هنرمند یزدی
Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما:   نخستین مرکز تخصصی مشاوره تئاتر به مدیریت اصغر دشتی هنرمند یزدی با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان در تئاتر مستقل تهران افتتاح و فعالیت‌های این مرکز تشریح شد.

پایگاه خبری یزد باما ؛به نقل از سایت هنر آنلاین ؛مراسم آغاز به کار نخستین مرکز تخصصی مشاوره تئاتر شامگاه شنبه اول آبان‌ماه 95 با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان در فضایی صمیمی با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان در تئاتر مستقل تهران برگزار و فعالیت‌ها و اهداف این مرکز تشریح شد.

در ابتدای این مراسم، مصطفی کوشکی مدیر تئاتر مستقل تهران ضمن خوشامد به حاضران در مراسم طی سخنانی کوتاه عنوان کرد: ایجاد این مرکز اتفاق مهمی به شمار می‌رود، طی هفت‌ماه گذشته جلسات متعددی را با اصغر دشتی داشتیم تا فضای آموزشی مناسبی را ایجاد کنیم. قصد ما بالا بردن کیفیت کارهاست نه درآمدزایی.

بعد از این سخنان و اجرای قطعه موسیقی توسط فرشاد فزونی، اصغر دشتی مدیر مرکز تخصصی مشاوره تئاتر با ارائه توضیحاتی در مورد اهداف و بخش‌های مختلف این مرکز گفت: ما از طریق رسمیت بخشیدن به امر مشورت و گفت‌وگو در هنر، با استفاده از مشاوران متخصص در شاخه‌های مختلف مربوط به بافت و هنر اجرا فعالیت می‌کنیم.

او ادامه داد: افزایش فعالیت دانشجویان و جامعه جوان تئاتر در ارائه محصولات فرهنگی و نیاز به افزایش کیفیت محصولات از آنجا که دانشجویان و جامعه جوان تئاتر و هنر اجرا برای ارتقا کیفیت امکان دسترسی به مشاوران مورد نظر خود را ندارد. ما از طریق سهل کردن دسترسی دانشجویان و جوانان به مجموعه‌ای متنوع از مشاوران متخصص در شاخه‌های مختلف و موثر در امر تولید، امکان انجام گفت‌وگوهای رو در رو را در یک فضای مناسب تا رسیدن به نتیجه مطلوب و در حد نیاز برای آنها فراهم می‌آوریم.

دشتی با ارائه مطالبی در مورد بخش‌های مختلف این مرکز توضیح داد: در بسیاری موارد بسیاری تلاش می‌کنند تا بتوانند با افرادی صحبت کنند، اما به آنها دسترسی ندارند، بنابراین ما این روند را آسان می‌کنیم. در مشاوره‌های خصوصی این امکان را فراهم می‌آوریم تا مشاور؛ در باب موضوع مشخصی گفت‌وگو کنند. در بخش دوم کارگاه مشاوره راه‌اندازی می‌کنیم. در این راستا سعی می‌کنیم آموزش و مشاوره با هم ترکیب شوند. فراخوان‌های مختلفی منتشر می‌شود که در هر کدام آنها پنج پروژه پذیرفته می‌شوند. به عنوان مثال در کارگاه مشاوره کارگردانی، فراخوان اعلام می‌شود و افرادی که کارهای‌شان به فراخوان نزدیک است درخواست می‌دهند، از میان آنها پنج پروژه پذیرفته می‌شود. به مدت 6 ماه جلساتی برگزار می‌شود تا در نهایت به اجرایی کامل برسند. در این مرحله ما در تئاتر مستقل تهران، خارج از زمان رسمی اجراها، به هر پروژه سه اجرای رسمی خواهیم داد. از مدیران سالن‌های خصوصی، مدیران فستیوال‌ها، خبرنگاران و هنرمندان دعوت و اهمیت آن پروژه را برای‌شان تشریح می‌کنیم. امیدواریم بعد از این مدت این افراد خریدار این آثار باشند تا در سالن‌های آنها به صحنه بروند یا اگر مایل به حمایت هستند این کار را انجام دهند.

این مدرس دانشگاه در رابطه با بخش کارگاه گفت‌وگو، بیان کرد: به نظر می‌رسد نسل جدید آگاهی چندانی در مورد همکاری هنرمندان مختلف ندارند. اینکه کارگردان و دراماتورژ و… چگونه با هم ارتباط برقرار کنند. در بخش اعزام مشاور به شهرستان‌ها، سعی می‌کنیم به گونه‌ای عمل کنیم که به استان‌های مختلف هم این خدمات را ارائه بدهیم. همچنین بخش کارگاه‌های بین‌الملل را داریم که در آن تلاش می‌شود در رویکردهای مشخصی از اجرا افرادی را شناسایی کنیم و آن افراد آثارشان را برای فستیوال‌های مختلف ارسال شود به جای آنکه در ورک شاپ حضور پیدا کند با افراد معین که سابقه ذهنی از آثارشان دارند ورک‌شاپ برگزار کنند.

دشتی در ادامه سخنان خود مدرسان دوره‌های مختلف را معرفی و از یکی از آنها به عنوان نماینده دعوت کرد تا توضیحاتی را در مورد حضورشان ارائه دهند.

او در بخش اول مدرسان کارگاه کارگردانی را معرفی کرد و گفت: در این کارگاه اساتیدی چون فرهاد مهندس‌پور، محمدحسن معجونی، سعید بهنام، حمید پورآذری و علی اصغر دشتی حضور خواهند داشت.

