Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ، به نقل از سایت انجمن نمایش استان یزد؛  بیست وپنجمین جشنواره تئاتر استان یزد را با شعار «صحنه برای زندگی» و با هدف پشتیبانی از تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی، در شهریور ماه سال 1395 برگزار خواهد کرد.

محورهای مورد تاکید جشنواره :

  آثار با موضوعات ذیل در اولویت انتخاب قرار خواهند گرفت.

1-   موضوعات شهروندی و معضلات شهری.

2-   گسترش فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی .

3-   گسترش فرهنگ ایثار و شهادت و ادبیات پایداری.

4-   گسترش فرهنگ صلح و دوستی و احترام متقابل بین ملت ها.

 آثار با موضوعات ذیل مورد حمایت ویژه قرار خواهند گرفت.

1-   آگاهی بخشی درباره آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد.

2-   تحکیم بنیان خانواده (ازدواج، طلاق، و روابط فرزندان و والدین)

 بخش های جشنواره :

الف ) بخش اصلی ( صحنه ای )

ب ) بخش فرعی (  خیابانی و  نمایشنامه خوانی )

 الف )  بخش صحنه ای :

1-     بیست و پنجمین دوره جشنواره تئاتر استان یزد از روز سه شنبه 95/06/23  لغایت پنج شنبه 95/06/25  بمدت سه روز در یزد برگزار خواهد شد.

 2- این بخش بصورت رقابتی برگزار خواهد شد و صرفاً به آثار ایرانی با اولویت متون نویسندگان بومی اختصاص خواهد داشت، گفتنی است در جشنواره امسال محدودیتی برای ارائه متون اقتباسی در نظر گرفته نشده است.

 3-     در راستای پشتیبانی از تولید نمایش نامه­ های بومی و جدید که برگزیده جشنواره­ ی استانی هستند، و در راستای نگهداری این آثار ضروری است نمایش نامه ها بر روی لوح فشرده در محیط Word با ذکر مشخصات کامل و شماره تماس نویسنده، به دبیرخانه­ ی جشنواره ­استانی واقع در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و عصرها در انجمن هنرهای نمایشی استان واقع در تالار هنر  ارائه شود.

 4-همه ی درخواست کنندگان  شرکت در جشنواره می­ بایست نسبت به تکمیل و فرستادن درخواست شرکت در جشنواره تا موعد مقرر اقدام نمایند. ( درخواست کنندگان می توانند فرم درخواست شرکت در جشنواره از سایت انجمن هنرهای نمایشی یزد دریافت کنند )

5- ارائه مجوز کتبی نویسنده برای شرکت در جشنواره به ­هنگام  ارائه درخواست شرکت در جشنواره از سوی کارگردان الزامی است.

6- همه ی آثار نمایشی خواهان شرکت در جشنواره می­ بایست از ابتدای آبان 1394 تا روز یک شنبه 95/05/31 دست کم هفت شب  اجرای عمومی در شهرستان ها یا ده شب در مرکز استان داشته ­باشند .

7- بازبینی از آثار نمایشی  در محدوده زمانی دوشنبه 95/06/1   لغایت 95/06/10 سال جاری بصورت دیدن  اجرای زنده یا فیلم آثار( به انتخاب کارگردان ) انجام خواهد شد.

8- به هرگروه نمایشی راه یافته به بخش اصلی جشنواره، بنا بر پارامترهای مندرج در فراخوان و مطابق نظر و برآورد هیات بازبینی،

کمک­ هزینه­ تولید تا سقف مبلغ 25/000/000 ریال پرداخت خواهد شد.

 9-به گروه های شهرستانی که آثارخود را به اجرای عموم گذاشته باشند، حتی اگر  به جشنواره راه پیدا نکنند، کمک هزینه اجرای عموم تا سقف 5/000/000 ریال رداخت خواهد شد.

 10-   از آنجایی که گروه های شهرستانی از امکانات و مزایایی که در اختیار گروه های مرکز استان قرار دارد، محروم می باشند مبلغی نیز به عنوان کمک هزینه تولید ویژه گروه های شهرستانی راه یافته به جشنواره پرداخت خواهد شد که این مبلغ با توجه به بُعد مسافت  شهرستانی که نمایش در آنجا تولید شده و همچنین با درنظر گرفتن شرایط و کمبودهای هر شهرستان  متغیر خواهد بود.

 11- با توجه به رویکرد امسال جشنواره که رویکرد کیفی خواهد بود، سقف پذیرش آثار حداکثر 8 اثر نمایشی خواهد بود.

 12- آثار خواهان شرکت در این بخش نباید در هیچ­ یک ­از جشنواره­ های داخلی، استانی، منطقه­ای، سراسری و بین المللی (صحنه ­ای و نمایش نامه­ خوانی) شرکت کرده باشند.

