Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی شارا ؛ برت اله صمدی راد دانشجوی دکترای ارتباطات – از زمان جنگ دوم جهانی خبرگزاری های بین المللی بخش عمده ای از بحث پیرامون ارتباطات بین المللی را به خود اختصاص داده اند. طی دهه شصت میلادی خبرگزاری های جهانی عمده هدف انتقادات ملت ها و منتقدان بودند. در دهه هفتاد هم رفتار حرفه ای و مکان خبرگزاری و ساختار تشکیلاتی مسایل مهم خبرگزاری ها بودند.

مقدمه
این مقاله در باره خبرگزاری های جهانی که هسته اصلی سیستم ارتباطی هستند می باشد این خبرگزاری ها که خود  سهامدارنی را در ارتباطات بین المللی جذب می کنند هریک از خبرگزاری ها  در سرمایه گذاری ها نقش مهمی را ایفا می کنند. از زمان جنگ دوم جهانی خبرگزاری های بین المللی بخش عمده ای از  بحث پیرامون ارتباطات بین المللی را به خود اختصاص داده اند. طی دهه شصت میلادی  خبرگزاری های جهانی عمده هدف انتقادات ملت ها و منتقدان بودند. در دهه هفتاد هم  رفتار حرفه ای و مکان خبرگزاری و ساختار تشکیلاتی مسایل مهم خبرگزاری ها بودند.

دو مسئله مهم در رابطه با خبرگزاری ها مطرح بوده است. اول اینکه بیشتر بر روی پوشش خبرهای مرتبط با قدرت های استعماری و یابا مناطقی که شرکتهای بزرگ مستقر بوده اند سروکار داشته اند . سه خبرگزرای بزرگ رویترز و اسوشیتد پرس و آژانس خبری فرانسه که به ترتیب در لندن و نیویورک و پاریس قرار دارند. مسئله دوم اینکه این خبرگزاری ها  بر اخبار منفی درگیری های داخلی ، بلایای طبیعی و حوادث مهیج و غیرمانوس متمرکز بوده و خبر های مثبت کمی را در مناطق آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین پوشش داده ا ند.

دو گروه به پژوهش در باره یک طرفه بودن اخبار و عدم تعادل در اخبار شرق – غرب و شمال- جنوب پرداخته اند.. گروه اول را یونسکو حمایت مالی می کرد و گروه دوم هم دانشمندانی بودند در آمریکا و اروپا و کشور های اسکاندیناوی و ا|مریکای لاتین و جاهای دیگر که هرکدام تحقیقات جداگانه ای را انجام میدادند. در تحلیل نهایی همه تحقیقات منتقد رسانه ها بودند.

این فصل به بررسی جزئیات خبرگزاری جهانی می پردازد.

رویترز

تاریخچه خبرگزاری رویترز به اکتبر سال 1851 بر می گردد. پاول جولیوس رویتر یک مهاجر آلمانی دفتر رویترز را در لندن بنیان نهاد  وتمرکزش بر روی اخبار تجاری و اقتصادی بود.این آژانس خدمات خبری خود  را به کل بریتانیا و اروپا بسط داد و مرجع و منبع اخبار شد.رویترز اخبار انتقال اخبار اقتصادی از اقصی نقاط جهان را بسط داد  و در سال 1865 اولین خبرگزرای در جهان بود که خبر ترور لینکن رییس جمهور امریکا را منتشر کرد.

به لطف پیشرفت های فناوری از قبیل تلگراف و کابلهای زیر دریایی رویترز خدمات خبری خود رادر فراسوی مرزهای شرق دور در سال 1872 و آمریکای جنوبی در سال 1874  توسعه داد. در سال 1883 رویترز از “چاپگر ستون” استفاده کرد که این امکان را می داد که اخبار به طور الکترونیکی به روزنامه های خبری لندن منتقل شود. این فرمت این امکان را به سردبیران میداد که اخبار را از رویترز کپی و چاپ کنند. استفاده از رادیو هم به رویترز این امکان را داد تا خدمات خود را در سال 1920 در سراسر جهان ارایه دهد. در سال 1927 رویترز تله پرینتر را برای پخش اخبار در روزنامه های لندن معرفی کرد. و در سال 1939 رویترز دفتر مرکزی خود را به ماکن فعلی در خیابان 85 فلیت در لندن منتقل کرد.

