Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهزیستی استان خراسان رضوی ؛ برگزیدگان سومین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین (کویر) که 25 تا 28 بهمن در تالارهای اصلی و فرعی تئاتر شهر مشهد واقع در مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) برگزار شد از سوی هیأت داوران معرفی شدند.
برگزیدگان تئاتر صحنه‌ای
بر اساس رأی هیأت داوران جشنواره، در بخش آثار صحنه‌ای، جایزه‌ی رتبه‌ی اول کارگردانی شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه‌ی نقدی  به هادی وکیلی، کارگردان نمایش‌ «شب آفتابی» از تربت حیدریه تعلق گرفت، جایزه‌ی رتبه‌ی دوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به جعفر دل‌دل برای کارگردانی «اتوبوس در دست تعمیر» از یزد اهدا شد و جایزه‌ی رتبه‌ی سوم در اختیار مجتبی علیزاده برای کارگردانی «وی کنت دو نیم شده» از سبزوار قرار گرفت.
بنا به اعلام نماینده‌ی هیأت داوران، مهدی نصیری برای نمایش انتظار با چادر سیاه از نیشابور، سعید شهریار برای اتوبوس در دست تعمیر است از یزد و حسن عنایت پور برای تف و تف از سبزوار، جوایز رتبه‌های اول تا سوم نمایشنامه نویسی را دریافت کردند.
در قسمت بازیگری خانم‌های معلول جسمی حرکتی، مهتاب آل عباسیان برای هنرنمایی در سه پنجره از شادی از مشهد، سمانه قنبری به خاطر نقش‌آفرینی در انتظار با چادر سیاه از نیشابور و منصوره داوری‌نژاد برای بازی در نمایش و دیگران از مشهد، جوایز رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
هیأت داوران در قسمت بازیگری آقایان معلول جسمی‌حرکتی، اهدای رتبه‌ی اول به مجتبی علیزاده برای نمایش وی کنت دو نیم شده از سبزوار، رتبه دوم به رضا خشو برای تئاتر انتظار با چادر سیاه از نیشابور و رتبه‌ی سوم به علی‌ترابی برای بازی در و دیگران از مشهد را مصلحت دانستند.
بر اساس اعلام نماینده‌ی هیأت داوران، بهاره فاضل بهشتی به خاطر بازی در نمایش شب آفتابی از تربت حیدریه، فائزه زابلی برای هنرنمایی در پرسه در حوالی پلک‌هایت از مشهد و مریم مؤید برای نقش‌آفرینی در اتوبوس در دست تعمیر است، نظر هیأت داوران را برای کسب رتبه‌ی اول تا سوم خانم‌های معلول بینایی جلب کردند.
در سایر بخش‌های تئاتر صحنه‌ای، رتبه‌ها بدین قرار است:
آقایان معلولین بینایی: اول: موسی حسینی (پرسه در حوالی پلک‌هایت از مشهد)، دوم: خلیل قاسمی (پرسه در حوالی پلک‌هایت از مشهد) و رضا خاوری (اتوبوس در دست تعمیر است از یزد)، سوم: سید محسن طباطبایی و سید محمد مهدی مدرس‌زاده (اتوبوس در دست تعمیر است از یزد).
خانم‌های معلول شنوایی:
هیأت داوران در این بخش، هیچ برگزیده‌ای نداشت.
آقایان، معلول شنوایی: اول: میثم اکبری به خاطر بازی در چه کسی جنگ را آغاز کرد از قوچان، دوم: داوود صالح‌آبادی برای وی کنت دو نیم شده از سبزوار، سوم: هادی قزی و احمد وکیلی زارع به خاطر بازی در وی کنت دو نیم شده از سبزوار.
خانم‌ها، معلول ذهنی خفیف: اول: … ، دوم: مهلا زارع به خاطر نقش‌آفرینی در باکره‌ها از درگز، سوم: افسانه جاودانی برای بازی در سه‌پنجره از شادی از مشهد.
آقایان، معلول ذهنی: هیات داوران در این بخش هیچ برگزیده ای نداشت.