 13- همه ی آثاری که از سوی دیگر ارگان­ ها و نهادها تولید شده­ باشند، مشروط بر اینکه در هیچ جشنواره­ ای شرکت نکرده­ باشند، در صورت درخواست شرکت در جشنواره و پذیرش توسط هیات بازبینی، در کنار دیگر آثار راه یافته، مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت اما مشمول دریافت هیچ ­یک ­از کمک هزینه ­های مندرج در این فراخوان نمی­باشند.

 14- با توجه به حذف جشنواره منطقه ای، اثر و یا آثار برگزیده ی جشنواره استانی مستقیما  به بخش برگزیدگان جشنواره های تئاتر استانی مرور تئاتر ایران سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه خواهند یافت که این بخش با هدف انتخاب و ارائه ی بهترین آثار تولید شده  تئاتر ایران در سراسر کشور برگزار می شود.

توضیحات بیشتر در پایان فراخوان درج شده  است.

 15- بنا به شیوه نامه برگزاری جشنواره تئاتر استانهای کشور در سال 1395، هیات داوران می توانند حداکثر دو اثر را بعنوان آثار برگزیده استان ها برای معرفی به جشنواره تئاتر فجر برگزینند، اما در استان هایی که تعداد آثار حاضر در بخش رقابتی کمتر از 8 اثر باشند تنها یک اثر معرفی خواهند شد و از آنجایی که ملاک اصلی انتخاب و معرفی به جشنواره تئاتر فجر دارا بودن کیفیت مقبول است در صورت نداشتن این  شرایط توسط گروه های شرکت کننده، هیات داوران می تواند هیچ گزینه ای برای گزینش نداشته باشد.

 16- افزون بر مبالغی که از سوی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می شود، از طرف دبیرخانه جشنواره نیز مبلغی بعنوان کمک هزینه ی اجرای عموم در شهرستان ها و یا استان های همجوار به گروه یا گروه های برگزیده جشنواره استانی پرداخت می شود که در این صورت، تامین خودرو و حمل و نقل دکور و … بر عهده ستاد جشنواره یا اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان نخواهد بود.

این مبلغ  به تشخیص کمیته بررسی آثار، به ازای  هر شب اجرا  از 500/000 ریال تا 2/000/000 متغیر خواهد بود.

 17-    تنها گروه یا گروه های راه یافته از طریق بیست و پنجمین جشنواره تئاتراستانی یزد به جشنواره بین المللی فجر مشمول دریافت کمک هزینه اعزام  به جشنواره مذکور خواهند شد و سایر آثاری که در جشنواره تئاتر استانی شرکت نکرده اند اما به دیگر بخش های جشنواره فجر راه یابند مشمول دریافت کمک هزینه از دبیرخانه جشنواره نخواهند شد.

ضمنا تامین خودرو و حمل و نقل دکور و … گروه هایی که کمک هزینه تولید را دریافت کرده اند، بر عهده ی ستاد جشنواره یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نخواهد بود.

 18-   به برگزیدگان بخش­ های نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه، نور، لباس، آفیش و بروشور و موسیقی نیز طبق رأی و نظر هیئت داوران جوایزی نقدی تعلق خواهد گرفت.

 19-  چنان چه در هر مرحله از انتخاب آثار، مغایرتی با بندهای مذکور اثبات شود، دبیرخانه جشنواره، گروه نمایشی را از حضور در جشنواره های استانی و فجر بازخواهد داشت.

 ب –  بخش خیابانی و نمایشنامه خوانی  :

1-    این بخش بصورت غیر رقابتی برگزار خواهد شد، موضوع و مضامین آزاد است و آثار خارجی نیز مشروط به دریافت مجوز شورای صدور پروانه نمایش می توانند در این بخش شرکت کنند البته  اولویت پذیرش با متون نویسندگان بومی و ایرانی خواهد بود.

2- حضور آثار نمایشی خواهان شرکت در این بخش از جشنواره،  مشروط بر اجرای عموم  نخواهد بود  اما در صورت  اجرای عمومی در شهرستان ها و یا مرکز استان از کمک هزینه ی اجرای عموم برخوردار خواهند شد.

 3-  همه  درخواست کنندگان  شرکت در جشنواره می ­بایست نسبت به تکمیل و فرستادن درخواست نامه شرکت در جشنواره تا موعد مقرر اقدام کنند.

4- داشتن  مجوز کتبی نویسنده برای  شرکت در جشنواره به­ هنگام ارائه تقاضانامه شرکت در جشنواره ازسوی کارگردان الزامی است.

5- به  هر گروه نمایشی خواهان شرکت در این بخش از جشنواره، طبق شرایط  مندرج در فراخوان و مطابق نظر و برآورد هیات بازبینی، کمک­ هزینه ­ی تولید  حداکثر به مبلغ 5/000/000 ریال پرداخت خواهد شد.