موفقیت ها و نوسازی مستمر رویتر تا اواسط قرن بیستم ادامه داشت.در سال 1964 با ارائه خدمات استاک ماستر اطلاعات مالی بین المللی را متقل می کرد. در 1973 رویترز مانیتور را  راه اندازی کرد که اخبار و قیمتهای ارز را منتشر می کرد. با افزایش سود آوری رویترز بعنوان یک شرکت در بورس لندن و نسدق در آمریکا در 1984 وارد شد.

در 1960 سهام شرکت فیلم و تلویزیون ویس نیوز را خریداری کرد و خرید سهام آن را تا 1992 ادامه داد. که نهایتا به تلویزیون رویترز تغییر نام داد. تلویزیون رویترز در تامین اخبار بین المللی تلویزیون ها پیشتاز بوده و روزانه یک ونیم میلیارد نفر از اخبار لحظه ای آن مطلع می شوند.

رویترز بعنوان رهبر بازار بین المللی چهر نکته قوت دارد:

 1- اطلاعات سراسری جهانی و شبکه خبری  اطلاع رسانی سریع، شفاف و یکپارچه و بیطرف

2 – یک شبکه در حال توسعه مستمر و خط تولید برجسته بخاطر پهنا و کیفیت

3- دارا بودن مخزن جامع  اطلاعات همزمان  به روز و قدیمی مالی

4- شهرت ثابت شده  به اعتماد و نوآوری های تکنولوژیکی

رویترز چندین زیر مجموعه دارد که از آن جمله می توان به شرکت اینستینت و تیبکو اشاره. اینستینت خدمات حق العمل کاری ارائه می کند و در 16 بورس آمریکا و اروپا و آسیا عضویت دارد.  شرکت نرم افزاری تیبکو در سال 1994 توسط رویترز خریداری شد و در کالیفرنیا مستقر است. این شرکت اطلاعاتی را  با سیستم های متنوع در زمینه های مختلف از قبیل سرمایه گذاری و تولید و ساختمان سازی و سایر صنایع را اریه می کند.

نزدیک به نیم میلیون نفر در  60000 سازمان در جهان  به اطلاعات و اخبار  رویترز دسترسی دارند. اطلاعات در اختیار 400000 سهام دار و گروه و 40000 شرکت قرار می گیرد. رویترز بعنوان بزرگترین آژنس خبری داردی 2035 نفر خبرنگار و عکاس و فیلم بردار در 169 دفتر در 163 کشور می باشد و به 25 زبان خبر تولید می کند. تقریبا در هر ورز 10000 عنوان خبری با حدود 105 تا 2 میلیون کلمه منتشر می کند. چون آژانس های خبری که اخبار رویترز را منتشر می کنند مجاز به فروش خدمات رویترز هستند تخمیت قیمت اخبار رویترز مشکل است. رویترز اخبار و اطلاعات 140 سایت اینترنتی را هم تامی میکند و در ماه حدود 10.9 میلیون نفر بازدید کننده دارد.

اخیرا رویتر مرکزی رادر بنگلور هند راه اندازی کرد که کارش برون سپاری خدماتی است که در لندن و واشنگتن ارایه می شود. رویترز اولین خبرگزاری بین المللی را پایه گذاری کرده است.

آسوشیتد پرس

آسوشیتد پرس  خبرگزاری بین المللی دیگری است که تاریخچه اش به سده 1800 بر می گردد. در می 1848 مسئولان شش روزنامه نیویورکی دور یک میز نشستند و بهای گران جمع آوری خبر بویزه توسط تلگراف را به بحث گذاشتند .و نهایتا به این نتیجه رسیدند که فقط یک شرکت متحد می تواند از عهده این هزینه ها بربیاید و بدین شکل آسوشیتد پرس متولد شد. در حال حاضر بیش از 1550 روزنامه عضو آسوشیتد پرس را مالکیت و کنترل می کنند.

امروزه این خبرگزاری به 8500 مشترک در 5 زبان خدمات عکس و خبر اریه می کند. 18 روزنامه و 5700 تلویزیون و رادیو در آمریکا  و 8500 روزنامه و تلویزیون و رادیو  خارجی  از این خبرگزاری خدمات می گیرند.آسوشیتد پرس به 121 کشور اطلاعات می دهد و حدود 1100 نفر در داخل و 500 نفر در خارج کارمند دارد. تقریبا 8500 نفر مشترک دارد و تا حال 28 بار جایزه پولیتزر عکاسی را برده است.حدس زده می شود روزانه بیش از یک میلیارد نفر اخبار  و عکسها و فیلمها می شنوند و می بینند.رویترز مهمترین رقیب اسوشیتد پرس است.

