Print Friendly, PDF & Email

مسئول پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد از مرمت خانه‌ای تاریخی در محله‌ی تاریخی منسوب به محل زندگی یکی از اساتید حافظ شاعر بزرگ کشورمان، به منظور اختصاص آن به خانه شعر و ادب فارسی خبر داد.

پایگاه خبری یزد باما : به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ، محسن عباسی هرفته با اشاره به راه‌اندازی خانه شعر و ادب فارسی در محله تاریخی شیخداد در شهر یزد، تصریح کرد: محله شیخداد منسوب به محل سکونت و زندگی «شیخ محمد دادا» استاد «حافظ» شاعر بزرگ کشورمان است و از آنجایی که این پیوست فرهنگی میان این محله و حافظ وجود دارد، خانه‌ای تاریخی در این محله را برای راه‌اندازی خانه شعر و ادب فارسی یزد برگزیده و در حال مرمت آن هستیم.

وی با اشاره به تصویب اعتبار ۷۰۰ میلیون تومانی برای مرمت این خانه‌ی تاریخی، گفت: این خانه تاریخی که متعلق به دوران قاجار و دارای مساحت ۳۰۰ مترمربع است، قرار بود از سوی شهرداری به پارکینگ تبدیل شود ولی به واسطه اقدام شورای شهر حفظ و از وضعیت بسیار نامطلوب خود خارج شد.

عباسی رونق شعر و ادب فارسی در محله شیخداد به عنوان یکی از محلات قدیمی و فرهنگی یزد را از عوامل موثر در اشاعه فرهنگ در جامعه برشمرد و اظهار کرد: حفظ و توسعه شعر و ادب فارسی در خانه‌ای تاریخی و در محله‌ای فرهنگی و ادبی و همچنین در شهری جهانی، می‌تواند بهترین بستر را برای پاسداشت فرهنگ مهیا کند.

وی فراهم کردن محفل شعرا و پاتوقی برای شعر و ادب فارسی در دامن بافت تاریخی را از عوامل هم افزایی و حضور جوانان در بافت تاریخی دانست و گفت: متاسفانه شعر و ادب فارسی به نوعی در بین جوانان مهجور مانده است و این بستر می‌تواند جاذبه‌ای برای کشش جوانان به سمت شعر و ادب فارسی باشد چرا که جوانان امروز، رغبت و علاقه زیادی به بافت تاریخی دارند و امیدواریم از بستر معنوی این فضا نیز بیشتر بهره‌مند شوند.

عباسی رونق ادب و فارسی را از عوامل رونق گردشگری فرهنگی پس از بحران کرونا دانست و در پایان یادآور شد: یزد سرزمینی با پیشینه فرهنگی و مامن شاعرانی بزرگ همچون وحشی بافقی، ریاضی یزدی و فرخی یزدی است که سیر زندگی آن‌ها در یزد از جاذبه‌های فرهنگی ارزشمند این سرزمین محسوب می‌شود.