Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛ حمید رضا عمادی ؛ این روزها در هتل سنتی ادیب الممالک شاهد اجرای  نمایشی هستیم با عنوان «عبور از غبار» به کارگردانی سعید شهریار و نویسندگی محمد رضا امیر خانی  نمایشنامه نویس و بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون که به همین بهانه با این نویسنده خوب و یزدی به گفتگو نشستیم :

امیر خانی که از سال 59 فعالیت های خود را آغاز کرده است و تاکنون کتاب نمایشنامه، ماشین عجیب،  بلبشو ،لباس سفید را به من بده را در کارنامه خود دارد درباره این نمایش گفت :نمایش عبور از غبار به ترویج پرده خوانی می پردازد. دغدغه اش غبار زدایی است از فرهنگ اصیلمان که می رود به محاق و فراموشی سپرده شود ، الان ما کافی شاپ را داریم مکانی که دیگر مدرن است به  اقتضای زمانه که از ارزشها به مفهوم کلمه خبری نیست.

امیر خانی که در حال نگارش متن نمایشنامه «گل ممد » ویژه شهدای حرم است از ایده اولیه نمایش «عبور از غبار» گفت که  برای این که نمونه ارزشی آن را بیاورم ایده اولیه شکل گرفته است و افزود : قهوه خانه لوطی مصطفی که قبل از انقلاب برو بیایی داشته است مورد اعتماد مردم بوده و گرفتاری مردم در انجا رفع و رجوع می شده است. حالا متروکه شده است.چرا که پسرش  اکبر انقلابی بوده است و اواخر رژیم شاه به زندان می رود و حتی قبل از انقلاب قهوه خانه تعطیل می شود. انقلاب که می شود اکبر انقلابی به قهوه خانه نمی رسد و جنگ که می شود تمام قد در خدمت دفاع مقدس است به جبهه می رود و  خیبری می شود اکبر خیبری. پسر اکبر خیبری یعنی نوه لوطی مصطفی که از قضا دانشجوی دانشگاه هنر هم می باشد می خواهد قهوه خانه را سر و سامان بدهد و با این کار هم پرده خوانی را ترویج بدهد و هم دوستش در قهوه خانه کار کند و ازدواج با نسترن سر و سمان بگیرد.

اساس این درام که انگیزه را قوی تر هم می کند .  عمل به وصیت لوطی مصطفی است که نوه اش در صورت تحقق ان است. وصیت چنین است این مکان باید محل خیر باشه و حالا مصطفی مصمم است که این وصیت اجرا شود. اما دایی مخالف است و نقش بازدارنده را دارد. وبقیه ماجرا …..

بازیگر سریال «حانیه » در مورد همکاری با سعید شهریار گفت : به جد می گویم سعید شهریار توانمند است و پر و پیمان تر و زیباتر از متن این کمترین  «عبور از غبار»  را به صحنه اورده است و اجرا به نظر من موفق است و استقبال خوب تماشاگران گواه این مطلب مهم است.

امیرخانی معتقد است باید گونه نمایشی مان را جدی بگیریم و آن هم استفاده از پرده خوانی و نقالیست که می تواند در خدمت ارزش ها یمان باشد. وی می گوید در این نمایش برای اولین بار نقل دو نفره مطرح و از  استقبال  خوب تماشاچیان بسیارخرسندم . امیدوارم این منظر رویکرد هم من هنرمند باشد و هم مسئولی که می خواهد از ابزار نمایش در تحقق آرمان هایش بهره ببرد. . استفاده از پرده خوانی و نقالی  که می تواند در خدمت ارزش ها یمان باشد. برای اولین بار نقل دو نفره را مطرح نمودم و خوشحالم که بازخورد تماشاچی بسیار مناسب بود. امیدوارم این منظر رویکرد هم من هنرمند باشد و هم مسئولی که می خواهد از ابزار نمایش در تحقق آرمان هایش بهره ببرد.

در پایان از دوست بسیار صمیمی ام آقای حمید رضا عمادی تشکر می نمایم که در انعکاس رویدادهای هنری بسیار  مهربان و مهرورز و کوشا هستند.

لازم به ذکر است نمایش «عبور از غبار » از ۲۲ مرداد راس ساعت ۲۰:۳۰ در هتل سنتی ادیب الممالک واقع در خیابان قیام – کوی لب خندق اجرا می گردد .