Print Friendly, PDF & Email

گزیده ای از خطبه های نماز جمعه بخش مرکزی یزد به امامت آیت الله سیدمحمدکاظم مدرسی-محمدآباد ۸ مردادماه

پایگاه خبری یزد باما ؛ آنچه می خوانید گزیده ای از خطبه های نماز جمعه هشتم مرداد ۱۴۰۰ ،  بخش مرکزی یزد به امامت آیت الله سید محمد کاظم مدرسی می باشد خطیب امام جمعه بخش مرکزی یزد ، با تبریک عید غدیر خم بیان کرد : لازم به توجه است که حقیقت غدیر چیست؟روح غدیر این است که امامت باید از جانب خدا باشد و این موضوع در حقیقت تعیین قاعده امامت است.
اسلام به جایگاه و کیفیت در مدیریت اهمیت قائل است و مدیریت باید در اختیار حاکمان صالح و مصلح باشد.غدیر به ما می آموزد که مدیریت در جامعه از اولویت های اساسی است و کاملا باید با معیارهای الهی همراه باشد.
سومین درس غدیر آن است که مردم هم باید در حکومت دخیل باشند و هیچ حکومتی نمی تواند بدون پشتوانه و مسئولیت پذیری مردمی در مسیر صحیح قرار بگیرد و لذا پیامبر مردم را هم در جریان قرار دادند و از آن ها بیعت گرفتند و سه روز مردم با امیرالمومنین همراه بودند و بعیت کردند.
روح غدیر آمیخته شدن سیاست با دیانت است و غدیر مظهر جامعیت اسلام است.
نکته دیگر این است که چرا مردم از جریان و حقیقت غدیر رویگردان شدند؟قبیله گرایی و رقابت های قبیله ای همراه با کینه توزی ها و تعصب های بی اساس باعث شد تا مردم از غدیر رویگردان شوند .
دومین دلیل عبارت است از شدت عدالت امیرالمومنین که آن حضرت می خواستند بدون رانت و بدون پرداخت حق قبیله گرایی و به اصطلاح رانت گرایی حکومت را اداره کنند وحکومت هم باید به همین صورت اداره می شود تا مردم طعم خوش اسلام راستین را می شناختند.
خوب شدت عدالت باعث شد که عده ای نگذارند امیرالمومنین علی (ع) حکومت کند.سومین عامل برای اینکه چرا مردم از جریان و حقیقت غدیر روی گردان شدند، ایجاد فتنه ها و تبلیغات دروغین بود، فضاسازی های غیرواقعی و تحت تاثیر قرار گرفتن مردم از تبلیغاتی مثل تهدید بود، همان چیزی که در حال حاضر هم ما در جامعه می بینیم و باید مراقب باشیم تا اینکه این تبلیغات تاثیر گذار نباشد.
مباهله یکی از اتفاقات ارزشمند و اعیاد در تاریخ اسلام است و باید ابعاد مختلف آن برای نسل جدید و فرزندان بازگو شود.در زمان های قدیم پدران و مادران در هنگام خواب و بیداری برای فرزندان خود داستان سرایی می کردند.
داستان های واقعی می گفتند و بهتر این است که ما از داستان های اسلامی مثل جریان غدیر، مباهله، نزول سوره مبارکه هل اتی و امثال این ها بازگو کنیم.
به مناسبت ۲۵ ماه ذی الحجه روز خانواده با گرامیداشت این روز لازم به ذکر است که خانواده در اسلام جایگاه ارزشمند و رفیعی دارد و نگاه اسلام به خانواده نگاهی عبادی است.در حقیقت خانه تنها محل سکونت نیست و محل عبادت است نه عبادتی که فقط در قالب سجده باشد و عبادات مختلفی داریم.
رسول خدا (ص) فرمودند: اگر مردی در کنار خانواده اش بنشیند و ساعتی با آن ها خوش و بش کند در نزد من محبوب تر است از اینکه در مسجد پیامبر اعتکاف کند.
در روایتی دیگر امام صادق (ص) می فرماید: اگر زنی یک لیوان آب در اختیار شوهر قرار دهد از روی محبت و مهربانی، برای او بهتر است که یک سال شب ها را قیام کند و روزها را روزه بگیرد.
با توجه به اهمیت جایگاه خانواده ضروریست این خانواده آسیب شناسی شود و امروز متاسفانه کانون های خانواده مورد تهاجم قرار گرفته و طلاق های عاطفی و حقیقی واقعا دارد بیداد می کند باید به دنبال آسیب شناسی و تقویت صحیح این بنیان باشیم.
یکی از آسیب هایی امروز خانواده را مورد تهدید قرار می دهد فضاسازی های نامناسب است اعم از برخی برنامه های ضد فرهنگی، برخی تبعات آپارتمان نشینی، حضور بی در و پیکر خانواده در جامعه، مدگرایی و چشم و هم چشمی.
پمپاز تبلیغات سو و آثار خانمان سوز فضاهای مجازیست که به تعبیر رهبر انقلاب قتلگاه جوانان ما به حساب آمده است.
روزهای پایانی کار دولت دوازدهم هست و متاسفانه بر اثر ضعف مدیریت اگر نگوییم سو مدیریت ، احساس می شود مدیریت کاملی بر امور حاکم نیست، بی مدیریتی در موضوع برق ، آب ، سیمان ، آهن آلات و گران شدن نان و لبنیات از سوی دیگر؛ با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری در این دولت یک تجربه روشنی برای همه تاریخ ما مبین شد و آن اینکه در این دولت کاملا مشخص شد که به هیچ وجه ما نمی توانیم به غربی ها اعتماد کنیم .
باید روی پای خودمان ایستاده و به خود تکیه کنیم و البته تعامل با دنیا غیر از اعتماد به دنیای مکار و حیله گر گروهی است که دارد با ما دشمنی می کند.هرگز تکیه به خود به معنای عدم تعامل با دنیا نیست باید تعامل با دنیا تعاملی عادلانه همراه با اعتماد به نفس در وجود کشور باشد.