Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد محمدمهدی شرافت، شهر یزد را مینیاتوری از بافت تاریخی گردشگری ایران توصیف کرد و گفت: فضای تاریخی استان یزد در حد خود بی نظیر است که پیوند دو حوزه بزرگ میراث فرهنگی و گردشگری به ویژه در هتل ها و اقامتگاه های سنتی استان چشمگیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به معرفی بافت تاریخی یزد برای ثبت جهانی در سال 2016به آغاز سیاستی جدید در حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد و عنوان نمود: با ثبت این بافت ارزشمند در فهرست جهانی یونسکو، شهر یزد می تواند به عنوان الگو و نمونه ای شایسته‌ در سطح جهانی مطرح گردد.

این مقام مسئول ارائه کاربری مناسب و در خور، پس از حفظ و مرمت بناها را از مباحث قابل تأمل عنوان کرد که می تواند برطرف کننده مسایل و مشکلات این بافت تاریخی و منحصر گردد.

وی سیاست واگذاری امور و تقسیم فعالیت‌ها و بهینه کردن در حوزه میراث فرهنگی را از اولویت کاری این اداره کل معرفی کرد و اظهار داشت: مشارکت مردمی و بخش خصوصی در اولویت برای نجات میراث فرهنگی کشور مطرح است.

شرافت افزود: میراث فرهنگی استان یزد از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که با ویژگی‌های اقلیمی خاص و مردمان سخت کوش و تلاش‌گر در تعامل با طبیعت توانسته اند آثاری کم نظیر و درخور توجه را خلق نموده و آنها را به عنوان میراثی گرانبها برای نسل حاضر به یادگار بگذارند.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد از انجام عملیات مرمت 167 اثر تاریخی در شهر یزد از سال 92 تاکنون که با مشارکت مردم، مالکان و دولت صورت گرفته خبر داد و خاطرنشان ساخت: از میان یک هزار و پانصد و هشتاد و نه اثر ثبت شده استان، یک هزار و پانصد و سی و چهار اثر غیرمنقول، بیست و هفت اثر طبیعی، پنج اثر منقول و سی و دو مورد به آثار ناملموس تعلق دارد.

این مقام مسئول از اقدامات انجام شده در حوزه صنایع دستی استان را آموزش و تجهیز کارگاه‌های هنرآموزان و صنعتگران صنایع دستی برای جلوگیری از منسوخ شدن رشته ‌های صنایع دستی و احیای رشته‌ های بومی از جمله دارایی بافی و کاربافی عنوان کرد و افزود: امید است با برنامه ریزی و هماهنگی کارگاه های زنده آموزش رشته های بومی استان راه اندازی و علاقمندان بتوانند مهارت های لازم را در این کارگاه ها کسب نمایند.