Print Friendly, PDF & Email

استاندار یزد  از انتخاب یزد به عنوان پایتخت نوروزی کشورهای عضو اکو خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یزد باما؛ خبرگزاری تسنیم ازیزد، مهران فاطمی امشب در ستاد اجرایی خدمات سفر استان یزد با تاکید بر اینکه مشارکت در اسکان مسافران نوروزی باید توسط ادارات مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند اظهار داشت: دانشگاه‌ها هر نوع تعمیراتی که در خوابگاه‌ها باید انجام دهند تا پیش از نوروز انجام دهند تا خوابگاه‌ها را بتوان در اختیار مسافران نوروزی قرار داد.

وی ادامه داد: نزدیک به دوسال دانشگاه‌ها دانشجویی در خوابگاه‌ها نداشتند و اگر قرار بود کار تعمیراتی انجام شود باید در این ایام صورت می‌گرفت و اینکه به دلیل تعمیرات خوابگاه‌ها در اختیار مسافران نوروزی قرار نگیرد اصلا قابل قبول نیست.

استاندار یزد گفت: دانشگاه‌ها ظرفیت بسیار زیادی دارند و با توجه به احتمال انجام حجم بسیار بالای مسافران نوروزی، دانشگاه‌ها باید حتما همکاری لازم در این حوزه را انجام دهند.

فاطمی با بیان اینکه در ارتباط با خدمات سفر باید یک انسجام کامل در تمام استان وجود داشته باشد تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که در ارتباط با سفرها باید به آن توجه کنیم این است که همه با عزمی راسخ و تلاش کامل در رعایت پروتکل‌های بهداشتی جلوی قرمز شدن شرایط استان را بگیریم.

وی با بیان اینکه هر سال یک شعار و محوریت گفتمانی در مباحث نوروزی وجود داشت گفت: با توجه به اینکه در حال ورود به قرن جدید هستیم، شعار «قرن جدید قرن امید» در شورای فرهنگ عمومی تصویب شده اما از آنجا که معتقد به گردشگری خانواده هستیم، برای شعار گردشگری سال هم شعاری با مضمون یزد شهر گردشگری خانواده پیشنهاد شده است که باید به آن توجه کنیم.

استاندار یزد با اشاره به اینکه یزد پایتخت نوروزی کشورهای عضو اکو معرفی شده گفت: باید مجموع عناوین و شعارهایی که مطرح شده را در نشستی مورد بررسی قرار داده و شعار محوری استان را مشخص کنیم.

فاطمی با اشاره مجدد به اینکه بحث اسکان اهمیت زیادی دارد گفت: در بحث اسکان حتما باید ظرفیت دانشگاه‌ها به پای کار بیاید چرا که تعداد قابل توجهی ظرفیت خوابگاهی تجهیز شده دارند و حتما باید مورد استفاده قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های مختلف این ظرفیت ها را باید در اختیار ستاد سفر قرار دهند گفت: همه تعطیلات هم باید تا قبل از نوروز انجام شود و همه دانشگاه‌ها ملزم به این کار هستند، البته اولویت اصلی ما استفاده از اقامت‌گاه‌های رسمی است که طبق گزارش ارائه شده ۹۰ درصد این ظرفیت تکمیل است.

استاندار یزد تصریح کرد: آموزش و پرورش باید آمادگی خود را تا سقف ۴۰۰ مدرسه انجام دهد و به این صورت نباشد که در ایام نوروز با مشکل مواجه شویم.

فاطمی در ارتباط با اقامت‌گاه‌های غیرمجاز گفت: جمع‌بندی لازم در این حوزه انجام و گزارش مربوطه در شورای تامین استان مطرح شود تا مصوبات مربوطه در این زمینه توسط شورای تامین انجام شود.

وی در ارتباط با افرادی که اقدام به چادر زدن در پارک‌ها می‌کنند گفت: شهرداران حتما باید برای این افراد برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند تا هم امنیت لازم برای این افراد تامین شود و هم مکان‌هایی در نظر گرفته شود که خدمات اولیه از جمله سرویس بهداشتی را داشته باشند و خارج از این محدوده‌ها هم چادر زده نشود.

