کارگردان نمایش «شیخ صنعان»:
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از سایت ایران تئاتر ، امیررضا وزیری کارگردان نمایش «شیخ صنعان» که اثر خود را به زودی در یزد به اجرا خواهد برد، گفت: در این نمایش از محل اجرا تا شیوه ی اجرا که حرکات فورمیک است و حتی حضور موسیقی به صورت کنسرتی، همه چیز برای نخستین بار در یزد اتفاق می افتد.

به گزارش تئاتر یزد؛ چندی است که امیررضا وزیری یکی از پیشکسوتان هنرهای نمایشی استان یزد در حال تهیه و تدارک اثری نمایشی و موسیقیایی با عنوان “شیخ صنعان” است،  به همین منظور گفت وگویی با وی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

هدف شما از تدارک گسترده برای اجرای این اثر چیست؟
داستان شیخ صنعان از عطار نیشابوری چندین سال است من را درگیر کرده بود و همواره دوست داشتم با هدف توسعه و ترویج فرهنگ ناب ایرانی و آشنا شدن قشر جوان با مفاخر ارزشمند کشورمان این پروژه را به اجرا ببرم، البته اینکه با چه ابزاری این هدف محقق شود، مورد بحث بود تا در نهایت تصمیم گرفتیم با  شیوه صحنه ای پروژه ی شیخ صنعان را اجرایی کنیم.

چه اندازه امیدوار هستید که در اجرای این اهداف موفق باشید؟
انگیزه و مهمترین دغدغه من این است که جوانان کشورم را با گنجینه های بسیار فاخر فارسی و ایرانی آشنا کنم و امید دارم در سهم خودم بتوانم مردم را به سمت بازخوانی آثار مفاخر ادبیات بسیار خوب فارسی هدایت کنم.

چه قسمت هایی از منظومه ی عطار نیشابوری را انتخاب نموده اید؟
حدود 150 بیت از سیمرغ هفت شهر عشق انتخاب شده تا سیر داستان به خوبی منتقل شود.

گویا سبک اجرای این نمایش متفاوت است، در این باره توضیح میدهید؟
بله، این کار برای نخستین بار در یزد به شیوه ی خلاقانه ای اجرا می شود بگونه ای که هنرمندان به صورت جمعی و گروهی روی صحنه می روند و با نمایش تئاتر معمول تفاوت هایی دارد.

در این باره بیشتر توضیح می دهید؟
ابتدا باید بگویم که این کار تئاتر نیست چراکه تئاتر معنا و اصول خاص خودش را دارد.
ما در پروژه شیخ صنعان، موسیقی زنده را به صورت جدی در خدمت کار قرار داده ایم. دیالوگی برای این نمایش نوشته نشده و فقط سیر داستان به صورت مثنوی، شعرخوانی و با کمک موسیقی زنده و حرکات نمایشی اجرا خواهد شد ضمن اینکه گروه موسیقی زنده هم در تداوم پیشرفت داستان به صورت کنسرت اجرای برنامه خواهند داشت که حال و هوایی خاصی به کار می دهد و اجرای ما را مجزا از دیگر نمایش ها می کند.

درخصوص محل اجرا نیز توضیح میدهید؟
با پیشکسوتان و هنرمندان استان مشورت کردم و سالن های زیادی را در یزد مورد بازدید قرار دادیم، اما حقیقتا به دلیل گستردگی کار، سالن های نمایش شهر از لحاظ بعد فنی جوابگوی کار ما نبود و به نتیجه رسیدیم که اجرا در فضای باز کار را زیباتر می کند.
البته واقفیم که برای اجرا در فضای باز مشکلاتی خواهیم داشت و طبیعی است که نگرانم آن چیزی که دغدغه داریم روی صحنه بیاید.اما در این نمایش همه چیز برای نخستین بار اتفاق می افتد. از محل اجرا تا شیوه ی اجرا که حرکات فورمیک است و حتی حضور موسیقی به صورت کنسرتی.به هرحال شروع کردیم، تا بخش مهمی پیش رفتیم و همه ی تیم اجرایی ما در تلاش هستند تا بهترین اتفاق برای مردم خوب یزد رقم بخورد.

از بازیگران این اثر نمایشی بفرمایید؟
از ابتدا اصرار داشتم که از ظرفیت های بومی و مستعد یزد استفاده کنیم و بر همین اساس حدود 30 بازیگر جوان و علاقمند به حوزه تئاتر که اکثرا در گروه هنری خودمان آموزش دیده اند در نخستین تجربه هنری خود، ما را همراهی می کنند.
البته حضور دو بازیگر باسابقه نیز کمک زیادی به ما کرده اما چیزی که برای من اهمیت دارد این است که همه ی بازیگران و عوامل 100 درصد توان و انرژی گذاشتند و تلاش می کنند.

عوامل اجرایی کار را معرفی می کنید؟
دستیاری و برنامه ریزی و هماهنگی تمرین ها بعهده دوست هنرمند پر تلاش و دلسوز ، آقای سید امیر زکی پوراست و آقای سعید شهریار در کسوت مشاور در پیشبرد تمرین ها و حرکات جمعی در کنار پروژه به ما کمک می کنند.
همچنین موسیقی این نمایش را  علی رضا سهیلی رهبری می کند که حمیدپایدار و بامداد فلاحتی از خوانندگان خوب یزدی نیز قرار است ما را در این پروژه همراهی کنند.همچنین جا دارد از تمام هنرمندانی که در این پروژه ی عظیم و فاخر ما را همراهی و کمک کردند قدردانی کنم.

به عنوان سوال آخر، چه مشکلاتی پیش روی شما برای اجرا است؟
حقیقتا ما برای تامین هزینه های اجرای این نمایش مشکلات زیادی داشتیم و تا چندی پیش کمتر از 20 درصد توانستیم اسپانسر بگیریم اما با حداقل امکانات هم تلاش می کنیم و ان شاالله به زودی این اثر نمایشی را در مجموعه تاریخی باغ دولت آباد به اجرا خواهیم برد.