Print Friendly, PDF & Email

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از خلا جریان سازی در استان خبر داد و برگزاری جشنواره ملی شعر یزد را موثر در جریان سازی در حوزه ادبیات دانست.

به گزارش پایگاه خبری یزد باما به نقل از خبرگزاری ایسنا – یزد؛«مجید جوادیان‌زاده» امروز چهارشنبه سوم دیماه در مراسم فراخوان و رونمایی از پوستر جشنواره ملی شعر یزد که به صورت کاملاً مجازی برگزار خواهد شد، به برگزاری رویدادهای متعدد فرهنگی در سطح ملی توسط استان اشاره کرد و گفت: جشنواره تئاتر خیابانی، موسیقی منطقه‌ای کویرنشینان، جشنواره جایزه فرخی یزدی و جشنواره فیلم ساباط برگرفته از فرهنگ و معماری یزد، مصادیق این رویدادهاست.

وی با بیان این که خلا جریان‌سازی در استان وجود دارد، گفت: در این خصوص و با هدف جریان‌سازی در حوزه ادبیات، جشنواره ادبی شعر عام‌تر برگزار و با توجه به علایق و سلایق به دنبال رویکرد متفاوتی است.

جوادیان‌زاده به مفاخر ادبی استان یزد و ضرورت معرفی این افراد اشاره کرد و گفت: باید برای این مفاخر در سال‌های بعد هم یادمان‌های دیگری مانند «صابر یزدی» داشته باشیم.

وی با بیان این که باید ظرفیت شاعران جوان شهرهای دیگر استان نیز شناخته و معرفی شوند، گفت: در این برنامه همه انجمن‌های فعال  استان در قالب این جشنواره، شناسنامه‌دار می‌شوند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود، رسانه را یار حوزه فرهنگ و زبان فارسی خواند و افزود: باید جریان سازی به گونه‌ای باشد که همه کشور منتظر برگزاری دوباره این جشنواره باشند.

وی تثبیت و قوام بخشی به حوزه ادبیات را لازم دانست و گفت: چاپ کتاب به تفکیک اشعار انجمن‌ها در دستور کار قرار دارد و هر شهرستان صاحب یک کتاب خواهد شد.

جوادیان‌زاده حمایت و استقبال نشریات ادبی و علاقمندان به مجوز نشریه مطبوعاتی و برخط را در اولویت دانست و گفت: معتقدم جریان ادبی در حوزه رسانه، پویایی بیشتری دارد؛ هر چند که چند نشریه ادبی به صورت پراکنده فعال هستند و هزینه‌کرد در این حوزه دشوار است.

رفع بی‌عدالتی نسبت به استعدادهای ادبی استان

«غلامرضا محمدی» رئیس شورای شعر استان هم با بیان این که دین و قران ما به ادبیات آمیخته شده است، گفت: در حال حاضر بزرگترین سرمایه جذب استعدادها به حوزه ارزشمند ادبیات است.

وی با بیان این که ادبیات ما روح و ذهن جامعه را لطیف می‌کند، گفت: با برگزاری این جشنواره باید بی‌عدالتی نسبت به برخی از استعدادهای شعری برطرف شود و به همه استعدادهای ادبی به یک میزان بها داده شود.

محمدی به ضرورت توجه به پیشکسوتان ادبی استان نیز اشاره ولی گلایه کرد: ادبیات انقلاب، ضعیف شده و در غربت به سر می‌برد و لازم است بخشی از این کنگره نیز به این حوزه اختصاص داده شود.

وی در نظر گرفتن تمام قالب‌های شعری را نقص کوچکی برای جشنواره دانست و گفت: می‌توان در این جشنواره به محتوا و مضامین نیز توجهی ویژه داشت.

محمدی در پایان لهجه و گویش یزدی را نیز فرصت قابل تامل و توجهی برای این جشنواره ملی اعلام کرد.

جشنواره ملی شعر یزد متفاوت‌تر و فراگیرتر

«محمد صادقی رنجبر» دبیر اجرایی جشنواره ملی شعر یزد با بیان این که برنامه‌ها و جشنواره‌ها و کنگره‌های خوبی از گذشته تاکنون در یزد برگزار شده است، اظهار کرد: این برنامه متفاوت‌تر و با چتر فراگیری درسطح ملی و بین‌المللی برگزار خواهد شد.

وی قالب برگزاری جشنواره را غزل و با موضوع آزاد اعلام کرد و گفت: این جشنواره به هیچ گروه و انجمنی وابسته نیست لذا نیازمند یاری همه فعالان ادبی هستیم.

اشعار جشنواره محتوای ترانه‌ی خوانندگان

«محمود الهام‌بخش» عضو هیات علمی دانشگاه یزد و استاد زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه با بیان این که باید بخش صوتی و روخوانی شعر نیز مورد توجه باشد، به ضعف در این حوزه اشاره کرد و گفت: علاوه بر این اشعار این جشنواره می‌تواند محتوایی برای ترانه‌های کلاسیک خوانندگان و تقویت حوزه موسیقی نیز باشد.

وی با بیان این که اشعار می‌توانند مورد استفاده تبلیغاتی نیز قرار بگیرند، گفت: یزد ظرفیت قابل توجهی دارد که شاعران یزدی می‌توانند برای گردشگران هم محتواهایی را به صورت شعر آماده کنند که مورد اقبال نیز قرار خواهند گرفت.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که نگاه تخصصی به قالب غزل در این جشنواره می‌تواند یک ضعف محسوب شود، تاکید کرد: البته می‌توان ظرفیت‌های مضامینی مانند غزل سیاسی با تکیه بر شعاریی مانند فرخی و سایر موارد مشابه را در نظر داشت.

وی به شعرای ناشناس خصوصا سالخوردگان شاعر در استان، گفت: باید این جشنواره به فرصتی برای شناسایی این شاعران تبدیل شود.