارند، خبرنگاری یکی از حرفه های سخت و تاثیرگذار است که ضرورت وجود فعالیت آن بر کسی پوشیده نیست.
وی اظهار داشت: خبرنگار می کوشد تا با آگاه سازی جامعه با شفافیت صداقت عدم وابستگی و قصد و غرض به روشنگری جامعه کمک کند .
وی اضافه کرد: انتقاد کردن هم یکی از وظایف خبرنگار و اصحاب رسانه است اما باید انصاف را در نظر بگیرد و بدون قصد وغرض دست به قلم برد، اهداف شخصی و جناحی و سلیقه ای در کارنباشد، از صحت ، سقم خبر و منبع خبر اطمینان کامل داشته باشد و حتی درکنار انتقاد پیشنهاد سازنده هم ارایه گردد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردکان با بیان اینکه یک خبرنگار خوب باید دلسوز جامعه و مردم باشد و قلم و تربیون خود را به هر قیمتی نفروشد تصریح کرد: خبرنگاران چشم بینای جامعه هستند و فعالیت ها ، عملکرد ها، کاستی ها و کوتاهی های موجود و همچنین مشکلات و معضلات جامعه و مردم را می بیند و با قلم توانا و شیوای خود به انتقال آن می پردازد.
زمانیان اظهار کرد: خبرنگاران اردکانی هم مثل همه خبرنگاران رسالتی و وظیفه ای بر دوش دارند که اگر با شناخت کامل از وظایف و اهداف و علم خبرنگاری آشنا باشند و دلسوزی هم چاشنی آن بکنند دیگر نیازی نیست نسخه جدیدی برای آنها پیچید .
وی عنوان کرد: به نظر من محدودیتی برای خبرنگاران اردکان نیست منتهی به علت وجود شبکه های اجتماعی و اینترنت و تغییر فضای رسانه ای از رسانه های مکتوب به رسانه های دیجیتال باید سرعت عمل و دقت بیشتری به خرج بدهند .
این مسئول گفت: در حوزه رسانه های مکتوب مشکلاتی هست و علت اصلی آن هم ، وجود سایت ها و شبکه های مجازی است که خبرها رابه صورت آنلاین پوشش می دهند و متاسفانه خبرهای نشریات یا تکراری هستند یا از منبعی دیگر برداشته شده است، به نظرم اصحاب رسانه مکتوب ما که خوشبختانه اردکان بیشترین آمار مجوز نشریات را در استان به خود اختصاص داده است باید به سمت خبرهای تولیدی پژوهشی و… بروند تا مخاطبان خود را به دست بیاورند.
زمانیان از جمله محدودیت های خبرنگاران را نبود انجمن و یا صنفی تخصصی در این زمینه دانست و افزود: نداشتن مکان مناسب ، نبود تعامل و همکاری و انسجام هم گاهی اوقات فضای رسانه ای شهرستان را خدشه دار می کند.
وی ادامه داد: در گذشته تعداد معدودی خبرنگار در اردکان وجود داشت وتا نام خبرنگار به زبان می آمد چهره مهربان و خندان سید علی اکبر کلاهدوزان خبرنگار پیشکسوت اردکانی در ذهن ما ظاهر می شد .
این مسئول با بیان اینکه قبلا روزنامه ها و نشریات مخصوصا روزنامه های کثیرالانتشار و کشوری مخاطبان زیادی داشت و به نظر من در اردکان علاقه مند به روزنامه و روزنامه خوانی زیاد بود افزود: اما الان به ظاهر درست است که ریزش شدید مشترکین در اردکان مشهود است ولی اهم تیتر اصلی خبرهای روزنامه ها را می توان ثانیه به ثانیه در سایت ها ، کانال ها، گروه های مجازی رصد کرد و مطلع شد پس اهمیت خبر و اطلاع رسانی نه تنها کاسته نشده بلکه بیشتر و منسجم تر و بااهمیت تر هم شده است .
وی عنوان کرد: صدور تعداد 8 نشریه و فعالیت چندین سایت خبری فعال و بروز و درخواست های متعدد برای راه اندازی نشریات جدید در اردکان نشان دهنده علاقه مردم به مباحث خبر و اطلاع رسانی است ، خوشبختانه در سال های اخیر با ورود تعداد زیادی جوانان و علاقه مندان به صورت خودجوش به عنوان فعال رسانه ای در سایت ها و شبکه های مجازی به اطلاع رسانی می پردازند و دقت و سرعت عمل آنها ستودنی است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردکان ادامه داد: اما گاهی اوقات بحث جناح و سیاسی بازی و سلیقه شخصی و عدم اطلاع ار صحت خبرباعث مشکلاتی در شهرستان می گردد و گاهی اوقات باعث می شود که ضمن اینکه آبروی یک فرد مومن مسلمان و همشهری به عنوان مسئول چه غیر مسئول برود باعث می گردد جامعه دچار تشویش دلسردی بی اعتمادی و… شود.
زمانیان تصریح کرد: یک خبر کوتاه کذب می تواند زحمات چندین وچندساله یک مسئول توانمند ، دلسوز ، مومن و متعهد را زیرسوال ببرد و یاس، ناامیدی و دلسردی را به او بدهیم ،خوشبختانه مسئولان اردکان به نقد اعتقاد دارند اما نقدی منصفانه دلسوزانه و بدون تخریب و قصد وغرض.
وی اظهار کرد: امید آنکه همه اصحاب رسانه بیشتر از سابق به فعالیت بپردازند و موفق و سربلند باشند و با همدلی تعهد و تعامل قدم در جهت رشد و اعتلای جامعه بردارند ، سیاهی ها و کاستی ها را باید گفت ولی زمان و نحو بیانش هم مهم است ما نباید با تشویش اذهان مردم خوب و دوست داشتنی وفادار به جامعه و حکومت اسلامی را دچار یاس و سردرگمی و گمراهی کنیم ، بیاییم در کنار هم باشیم باهم بایستیم و هدفمان مشترک باشد .
زمانیان با بیان اینکه خبرنگاری یک شغلی است که با عشق همراه است وخوشبختانه یا متاسفانه شاغلین این حرفه یا اصلا از لحاظ مالی چیزی نصیبشان نمی شود یا خیلی اندک است گفت: خیلی از نشریات و سایت های خبری واقعا از جیب خودشان خرج می کنند و ما شرمنده همه آنها هستیم .
وی گفت: روابط عمومی ها و اصحاب رسانه اگر تعامل داشته باشند اخبار شفاف تر وصحیح تر در جامعه انتقال می یابد و به نظر من هر دو روابط عمومی و اصحاب رسانه باید حد و مرز وظایف خود را بدانند و باارتباط تنگاتنگ و دوستانه به نشر اخبار بپردازند.
این مدیر افزود: این روزها شهرستان اردکان از اصحاب رسانه و مسئولان روابط عمومی اداراتی که از افرادی، باسواد ،جوان ، پویا ، باتجربه و خوش فکری برخوردار است و این آینده خوبی را برای اردکان رقم خواهد زد.
زمانیان گفت: برخود لازم می دانم از زحمات یکساله اصحاب رسانه که باجان و دل برای اطلاع رسانی وآگاه سازی جامعه تلاش نموده اند تقدیر و تشکر کنم و روز خبرنگار را به این عزیزان تبریک بگویم.
اردکان با 85 هزار نفر جمعیت در 60کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است.