خانم‌ها، معلول نقش دوم: اول: ندا عباسی برای بازی در نمایش پرسه در حوالی پلک‌هایت از …، دوم: اعظم محمدی به خاطر بازیگری در نمایش وی کنت دو نیم شده از سبزوار، سوم: نینا گودرزی به افتخار نقش‌آفرینی در باکره‌ها از درگز.
آقایان، معلول نقش دوم: اول: سید محمد حیدری به خاطر شب آفتابی از تربت حیدریه، دوم: امیر سعیدی برای چه کسی جنگ را آغاز کرد از قوچان، سوم: ایمان ارضی برای وی کنت دو نیم شده از سبزوار.
در قسمت طراحی پوستر و بروشور، اکرم رودسرایی برای طراحی وی کنت دو نیم شده از سبزوار اول شد، میثم مقصودی برای طراحی بروشور سه پنجره از شادی از مشهد به رتبه دوم دست یافت و سعید شهریار برای طراحی بروشور اتوبوس در دست تعمیر است از یزد جایزه‌ی سوم را برد.
برای موسیقی متن نمایش، هیأت داوران  مهدی حسنی برای موسیقی شب آفتابی از تربت حیدریه را حایز رتبه اول شناخت، به مرتضی روحی برای موسیقی پرسه در حوالی پلک‌هایت از مشهد جایزه دوم را اعطا کرد و به گروه موسیقی تف و تف از سبزوار شامل امیر فیض‌آبادی، امید اصغری و عباس عباسی رتبه سوم داد و از مرتضی عیدی برای موسیقی چه کسی جنگ را آغاز کرد از قوچان نیز تقدیر کرد.
در طراحی لباس، هیأت داوران محبوبه سلطانی را برای نمایش پرسه در حوالی پلک‌هایت از مشهد، ایمان ارضی را برای نمایش وی کنت دو نیم شده از سبزوار و ندا ریحانی را برای نمایش باکره‌ها از درگز به عنوان رتبه‌های اول تا سوم معرفی کرد.
هیأت داوران برای طراحی صحنه تئاتر صحنه‌ای، به ابوالفضل حسین‌زاده در نمایش سه پنجره از شادی از مشهد، جعفر دل‌دل در نمایش اتوبوس در دست تعمیر است از یزد و داریوش پور اکبر و یاسمن حاجی‌ آجیلی به خاطر نمایش پرسه در حوالی پلک‌هایت از مشهد جوایز اول تا سوم را اهدا کرد.
داوران در بخش چهره‌پردازی مهدی عباسی در نمایش وی کنت دو نیم شده را به عنوان چهره‌پرداز برتر شناختند، در طراحی نور محمود کریمی را برای نمایش پرسه در حوالی پلک‌هایت واجد دریافت برگزیده معرفی کردند.
آنها همچنین دو نمایشنامه اتوبوس در دست تعمیر است به کارگردانی جعفر دل‌دل از یزد و چه کسی جنگ را آغاز کرد به کارگردانی یاسر موسی‌پور از قوچان را به عنوان متن‌های برتر به دبیرخانه جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر معلولین کشور معرفی کردند.
برندگان جوایز نمایش‌های خیابانی
تئاترهای خیایانی نیز در نگاه هیأت داوران جشنواره، جایگاه ویژه و ممتازی یافت.
آنها در بخش طرح و ایده، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره را به همراه جایزه نقدی به حسین فتوحی برای صدای سکوت از یزد اعطا کردند، محمد بهاگیر برای نمایش حراج عجیب از قوچان واجد برنده ی جایزه ی دوم دانستند و به اردلان تاج‌الدین برای دنیای پر از صلح از مشهد، لوح رتبه‌ی سوم را اهدا کردند.
در قسمت کارگردانی تئاتر خیابانی، علی زمانیان برای صدای سکوت از یزد مورد تقدیر قرار گرفت و علی‌رضا صعنتی در نمایش الله‌مدد از خواف، اردلان تاج‌الدین برای دنیای پر از صلح از مشهد و حمیدرضا سلیمانی برای نمایش هامون من تفتان تو ایران ما از زاهدان، حایز رتبه‌های برتر اول تا سوم معرفی شدند.
