Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛به گزارش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ؛ یکی از بزرگ ترین رویدادهای هنر نمایش در استان در سال جاری، میزبانی بخش استانی جشنواره تئاتر فجر بوده که باعث آشتی شهروندان با صحنه تئاتر و استقبال گسترده آنها از نمایش‎های جشنواره شد. از برگزاری هفته تئاتر یزد هم نباید چشم پوشید. این رویداد نقش موثری در احیای هنر نمایش و تئاتر و جنب وجوش هنرمندان در استان داشت. اما حرکت‌‎های هنری نباید به زمان و مکان محدود شوند.
یکی از ابزارهای موثر برای احیای هنر نمایش و جایگاه استان در رشته تئاتر، برگزاری تئاترهای خیابانی برای جذب مخاطبان و پیوند شهروندان با هنرمندان هنرهای نمایشی است. یکی از برنامه‌هایی که انجمن نمایش استان برای بهره‌برداری از این ظرفیت هنری در دستور کار قرار داده، اجرای نمایش‌های خیابانی در تعطیلات نوروز است.در ادامه گفت‌وگو با «محمود دهقان» مسئول انجمن نمایش استان را درباره برنامه‌های این انجمن برای احیای هنر نمایش و تئاتر می‌خوانید.

 مهم‌ترین دستاوردهای هنر تئاتر استان در سال جاری را بیان کنید؟

 میزبانی بخش استانی جشنواره تئاتر فجر با اجرای ۶ اثر برگزیده کشوری به مدت یک هفته، بزرگ ترین رویداد فرهنگی تاریخ تئاتر استان بود. این اجراها مورد استقبال گرم هنرمندان و شهروندان واقع شد و آنها در فضای غیررقابتی به تماشای آثار و نقد آنها پرداختند. برگزاری هفته تئاتر از ٢٢ تا ٢٨ بهمن ماه هم یکی دیگر از اتفاقات خوب در رشته تئاتر و هنر نمایش بود که به مثابه جشنواره تئاتر فجر اما در ابعاد استانی در دهه فجر برگزار شد.

اجرای تئاترهای خیابانی، قطعا تاثیر بسزایی در جذب مخاطب و افزایش ارتباط مردم با هنر تئاتر دارد. برای این شیوه اجرای تئاتر چه برنامه‌ای دارید؟

در حال طراحی فراخوان نمایش‌های خیابانی نوروزی برای ایام نوروز ٩۵ هستیم.  نمایش خیابانی در نوروز ٩۵ در میدان امیرچخماق به علت انجام فعالیت‌های عمرانی اجرا نخواهد شد، اما در سایر اماکن قدیمی بافت تاریخی دنبال خواهد شد. اجرای تئاترهای خیابان به صورت جدی از سوی یکی از هنرمندان فعال استان دنبال می‌شود تا انجمن تئاترهای خیابانی را راه‌اندازی کنیم.

به نظر شما استقبال مردم از اجراهای خیابانی در مقایسه با اجراهای سالنی بهتر است؟

نمایش و تئاتر خیابانی آن چنان که باید و شاید شناسانده نشده است، اما احساس می‌شود که گرایش مردم استان به تماشای اجراهای خیابانی افزایش یافته است. البته نمونه‌هایی از نمایش‌های خیابانی در شهرهای یزد و اردکان اجرا شده، اما کیفیت اجرا در حد مطلوب نبوده است. مردم باید با نمایش خیابانی به عنوان یک اثر صاحب اندیشه و زیبا ارتباط برقرار کنند که هنوز متاسفانه اجراها به این حد نرسیده است. هنر نمایش و ارتباط مردم با آن، نشانه‌ای از بلوغ فرهنگی جامعه است، به طوری که هر ارتباط قوی‌تری مردم و جوامع با هنر به ویژه هنر نمایش و نمایش خیابانی، نشانه فرهنگ رو به رشد در آن جامعه است.

تئاتر استان چه تعداد گروه‌ دارد؟

تاکنون ٣۴ گروه تئاتر در استان شناسایی شده‌اند که از این میان ٢٠ گروه در مرکز استان و بقیه در شهرستان‌ها شناسایی شده‌اند. اما استان تنها ١۵ گروه فعال در حوزه تئاتر دارد که خروجی کار آنها به نمایش در می‌آید./همشهری