Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما:مجموعه داستان «شغل شریف» نوشته محمدعلی جعفری نویسنده جوان و فعال استان با حضور نویسندگان مطرح ادبیات داستانی کشور و جمعی از مسئولان در یزد رونمایی شد.

پایگاه خبری یزدباما:به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: آیین رونمایی از کتاب «شغل شریف» نوشته محمدعلی جعفری نویسنده توانا و فعال استان، شامگاه 18 آذر با حضور دهقان مشاور هنری استاندار، دوست فاطمی‌ها مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان، کوچک‌زاده رئیس حوزه هنری یزد، حوتی نژاد معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مجید قیصری و بهزاد دانشگر از نویسندگان نام آشنای ادبیات داستانی کشور و جمعی از هنرمندان و نویسندگان یزدی در کتابخانه وزیری برگزار ‌شد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان در این مراسم با بیان اینکه این کتاب به همت نویسنده‌ جوان و تلاشگر استان یزد منتشر و برش‌هایی از زندگی در آن به نمایش گذاشته شده، گفت: نویسنده در این اثر سعی کرده مستقیم گویی نکند و خواننده را در پایان هر داستان به حال خود بگذارد تا نتیجه را با تفکر خودش رقم بزند که از این لحاظ شایسته تقدیر است.
رقیه دوست فاطمی‌ها انتخاب عنوان بسیار زیبا و ظریف «شغل شریف» را زیبنده کتاب دانست و افزود: داستان‌های کوتاه باعث می‌شود مخاطب از آن بیشتر استقبال کند.
وی ادامه داد: بسیار خرسندیم که نویسنده‌ای بومی در استان یزد دست به قلم شده و آثار خوبی را منتشر کرده است.
محمدصادق کوچک‌زاده رئیس حوزه هنری یزد هم با اشاره به وجود استعدادهای ادبی جوان و پویا در استان یزد، از دست اندرکاران تولید و انتشار این کتاب قدردانی و بر حمایت از استعدادهای ادبی جوان و خلاق تأکید کرد.
مجید قیصری چهره نام آشنای ادبیات داستانی کشور هم با اشاره به مضمون داستان «شغل شریف» گفت: نویسنده به خوبی از عهده داستان کوتاه برآمده که امیدوارم روزی شاهد آثار بلند وی باشیم.
وی افزود: وقتی به پیشینه تاریخ ادبی یزد نگاه می‌کنیم نویسنده‌ای که شش دانگ عطر و بوی استان و شهر یزد را داشته باشد، نداشتیم اما این ویژگی در رمان «برج قحطی» هادی حکیمیان و مجموعه داستان «شغل شریف»  محمدعلی جعفری به خوبی دیده می‌شود.
نویسنده «کتاب سه دختر گل فروش»، حجم کم، ضرب‌آهنگ، کوتاهی متن و انتقال سریع معنا و مفهوم را از خاصیت‌های داستان کوتاه که مختص شرایط امروز و جوامع مدرن است، برشمرد و اظهار داشت: امروز از این گونه آثار استقبال خیلی خوبی می‌شود و داستان شغل شریف هم دارای این ویژگی است.
قیصری با بیان اینکه ما در عرصه‌های مختلف می‌توانیم نیازهای ضروری خودمان را وارد کنیم اما نویسنده را نمی‌توان وارد کرد، افزود: باید در هر منطقه نویسندگانی که با فرهنگ بومی آن منطقه آشنا بوده و با آن خو گرفته باشند، پرورش داد تا آثاری که تولید می‌کنند حال و هوای همان منطقه را تداعی کند.
به گفته وی ما در کتاب «شغل شریف» با یک نویسنده‌ای طرف هستیم که صاحب هویت است. باید با حمایت از شغل شریفِ نویسندگی اجازه دهیم جوانان فعال و پرتلاش این عرصه بالنده گردند و این راه را ادامه دهند و با آثارشان معرف هویت یزد و یزدی‌ها باشند.
بهزاد دانشگر از نویسندگان مطرح ادبیات داستانی هم با اشاره به برگزاری کارگاه آموزش داستان نویسی برای تعدادی از جوانان علاقه‌مند در استان یزد گفت: امروز ثمره آن کارگاه‌ها به بار نشسته و محمدعلی جعفری نماینده آن جمع است که از حدود هشت سال پیش به کارشان ایمان داشتند و بدون بودجه و امکانات گام در عرصه نویسندگی گذاشتند.
خالق رمان «ادواردو» با بیان اینکه داستان‌نویسی مسیری سخت و رنج آور است که مشکلات خاص خودش را دارد، افزود: هرچند داستان نویسی دیربازده است اما اگر یک نفر داستان نویس شد می‌تواند بخشی از حیات،  زندگی، ایمان، تفکر و اندیشه را به یک منطقه‌ برگرداند.
وی ادامه داد: امیدوارم به این نسل جوان اعتماد شود و این حرکت ارزشمند در این شهر تداوم داشته باشد.
محمدعلی جعفری نویسنده مجموعه داستان «شغل شریف» هم از دلایل رو آوردن به نویسندگی و ارتباط آن با رشته تحصیلی‌اش (شیمی) گفت و ادامه داد: بنا به ضرورت و دغدغه‌ای که داشتم وارد دوره آموزش نویسندگی شدم و امروز اگر توفیقی حاصل شده مدیون آقای دانشگر هستم.
وی با بیان اینکه برای نگارش کتاب حدود یک سال و نیم وقت صرف کردم و از کارشناسان و مشاوران مختلفی بهره گرفتم، افزود: تلاش کردم این مجموعه دچار شعارزدگی و سفارشی نشود. موضوعاتی را نیز انتخاب کردم که برای مخاطب باورپذیر باشد و با آن هم‌ذات پنداری کند.
این نویسنده اظهار داشت: احساس کردم اگر ما بتوانیم در قالب هنر و داستان کوتاه به یک سری از مباحث و تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره خانواده و سبک زندگی بپردازیم بازخوردهای خوبی خواهد داشت و بر این اساس با همه دشواری‌ها، نگارش کتاب در قالب 10 داستان کوتاه با سبک نوشتاری متفاوت در هر داستان انجام شد.
در پایان مراسم، «شغل شریف» به دست پدر شهید شفیعی ـ خیر کتابخانه‌ساز ـ رونمایی و بین حضار توزیع شد.
این کتاب در 104 صفحه، در قطع رقعی با شمارگان 2500 نسخه در سال 95 توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.