 تذکر :

در بخش رقابتی  جشنواره­ ی تئاتر استانی، صرفاً آثار صحنه ­ای مورد داوری قرار خواهند گرفت. بنابراین کارگردان های نمایش­ خیابانی برای حضور در جشنواره ­ی بین ­المللی تئاتر فجر، لازم است در جشنواره­ ی بین ­المللی تئاتر خیابانی مریوان شرکت یا طبق فراخوان سی و پنجمین  جشنواره­ی بین ­المللی تئاتر فجر عمل کنند.

 تذکر :

بخش مرور تئاتر ایران جشنواره ­ی بین­ المللی تئاتر فجر در سال 1395، پذیرای آثاری که در بخش رقابتی جشنواره ­های استانی اجرا شده ­اند، نخواهد بود. البته آثاری که در بخش غیر رقابتی جشنواره ­های استانی حضور دارند، از این قاعده مستثنی هستند.

 برگزیدگان جشنواره های تئاتر استانی :

 –   پس از برگزاری جشنواره های استانی  تا سقف حداکثر دو اثر برگزیده از سوی گروه داوران، از طریق هماهنگی تئاتر استان های اداره کل هنرهای نمایشی، به بخش برگزیدگان جشنواره های تئاتر استانی مرور تئاتر ایران جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد.

–  بررسی پایانی برای حضور در جشنواره از طریق نسخه تصویری فیلم آثار توسط گروه انتخاب بخش مرور تئاتر ایران صورت گرفته و آثار برگزیده به مرحله نهایی راه خواهند یافت.

 –   از میان نمایش های ارائه شده به دبیرخانه در این بخش 10  اثر برای حضور در مرحله پایانی جشنواره بین المللی تئاتر فجر برگزیده خواهد شد و تعدادی دیگر برای حضور در بخش فجر استانی جشنواره معرفی خواهند شد.

 –     گروه های معرفی شده در این بخش می بایست نسخه تصویری نمایش خود را پس از معرفی از سوی هماهنگی تئاتر استان های اداره کل هنرهای نمایشی به دبیرخانه ارائه نمایند.

گاه شمار جشنواره  :

  • آخرین مهلت تکمیل تقاضانامه شرکت در بخشهای صحنه ای ، خیابانی و نمایشنامه خوانی 95/03/30
  • آخرین مهلت اجرای عموم جهت شرکت در بخش صحنه ای  تا روز یک شنبه 95/05/31
  • بازبینی نمایش های خواهان شرکت در بخش صحنه ای  در محدوده زمانی دوشنبه 95/06/1   لغایت 95/06/10 انجام خواهد شد.
  •  آخرین مهلت فرستادن متون به بخش های نمایش خیابانی و نمایش نامه خوانی 95/03/30
  •  اعلام نتایج ارزیابی متون فرستاده شده به بخش های خیابانی و نمایش نامه خوانی 95/04/20
  •  بازبینی و ارزیابی آثار خیابانی و نمایشنامه خوانی در محدوده زمانی دوشنبه 95/06/1   لغایت 95/06/10 انجام خواهد شد.
  •  برگزاری جشنواره ازروز سه شنبه 95/06/23  لغایت پنج شنبه 95/06/25

 مدارک عمومی مورد نیاز :

  •     فرم تکمیل شده تقاضای حضور در جشنواره
  •     پنج نسخه نمایشنامه و یا طرح داستانی و اجرایی به همراه لوح فشرده شامل فایل word  یا pdf   اثر
  •     بروشور و پوستر نمایش بهمراه یک حلقه لوح فشرده شامل فایل مربوطه ( برای درخواست کنندگان بخش صحنه ای )
  •      مجوز کتبی نویسنده
  •     چکیده ای از پیشینه ی هنری نویسنده و کارگردان
  •     یک حلقه لوح فشرده شامل حداقل ده عدد عکس با کیفیت از مراحل تمرین و اجرا ( برای درخواست کنندگان بخش صحنه ای )
  •      چکیده داستان نمایش حداکثر در یک صفحه a4
  •     مجوز و تائیدیه اجرای عمومی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان

فرم تقاضای حضور دربیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان یزد

شهریور 1395

اینجانب:

تاریخ تولد:

نام گروه:

محل سکونت: استان:

شهر:

کد پستی:

نشانی:

تلفن ثابت:

تلفن همراه:

پست الکترونیک:

سایت گروه:

رشته تحصیلی (کارگردان):

میزان تحصیلات (کارگردان):

متقاضی بخش:

 صحنه ای £

خیابانی  £

نمایشنامه خوانی  £

مدارک ارسالی:

سوابق هنری گروه £

سوابق هنری کارگردان £

سه نسخه تایپ شده از متن یا طرح نمایشی £

سه عدد لوح فشرده wordاز متن یا طرح نمایشی £

با ارسال مدارک فوق و اطلاع از مفاد فراخوان تقاضای حضور خود را اعلام می­دارم.

امضای متقاضی