مدیرکل دفتر اقتصاد و فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی :
Print Friendly, PDF & Email

مدیرکل دفتر اقتصاد و فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: حمایت از فعالیت کار آفرینان فرهنگی و هنری در قالب شبکه ها و خوشه ها انجام  می شود و این اقدامات در این نهاد توسعه می یابد.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از خبرگزاری ایرنا – یزد ؛ افسر موموندی روزشنبه در کارگاه آموزشی مفاهیم اقتصاد خلاق واستراتژی های توسعه کسب و کار حوزه صنایع خلاق که در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزار شد ، افزود: این روزها آنچه در عرصه های مختلف رسانه ای به چشم می خورد، عناوینی نظیر نوآوری و خلاقیت است و آنچه که به وضوح می توانیم در عرصه فرهنگ و هنر با عنوان جوهر و ذات فعالیت های فرهنگی – هنری داشته باشیم، همان خلاقیت و نوآوری است.

وی ادامه داد: این جوهر و گوهر گرانبها در بسیاری از عرصه ها هنوز دست نخورده باقی مانده و نیازداریم برای کشف و بروز و ظهور آن به پنجره فرصتی که ایجاد شده در پس تحولات نوآورانه در جهان بنگریم و از این پنجره نگاهی به افق دور دست داشته باشیم و چشم انداز زیبایی برای کشور و نسل کنونی و آینده ترسیم کنیم.

مدیرکل دفتر اقتصاد و فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بی تردید برای نگاهی عمیق به این افق بلند درک ارزش خلاقیت بسیار مهم است و اگر در سطح سیاست گذاری ما، مدیران و اگر در سطح عملیاتی کارآفرینان و فعالان این عرصه به ارزش خلاقیت تکیه نکنند و این ارزش درک نشود، ممکن است این پنجره فرصت را هم از دست داده و بسته شود.

وی ادامه داد: با توجه به شتاب پی در پی که در تغییرات فناورانه می بینیم و از تغییرات تکنولوژی های رسانه ای و ارتباطات عبور می کنیم و وارد هوش مصنوعی می شویم که این روزها اخبار آن را در شبکه های مختلف پی می گیریم و می بینیم که هراس ایجاد کرده است.

موموندی افزود: هراسی که فناوری هوش مصنوعی ایجاد کرده به دلیل اینکه علی رغم پیش بینی پذیر بودن آن درسطوحی، مقداری غیرقابل پیش بینی شده و ترکیب آن با انسان و ورود به عصر ربات انسان باعث شده حتی خالقان این تکنولوژی را به هراس انداخته اما تمامی این تغیبرات حاصل خلاقیت و نوآوری هایی است که بشر در نسل های کنونی تجربه می کند.

وی ادامه داد: در این همایش به دو پرسش پاسخ داده می شود اینکه چگونه برای خلاقیت و نوآوری مبتنی بر فرهنگ به گونه ای هم افزایی ایجاد کنیم که به توسعه کارآفرینی منجر شود و بتوانیم یک رشد پویایی در اشتغال خلاق و فرهنگی داشته باشیم و لذا این هدف و نقطه کانونی و راهبردی در سیاست و حکمرانی امروزه چگونه می تواند رقم خورد.

مدیرکل دفتر اقتصاد و فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: البته مشروط به پاسخ دادن به پرسش دیگری است در اینکه اگر در سطح جهانی و بر نقشه جهانی نگاه کنیم می بینیم عمدتا کشورهایی که دارای تمدن و پیشینه کهنی هستند از گردونه رقابت های اقتصادی بویژه در قرن بیستم جا مانده بودند و اما اکنون به یک سرمشق نوین در پیشرفت جهانی رسیدیم که بر تمدن و فرهنگ اتکا دارد و در عصر نوین حکمرانی اسلامی به تمدن نوین اسلامی می اندیشیم که باید این تمدن را مبتنی بر فعالیت های فرهنگی داشته باشیم.

موموندی گفت: لازمه این امر آن است که هم افزایی و هم فکری هم بین جوانان کنشگر این عرصه ایجاد کنیم و این فرصت و نگاه را گسترش دهیم و هم نیازمند تغییر نگاه سیاست گذارن و مدیران و حتی تغییر نگاه کنشگران و جوانانی است که از دانشگاه ها با انگیزه خارج شده و ما تمایل داریم اعلام کنیم پذیر ای این هستیم که هدایت و همراهی و تسهیل گری را انجام دهیم که جوانانی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند، وارد صنایع خلاق شوند .

وی ادامه داد: لازم است مداخله های ویژه ای صورت گیرد تا بتواند این صنایع را در چارچوب حقوق مالکیت فکری حفظ کند و با سرمایه گذاری بر روی منابع انسانی، حکمرانی در این عرصه را مدیریت کند و دسترسی به بازار و بازاریابی سبک زندگی را توسعه دهد و دانش و آموزش مورد توجه قراردهد.

مدیرکل دفتر اقتصاد و فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بسیاری از فعالان عرصه فرهنگ نمی دانند باید چگونه خلق ارزش داشته باشند و وارد عرصه های کار آفرینی شوند و این پرسش ها و این ابهامات در این همایش روشن خواهدشد تا بتوانیم پس از آموزش ها با کمک سیاستگذاران و مدیران در سطح محلی و ملی به تامین سرمایه گذاری و منابع مالی بیندیشیم و بتوانیم خدمات مالی و سرمایه گذاری های پرخطر ر اتوسعه دهیم .

در این کارگاه یکروزه ۵۰ نفر از علاقه مندان به کسب و کارهای خلاق فرهنگی و هنری حضور داشتند.