صابر قدیمی:
Print Friendly, PDF & Email

خالق مجموعه طنز دارfunny گفت: اگر چه نگاه مردم به طنز بهتر شده اما متأسفانه هنوز هم تفاوتی بین طنز، فکاهه، هجو و هزل قائل نیستند و این بزرگترین آفت این عرصه است.

پایگاه خبری یزد باما : به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: صابر قدیمی شاعر، ترانه سرا و طنزپرداز کشور در یزد به نقش طنزپردازان شهرستانی در ارتقای طنز کشور اشاره کرد و گفت: هر چند طنزپردازان شهرستانی آثار خوب و ارزشمندی تولید می‌کنند اما باید بیشتر بنویسند و مطالعه کنند و تا جایی که امکان دارد آثار خود را در قالب کتاب به مردم عرضه و از فضای مجازی نیز برای معرفی آثارشان بیشتر استفاده کنند.

وی با بیان این که جایگاه فعلی طنز در زندگی امروز نسبت به گذشته خیلی بهتر شده، افزود: اگر چه نگاه مردم به طنز بهتر شده اما متأسفانه هنوز هم تفاوتی بین فکاهه، طنز، هجو و هزل قائل نیستند و این بزرگترین آفت این عرصه است. در رادیو و تلویزیون هم برنامه‌هایی با عنوان طنز تولید و پخش می‌شود که طنز نیست، طنز ساحت خاص خودش را دارد.
خالق مجموعه طنز دارfunny طنز گفتن و طنز ساختن را یکی از سخت‌ترین هنرها و حرفه‌ها دانست و با اشاره به وجود شعرای برجسته در ادوار مختلف ادبی کشور گفت: با وجود این همه شاعر کلاسیک و معاصر اما طنزپردازان برجسته در ادوار مختلف به اندازه انگشتان دست هم نمی‌رسند.
وی به اهمیت و جایگاه فضای مجازی در انتقال پیام اشاره و خاطر نشان کرد: فضای مجازی مانند یک شمشیر دولبه است، یعنی هم می‌تواند کمک کند و هم لطمه بزند. طنز در فضای مجازی با آفت‌های مختلفی مواجه است. روزانه ممکن است تعداد زیادی اثر تولید شود ولی هیچ کدام از آن‌ها طنز نیست، شاید فکاهه باشد یا اشکالاتی داشته باشد ولی سرعت بالای فضای مجازی باعث شده تا یک اتفاق و رویداد سریع مورد نقد و تحلیل قرار بگیرد و منتشر شود که این اتفاق خوبی است اما نباید این فضا ما را درگیر خود کند.
قدیمی با بیان این که طنز اگر خوب باشد به راحتی می‌تواند در فضای مجازی جای خودش را پیدا کند، ادامه داد: امیدوارم با استفاده بهینه و مناسب از فضای مجازی زمینه آشنایی و معرفی طنزپردازانی که به مردم دسترسی نداشتند فراهم شود و آثارشان بیشتر در دسترس مخاطبان قرار بگیرد.
این شاعر همچنین در خصوص راهکارهای ماندگاری و اثر بخشی طنز در جامعه اظهار داشت: یک اثر هنری از جمله شعر و طنز اگر خوب و با کیفیت باشد در ذهن و قلب مخاطب می‌ماند، همان طور که آثار حافظ و سعدی در اذهان باقی مانده است. ولی نحوه ارائه و عرضه محصولات هنری نیز باید در اولویت قرار بگیرد، خیلی از طنزپردازان خوب ما وقتی آثارشان را در قالب‌های مختلف از جمله کتاب ارائه ندهند و خوب منتشر نشود مخاطب با آن مواجه نیست. این رابطه دو سویه است هم مؤلفان باید تلاش کنند و هم مسئولان با طراحی ساز و کارهای مناسب و منسجم زمینه‌ای را فراهم کنند که کتاب‌های خوب در اختیار علاقه‌مندانی که بضاعت خرید کتاب در تعداد زیاد را ندارند، قرار داده شود.
خالق مجموعه ترانه «لبخند شیرین فرهاد» اعتقاد دارد در ساخت یک اثر هنری مؤلف مانند پرنده‌ای است که برای رسیدن به قله‌ به دو بال نیاز دارد. بال اصلی، ذات و استعداد هنرمندانه و بال دیگر ممارست، پشتکار، مطالعه هدفمند و نوشتن‌های مکرر و مستمر است تا بتواند با انسجام این دو بال به اوج برسد.
وی در بیان معنی و مضمون طنز به تعریف استاد زرویی نصرآباد اشاره کرد و گفت: طنز؛ امر به معروف و نهی از منکر با زبان لطیف و لبخند است که مخاطب را وادار می‌کند ایرادی که دارد را برطرف کند. طنز سعی دارد عیوب و رذایل اخلاقی را برطرف و در حقیقت طرحی مناسب برای زندگی بهتر و اصلاح اجتماع ارائه کند.
این طنزپرداز بر لزوم رعایت خط قرمزها در ساخت طنز تأکید کرد و یادآور شد: در طنز نباید به شخصیت فرد و ویژگی های فیزیکی‌اش که در آن دخیل نبوده مانند چهره، شوخی یا توهین کرد ولی اگر درباره اشتباهات آن شخص طنز بسازیم درست است. این که ما به اسم طنز یا فکاهه به مقدسات هر شخصی و هر جایی توهین کنیم و دل او را بیازاریم، پسندیده نیست.
قدیمی با بیان این که مشکلات و چالش‌های زیادی در وادی طنز وجود دارد که دیگران برای آن ایجاد می‌کنند، گفت: یکی از مشکلات این است که همه ما دچار خود مقدس پنداری شده‌ایم. ما با هرکس که می‌خواهیم شوخی کنیم وی خودش را به یک چیز مقدسی ارجاع می‌دهد و عنوان می‌کند بنا به این دلیل شما حق ندارید با من شوخی کنید و ایراد بگیرید. این ناجوانمردانه‌ترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم و با ریا کاری خودمان را پشت اسامی و مضامین مقدس پنهان کنیم. در تولید برنامه‌های طنز هم مجبوریم از زبان معیار استفاده کنیم که به برخی گویش‌ها و لهجه‌ها بر نخورد در صورتی که این عوامل نمی‌تواند برای طنز خط ایجاد کند.