  

یونایتد پرس اینترنشنال

این خبرگزاری بیش از 90 سال سابقه دارد. ای دابیلیو اسکریپز یونایتد پرس را در سال 1907 بنیان نهاد. در 1935 این خبرگزاری اولین خبرگزاری مهم بود که اخبار را در اختیار رادیوها می گذاشت. در سال 1958 با ویلیام راندولف اینترنشنال ادغام و یونایتد پرس اینترنشنال شکل گرفت. تا 1960 حدود 6000 کارمند و بیش از 5000 مشترک داشت. اولین خبرگزاری بود که گزارشات صوتی را به ایستگاه های رادیویی میداد. در سال 1999 یونایتد پرس پخش خبری خود را به آشوشیتد پرس رقیب دیرینه خود فروخت. این خبرگزاری در بخش اینترنتی خود را با مشکلات مالی گریبانگیر است. و در حال حاضر کمتر از 100 نفر کارمند دارد که اکثرا در واشینگتن مستقر هستند اگرچه آن شش دفتر در اروپا و آسیا و آمریکای جنوبی و خاورمیانه دارد.

فرانس پرس

فرانس پرس پس از رویترزو آسوشیتد پرس سومین خبرگزاری بزرگ جهان محسوب می شو د که تاریخچه اس به سال 1835 بر می گردد. این خبرگزاری بزرگترین آژانس خبری است که اخبار کامل را در اختیار مشتریانش قرار می دهد. اخبار آن خبرهای سیاسی، اقتصادی، دیپلماسی و فرهنگی و علمی و بین المللی و ملی و تجاری و ورزش را شامل می شود. و خبرنگارانی در در اروپا و خاورمیانه و آمریکای شمالی و آفریقا دارد. فرانس پرس در 110 کشور دفتر و 1200 خبرنگار رسمی و 2000 خبرنگار غیر رسمی  دارد. فرانس پرس 7000 نفر مشترک روزنامه و 2500 مشترک رادیو و تلویزیون دارد.فرانس به سرعت در خبر رسانی شهرت دارد. آن اولین خبر درگذشت استالین، پاپ ژان پول اول و ایندراگاندی را منتشر کرده است. فرانس پرس بخاطر پوشش خبری جنگ 1999 یوگسلاوی و درگیری های چچن تقدیرنامه و جوایز متعددی را دریافت کرده است.

بلومبرگ

بلومبرگ در سال 1981 در نیویورک  توسط مایکل بلومبرگ راه اندازی شد. اخبار بلومبرگ به پنج زبان انگلیسیو اسپانیایی و فرانسه و آلمانی و ژاپنی پخش می شود. و بیش از 260000 نفر در 125 کشور استفاده کننده دارد. تمرکز اخبار ان بر اقتصاد وتجارت وبازار های  مالی و فناوری و بورس های جهانی می باشد.

اولین محصول تلویزیونی بلومبرگ در سال 1994 پخش شد که اخبار تجاری بلومبرگ نام داشت. در حال حاضر این تلویزیون 24 ساعته بزنامه های اقتصادی و سیاسی پخش می کندآن 1660 نفر خبرنگار و سردبیر در 94 مرکز دارد و حدود 100 میلیون نفر برنامه های آن تماشا می کنند. بلومبرگ حامی هنر مدرن نیز می باشد. در 2002 گالری بلومبرگ اسپیس را در لندن راه اندازی کرد.

داوجونز و شرکا

داو جونز که در سال 1882 پایه گذاری شده از سال 1889  اخبار مهم تجاری را از طریق مجله وال استریت جورنال منتشر می کند.داوجونز در سال 1976 انتشار وال استریت جورنال آسایی و در سال 1983 وال استریت جورنال اروپایی را آغاز کرد. آن همچنین مجلات مهم بارونز را از سال 1921 و فار استرن اکونامیک ریویو را از سال 1946 منتشر می کند.

 در دهه نود میلادی یک سرمایه گذاری مشترکی را برای انتشار هدوموستی در روسیه را شروع کرد. دواو جونز همچنین کنترل  روزنامه زنجیزه ای اوتاوی  را با 19 روزنامه و 15 هفته نامه  در آمریکا را بر عهده دارد. در عرصه الکترونیکی نیز داوجونز بیش از یک میلیون مشترک در سراسر جهان دارد. داو جونز همچنین نصف شهام سی ان بی سی آسیا و اروپا را مالک می باشد. در سال 1999 داو جونز برای ارایه خدمات الکترونیکی در زمینه تجارت برای مشتریان حرفه ای به رویترز پیوست. در 2004 داو جونز  با رقمی 519 میلیون دلار برنده مزایده شرکت مارکت واچ  شدکه یک خبرگزاری آنلاین مالی است.