استاندار یزد با بیان اینکه بحث ایمنی سفر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است گفت: حتی یک تصادف کام جامعه را به صورت عام و کام یک خانواده را به صورت خاص تلخ می‌کند؛ اگر به دلیل کوتاهی، کم کاری، عدم نظارت و سهل‌انگاری ما جان عزیزی در حوادث از دست رفت، فردای قیامت باید پاسخگو باشیم.

فاطمی با اشاره به اینکه در محورهای مواصلاتی ما تصادفات دلخراشی رخ می‌دهد گفت: وضعیت جاده فولاد یزد باید تعیین تکلیف شود و به سرعت مسئولان مربوطه با حضور در محل، تصمیم‌گیری لازم در این حوزه را انجام دهد.

بیش از ۱۴۷۰ راهنما در اماکن گردشگری یزد مستقر می‌شوند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در همین نشست  اظهار داشت: یکی از مصوبات نشست پیشین ستاد بحث کمپ‌های ورودی استان برای ایام نوروز بود که در نهایت ۴ کمپ در نظر گرفته شد.

احمد آخوندی تصریح کرد: مقدمات اولیه این کمپ‌ها آماده شده و نیروهای آن متشکل از هلال احمر و راهنمایان گردشگری مستقر می‌شوند تا از همان قسمت مسافران راهنمایی شوند.

وی با بیان اینکه نکته بعدی در ارتباط با اسکان بود خاطرنشان کرد: حدود چهار جلسه در این زمینه با آموزش و پرورش و جامعه هتل‌داران برگزار شد و مقرر شد که اولویت اول استان یزد اقامتگاه‌های رسمی با ظرفیت ۳۲ هزار تخت باشد.

آخوندی با بیان اینکه ۹۰ درصد ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی در حال حاضر پر است گفت: در ارتباط با مدارس هم مقرر شد که در فاز اول ۱۰۰ مدرسه برای پذیرش مسافران نوروزی آماده باشد و نشست‌هایی در این زمینه هم در سطح استان و هم در سطح شهرستان‌ها در حوزه ستاد استان برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: برای تمام اماکن مهم گردشگری استان امسال راهنما دیده شده و با توجه به کافی نبودن ظرفیت استان در حوزه راهنماها، ملزم به آموزش دادن بلد محلی شدیم و در نهایت ۱۴۷۰ شیفت راهنمایی در دو شیفت صبح و عصر داریم که همه لباس متحد‌الشکل می‌پوشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردگشری استان یزد افزود: تمام افراد غیریزدی که در ایام نوروز وارد استان می‌شوند، پیامکی حاوی خوش‌آمدگویی و اطلاعات مهم مورد نیازشان دریافت می‌کنند.

آخوندی خاطرنشان کرد: در راستای آمادگی کامل، بازدید از تمامی اماکن گردشگری و اقامتگاه‌ها و زیرساخت‌ها در حال انجام است و فرم مربوط به اطلاعات هر یک از این بازدیدها آماده و ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۷ هزار و ۶۹۰ نفر ظرفیت اسکان در استان یزد داریم که ۴ هزار نفر مربوط به هتل‌ها، ۷۶۲ نفر در حوزه مهمان پذیرها، ۹۰ نفر در حوزه هتل آپارتمان‌ها، ۴ هزار و ۳۳۸ نفر در حوزه بوم‌گردی‌ها و اقامتگاه‌های سنتی، سایر واحدهای اقامتی ۳۵۰۰ نفر بخشی از این ظرفیت را شامل می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردگشری استان یزد افزود: تعداد پایگاه‌های امدادی سازمان امداد و نجات هلال احمر در سطح استان شامل ۱۱ پایگاه امداد جاده‌ای و یک پایگاه امداد کوهستان و پیشنهاد راه‌اندازی ۴ پایگاه جاده‌ای موقت برای پاسخگویی به حوادث در شهرستان‌های بهاباد، ابرکوه، یزدو اشکذر داده شده است.

آخوندی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در بافت تاریخی یزد تیم‌های امدادی در نظر گرفته شده و تیم واکنش سریع امدادی استان هم حضور ۲۴ ساعته در پایگاه پشتیبانی عملیات امداد و نجات و یک تیم تخصصی با پنج نفر امدادگر آموزش دیده در نظر گرفته شده است.