Print Friendly, PDF & Email

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به مطالبه راهنمایان گردشگری، از وزیر گردشگری خواستار توضیح در مورد علت عدم اجرایی کردن پوشش بیمه راهنمایان گردشگری و حذف این عنوان شغلی در بودجه ۱۴۰۰ شدم.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از خبرگزاری تسنیم-یزد؛محمدصالح جوکار با اشاره به ظرفیت‌های گسترده‌ای که در حوزه گردشگری در کشور وجود دارد اظهار داشت: نقاط مختلف کشور به ویژه یزد دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای در حوزه گردشگری است که اگر به درستی مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند در رفع مشکلات اقتصادی کشور تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه متاسفانه در شرایط شیوع کرونا هم مشکلات این حوزه بسیار بیشتر شده خاطرنشان کرد: در طول ایام شیوع کرونا، فعالان صنف گردشگری کمترین درآمد را داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید در راستای رفع مشکلات این قشر از جامعه تلاش کنند تصریح کرد: متاسفانه در چنین شرایطی دیده می شود که اجرایی کردن پوشش بیمه راهنمایان گردشگری مورد تعلل و غفلت قرار می گیرد و در کنار آن متاسفانه این عنوان شغلی هم در بودجه ۱۴۰۰ حذف شده است.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به مطالبه ای که راهنمایان گردشگری در این حوزه داشتند و ضرورت توجه به این قشر، سوالی در این رابطه از وزیر گردشگری مطرح کردم.

جوکار افزود: در متن این سوال تاکید شده که با توجه به وظیفه ذاتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حفظ نیروی متخصص شاغل در صنعت گردشگری و رفع موانع برای توسعه گردشگری، وضعیت ویژه کشور در دوران کرونا، تاکید مقام معظم رهبری بر توجه دولت به مشاغل آسیب دیده و پوشش بیمه بیکاری آنها، اهمیت نیروی کار متخصص در صنعت آینده دار گردشگری و همچنین تاکید مجلس شورای اسلامی به تکلف دولت در پوشش بیمه راهنمایان گردشگری به عنوان سفرای فرهنگی کشور در قانون بودجه سال ۱۳۹۹  که در تبصره ۱۴ ردیف ۲۶ درج شده بود، و از وزیر خواسته شده در رابطه با سوالات مطرح شده پاسخ دهد.

وی ادامه داد: یکی از سوالات مطرح شده این است که چرا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدامات کافی، به موقع و متقاعد کننده در جذب بودجه مربوط به بیمه راهنمایان گردشگری انجام نداده و پس از گذشت ۹ ماه از سال جاری همچنان این قانون بلاتکلیف مانده است؟

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی افزود: سوال دوم هم اینگونه مطرح شده که چرا در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پوشش بیمه راهنمایان گردشگری در تبصره مربوطه حذف و وزارت گردشگری اقدام لازم در تبیین ضرورت حمایت از این قشر تحصیل کرده و نیازمند حمایت‌های خاص به سازمان برنامه و بودجه انجام نداده است؟