زینهوا

زینهوا آژانس خبررسانی پیشرو و  یکپارچه چین است. آن در زمینه خبرسانی در داخل چین و آسیا از طریق انتشارات چاپی و آنلاین  اینترنتی فعالیت دارد.   زینهوا در سال 1931 پایه گذاری شد و  خبرگزای دولتی چین محسوب می شود. دفتر مرکزی آن در پکن و دفاتری هم در جهان دارد. زینهوا 7000 کارمند دارد که از چین و سراسر جهان گزارش تهیه می کنند. زینهوا تحت کنترل شدید دولت چین می باشد. زینهوا به مقالات بیروح مشهور است که اصلا انتقادی از دولت چین در آنها دیده نمی شود.

اینتر پرس سرویسیز

اینتر پرس سرویسیز در سال 1964 در رم توسط روبرتو ساویو راه اندازی شد و یکی از آژانس های مهم خبری در موضوع ارتباطات بین فرهنگی است. این خبرگزاری با روشی متفاوت از سایر خبرگزاری با زمینه همکارهای مشترک در کشورهای در حال توسعه فعالیت دارد و اخبار انها به کشورهای صنعتی منعکس می نماید. اینتر پرس سرویسیز یک سازمان غیر انتفاعی با مجموعه ای از خبرنگاران سعی در بهبود ارتباطات جهانی دارد. این استراتژی تلاش دارد جوامع ، سیاستمداران و رسانه های داخلی و بین المللی  را بهم دیگر نزدیک تر کند.

فعالیت های اینتر پرس سرویسیز اخبار، ارایه  مهندسی ارتباطات به ملت های در حال توسعه و پروژه هایی از قبیل  آموزش ، تبادل اطلاعات و آفزایش هوشیاری رسانه ای از اتفاقات مهم جهانی را در بر می گیرد.این خبرگزاری با ان جی او هایی که در زمینه کاهش فقر و استثمار فعالیت دارند  هم ارتباط دارد. اینتر پرس سرویسیز با ان جی او ها استراتژی هایی را تعریف کرده اند که دارای اهداف زیر می باشند:

–         عامل فعال در ایجاد پیوند ان جی او های جنوب با شمال باشند

–     شرکای مناسب را از میان ان جی او های در حال توسعه که به تقویت استقلال و توسعه اینتر پرس کمک می کنند را شناسایی کنند

–     از ان جی او های جنوب بعنوان منابع خبری رسانه های شمال بهره بگیرند. و اخبار مرتبط ان جی او های شمال را به جنوب منعکس کنند.

–     همکاری با ان جی او های  جنوب و ارایه خدماتی که می تواند حضور آنها را در رسانه های شمال تقویت کند.

–     زمینه سازی گفتگو ها ما بین ان جی او ها و مدیران، خبرنگاران  اینتر پرس سرویسیز با روش های نوآوارانه جهت فعالیت های توسعه ای

اینتر پرس سرویسیز شبکه ای از خبرنگاران در صد کشور جهان دارد که با ارتباطات ماهواره‌ای با 1000 خروجی  خبر رسانی می کنند. این خبرگزاری دفاتر منطقه ای در راوپا، آمریکا و آُیا حوزه کارائیب آمریکای لاتین دارد که 250 خبر نگار به خبررسانی مشغول هستند. این خبرگزاری در زمینه چاپ و نشر، بولتن، ستون و ارتباطات ماهواره ای فعالیت دارد.

اژانس های خبری مهم جهان در یک فضای شدید رقابتی فعالیت می‌کنند. اسوشیتد پرس با رویترز و تا حدودی با بلومبرگ و فرانس پرس رقابت دارد. هر دو آسوشیتد پرس و رویترز خدمات خبری تلویزیونی را راه اندازی کرده  و فعالیت اینترنتی دارند. بلومبرگ و داو جونز در زمینه خبرهای اقتصادی رقابت دارند.

دفاتر اصلی در مناطق صنعتی و پرجمعیت قرار گرفته و در برخی نقاط نمایندگی وجود دارد  اند و در شرایط ضرورت مثل بروز بلایای طبیعی و کودتا و جنگ و غیره آژانس های خبری در آنها فعال می شوند. خدمات مخابره خبر توسط خبرنگاران مقیم بخاطر هزینه با چالش مواجه است و اکثر مدیران و سردبیران سعی می کنند خارج از سازمان خودشان خبر ها را کپی بکنند و بجای داشتن دفتر در اکثر کشور ها در شرایط لازم نسبت به اعزام خبرنگار اقدام نمایند.