فرهاد مهندس‌پور به عنوان نماینده این کارگاه اظهار کرد: ما در بخش آموزش با کمبودهایی روبه‌رو هستیم که امکان دارد مرکز مشاوره در جهت رفع و بهبود آن فعالیت‌هایی را انجام دهد. یکی از این کمبودها بخش تئوریک است. تئاتر با انسان و جامعه سر و کار دارد. ما با گستره بزرگی روبه‌رو هستیم، شاید انتظار درستی نباشد که در تمام زمینه‌ها کار کند و مرکز مشاوره در این زمینه کار است.

او افزود: اینجا امکانی است تا افراد در حوزه‌های خود جمع و با هم حرف بزنند. ما مصادره به مطلوب می‌کنیم و به همان سرعت هم به ما برمی‌خورد. حرف زدن برای ما غیرممکن است، در واقع امکان گفت و گو را از دست داده‌ایم. بیشترین سهمی که از گفت و گو در گذشته وجود دارد دشمنی و دسته‌بندی شدن است. این مرکز می‌تواند آدم‌هایی با دانش‌های مختلف را دور هم جمع کند تا درباره تئاتر گپ بزنند.

مهندس‌پور خاطرنشان کرد: مساله دیگر آنست که ما چند دسته معلم داریم؛ آرتیست‌هایی که معلم نیستند. معلم‌هایی که آرتیست نیستند و یا عده‌ای که نه آرتیستند و نه معلم. زنگ خطر اینجاست. وقتی تاریخ تئاتر را می‌خوانیم آدم‌های بزرگی را می‌بینیم که تعداد کمی از آنها به دانشگاه رفته‌اند. اینگونه نیست که صرفا تولید کردن مشکل فهم را بر طرف کند. دانش عمومی که با آن زندگی می‌کینم به درد تئاتر نمی‌خورد. ما چه بخواهیم چه نه، باید به روز باشیم این مرکز باید این دو ویژگی را کنار هم بگذارد. افرادی که در حوزه عمل بیان کنند و تئوری که به عنوان پشتوانه به آنها تکیه کنیم.

او در پایان تاکید کرد: اینجا قرار نیست اتفاق خاصی رخ بدهد. اینجا عرصه‌ای برای ملاقات کردن است. مکانیزم برای‌مان مهم است، دستاوردهای آن را نمی‌دانیم. امیدوارم این تصمیمات تاثیرگذار باشند.

در ادامه محمد چرم‌شیر و افروز فروزند به عنوان مدرسان کارگاه نمایشنامه‌نویسی معرفی شدند. استاد حکیم رابط هم مشاوره‌هایی را در این بخش در اختیار هنرمندان استان‌ها قرار می‌دهد. همچنین علیرضا نادری کارگاهی را در لواسان برگزار خواهد کرد.

در بخش طراحی صحنه سیامک احصایی، منوچهر شجاع و رضا مهدی‌زاده به عنوان مشاور مطرح شدند. سیامک احصایی در سخنانی کوتاه خاطرنشان کرد: در هر رشته و بخشی می‌توان مشاوره داد. تجربه نشان داده افرادی که همیشه در کنار هم قرار می‌گیرند کمتر یکدیگر را درک می‌کنند. امیدوارم این مرکز سبب ارتباط و کار بهتر شود.

در بخش طراحی لباس گلناز گلشن، شیما میرحمیدی و ندا نصر حضور خواهند داشت.

زهرا صبری، مریم معینی و محمدحسن معجونی نیز مشاوره تئاتر عروسکی را بر عهده خواهند داشت. زهرا صبری نماینده این مدرسان در صحبت‌های خود اعلام کرد که قصد به صحنه بردن نمایشی به نام “لیو” را دارد.

در بخش طراحی و مهندسی صدا نام آیدن الفت و بامداد افشار مطرح شد. آیدین الفت نیز تاکید کرد: صد سال از ایجاد مهندسی صدا در دنیا می‌گذرد. این رشته فراتر از آن چیزی است که همیشه به آن نگاه می‌کنند و نیازمند شناخت و بودجه زیادی است. امیدوارم این مرکز زمینه‌ای برای آشنایی با این تکنولوژی باشد.

در بخش موسیقی نیز بابک میرزاخانی، آنکیدو دارش و فرشاد فزونی حضور خواهند داشت.

محمد باقر ضیایی، امیر راد، رامین اعتماد بزرگ، علی اتحاد و آشا صدر مشاوران بخش پرفورمنس آرت خواهند بود. امیر راد یکی از این مشاوران گفت: در این زمینه منابع مطالعاتی، مکتوب و موسسات عالی وجود ندارد. بر این اساس نیاز به مکانی است که بتوانیم آن را مدون و ارائه کنیم.

همچنین محمد باقر ضیایی هنرمندی که بیش از 14 سال در این زمینه فعالیت داشته است نیز در سخنانی تاکید کرد: ارتباط هنرهای تجسمی و تئاتر وجود ندارد. امیدوارم این مرکز به ما این امکان را بدهد تا بتوانیم به تعریف درستی از این هنر دست پیدا کنیم و و رابطه آنها را توضیح بدهیم. ما در این حوزه 60 سال از دنیا عقب هستیم.

امیر اسمی و فرهاد فزونی نیز مشاوران بخش طراحی گرافیک هستند. فرهاد فزونی بیان کرد: تلاش ما بر آن بوده تا با طراحی کتاب و یا گالری‌ها کارمان را حفظ کنیم. متاسفانه کارگردان‌ها همیشه می‌خواهند همه چیز را کارگردانی کنند حتی در طراحی پوستر. به نظرم بهترین جا برای طراحی، پوستر تئاتر است.

در بخش طراحی نور هم صبا کسمایی معرفی شد.

در بخش پایانی این مراسم، پروین هادی‌نیا مدرس و طراح بدن و بهنام نوایی دبیر نوزدهیمن جشنواره تئاتر دانشگاهی کیک افتتاح مرکز تخصصی مشاوره تئاتر را بریدند.