Print Friendly, PDF & Email

مادر به عنوان یکی از محورهای اصلی خانواده جایگاه ویژه و اثرگذاری در شکل‌دهی به رفتارهای فردی و اجتماعی دارد و می‌تواند در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا به شکلی ریشه‌ای و مداوم  ایفای نقش کند.

پایگاه خبری یزد باما ، فاطمه شریفی ،این روزها که ویروس کرونا به عنوان میهمانی ناخوانده زندگی فردی و اجتماعی بشر را به شکلی عجیب و همه گیر با تغییرات گسترده تحت تاثیر قرارداده است،اهمیت بهداشت فردی، رفتار اجتماعی مناسب و مراقبت از نعمت سلامتی نیز دوچندان شده است.

متاسفانه صفحات روزانه رسانه‌ها هر روز به آمار از دست دادن هم وطنان و پایان نفس‌های عزیزانی در همین نزدیکی سیاه می‌شود.در فضای مجازی بسیاری به اندوه از دست دادن دوستان و اعضای خانواده به غم نشسته اند و گروهی دیگر نیز برای عبور از درد و رنج  دست به آسمان رحمت الهی دراز کرده اند و از یکدیگر برای طلب سلامتی التماس دعا دارند.

آن سوی این نگاه‌های منتظر و یا آمیخته به افسوس نیز مدافعان سلامت  با همه بود و نبودها جان در کف دست گرفته‌اند و برای التیام درد و درمان مبتلایان به ویروس کرونا به شکلی شبانه‌روزی و با پذیرش همه خطرهای احتمالی مشغول خدمت هستند.

اما در این میان هنوز گوش‌‌هایی برای نشنیدن و چشم‌هایی برای ندیدن رنج‌های پیش رو وجود دارد، دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی، عدم استفاده از ماسک، بی تفاوتی نسبت به پروتکل‌های بهداشتی و بی هوا به جاده و سفر دل سپردن؛ سفری که شاید پایان خوشی نداشته باشد.

بحران و رشد صعودی تعداد مبتلایان و اضافه شدن به آمار سرمایه‌های اجتماعی که برای همیشه از نعمت حضور آن‌ها محروم می‌شویم بزرگ‌ترین زنگ خطر برای جامعه است، در کنار اینکه هر گروه و نهاد و فردی به سهم خود برای قطع زنجیره این ویروس خطرناک تلاش می‌کند اما متاسفانه هنوز بی تفاوت‌هایی را نیز در جامعه شاهد هستیم.

نقش کلیدی مادران در مقابله با  تراژدی کرونا  

مادر به عنوان یکی از محورهای اصلی خانواده جایگاه ویژه و اثرگذاری در شکل‌دهی به رفتارهای فردی و اجتماعی دارد و می‌تواند در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا به شکلی ریشه‌ای و مداوم  ایفای نقش کند.

توجه به خودمراقبتی به عنوان امری داوطلبانه حق و مسئولیتی همگانی برای حفظ سلامت فرد، خانواده و نزدیکان است و امروز این نقش برای سالم زیستن و مدیریت بیماری‌هایی مانند کرونا روز به روز در حال افزایش است.

فراگیر شدن خود مراقبتی و دیگر مراقبتی برای مقابله با تراژدی کرونا که این روزها افراد زیادی را از نعمت حیات مرحوم ساخته است در اصلاح سبک زندگی ریشه دارد و سبک زندگی نیز از خانواده و مادر به عنوان یکی از کانونی‌ترین نقش های تربیتی  بیشترین تاثیر را می‌پذیرد.

بر این اساس زنان و مادران می‌توانند به عنوان پیشگامان اثرگذار در کانون خانواده سبک زندگی سازگار و مقاوم در برابر ویروس کرونا را برای عبور هر چه سریع‌تر از این شرایط و شکست زنجیره انتقال بیماری ترویج نمایند و با سرعت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه عدم برگزاری هر نوع مراسم عمومی و دور همی را  به فرهنگ تبدیل کنند.

در مدیریت استرس نسبت به شرایط این بیماری نیز هیچ محیطی بهتر از خانه و خانواده نمی‌تواند موثر واقع شود  و از نگاه دیگر باتوجه به اینکه با کاهش آمار مبتلایان نمی‌توان نسبت به دستورالعمل‌های بهداشتی بی تفاوت بود و هر گونه غفلت می‌تواند جمعیتی خیره کننده را به این ویروس دچار سازد، باید کانون هر خانواده به فضای ایمن سازی و شکل گیری رفتارهای درست در مقابله با کرونا تبدیل شود.

باتوجه به اینکه برنامه‌ها و پویش‌های مختلف مردمی، رسانه‌ای و آموزشی در آگاه‌سازی جامعه و جریان‌یابی روش‌های پیشگیری و مقابله با کرونا  از سوی نهادها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط مورد توجه قرار گرفته است و هم چنان  ادامه دارد اما همسوسازی تمام توان موجود با تمرکز بر خانواده نیز می‌تواند به شکلی عمیق تر موثر واقع شود.

بررسی‌های مختلفی نشان می‌دهد با توجه به جایگاه و ویژگی‌های خانواده، نه تنها در موضوع پیشگیری از کرونا بلکه سایر دغدغه های اجتماعی اگر بخش ها و گروه های سنی مختلف در خانواده به شکلی مداوم، متنوع و جذاب در موضوعات اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و آموزش مورد توجه قرار بگیرند نتایجی اثربخش و ماندگار را شاهد خواهیم بود.