گفتنی است در این بخش، نمایش الله‌مدد از خواف به کارگردانی علیرضا صنعتی به دبیرخانه‌ی جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولین معرفی شد.
در میان آقایان بازیگر، برای رتبه‌ی اول هیچ گزینه‌ای انتخاب نشد، حمید عابدی برای نمایش حراج عجیب از قوچان به عنوان رتبه‌ی دوم شناخه شد و وحید نیکویی و تارخ دیانتیان برای بازی در دنیای پر از صلح از مشهد به صورت مشترک، به رتبه‌ی سوم دست یافتند.
موسیقی تئاتر خیابانی شاهد برتری مرتضی عیدی برای حراج عجیب از قوچان به عنوان برنده‌ی جایزه اول بود، برات سازنده و محمد سازنده برای نمایش الله‌مدد از خواف در رتبه‌ی دوم قرار گرفتند و رضا حداد امین و تارالدین حدادفر برای نمایش هامون من تفتان تو ایران ما از جایزه‌ی رتبه‌ی سوم بهره‌مند شدند.
در پوستر تئاتر خیابانی هیچ‌کس به عنوان نفر اول و دوم جایزه نگرفت و فهیم فکور برای پوستر نمایش هامون من تفتان تو ایران ما از زاهدان تنها برنده‌ی این بخش بود که در جایگاه سوم ایستاد.
توفیقات نمایش‌های عروسکی از نگاه داوران
نمایش‌های کودک و نوجوان نیز در چشم داوران عزیز افتاد و برندگان زیادی از میان آنها انتخاب شدند.
در نویسندگی متن نمایش‌ها هیأت داوران از داوود کیانیان و منصور خلج تقدیر کلی کردند و سپس از مهری طهماسبی دهکردی برای نمایش روباه و خروس از یزد مجید آزادگان برای نمایش بینوایان از یزد قدردانی نمودند.
این هیأت برای این بخش جایزه‌ی اول و دوم در نظر نگرفت، اما ایمان تاج سلیمان را برای نمایش گاوی که می‌خواست شیر شود حایز رتبه‌ی سوم شناخت.
طراحی صحنه‌ی تئاتر عروسکی شاهد یک تقدیر از سوی هیأت داوران بود که برای نمایش ماه پریا اتفاق افتاد، جایزه‌ی اول هیچ برنده‌ای نداشت و حمید کیانیان برای راز درخت مقدس از مشهد و محمدرضا صاحب‌جلال برای جاری مثل جویبار از یزد، جوایز دوم و سوم را به دست آوردند.
جایزه‌ی اول طراحی لباس به نجمه زارع برای نمایش جاری مثل جویبار از یزد تعلق گرفت، سیمین سلیمانی برای نمایش گاوی که می‌خواست شیر شود از کرمان برنده جایزه دوم اعلام شد و اصغر شکری برای نمایش گربه و پلنگ از مهریز یزد، به جایزه‌ی سوم دست یافت.
همچنین داوران در این قسمت از طراح لباس نمایش روباه و خروس از به‌آباد یزد تقدیر کردند.
در موسیقی تئاتر عروسکی، مجید سلیمانی مقدم برای نمایش صندوقچه بابابزرگ مورد تقدیر قرار گرفت.
داوران در این بخش حسین افروز را برای نمایش جاری مثل جویبار از یزد شایسته‌ی دریافت جایزه‌ی اول دانستند، به مهسان نقوی برای ماه‌پریا از مشهد و مهدی کیانمنش برای نمایش راز درخت مقدس از مشهد جایزه‌ی دوم را دادند و سید علی محمد طباطبایی برای نمایش گربه و پلنگ از یزد و پدرام ظروف‌چی برای نمایش گاوی که می‌خواست شیر شود از کرمان، به جایزه‌ی سوم دست یافتند.
پوستر بخش کودک و نوجوان شاهد موفقیت نجمه زارع برای نمایش جاری مثل جویبار از یزد در رتبه‌ی اول بود، فریبا فتحی را برای نمایش گربه و پلنگ از یزد شایسته‌ی دریافت جایزه‌ی نفر دوم دانست و بابک نمازی به خاطر نمایش راز درخت مقدس از مشهد، جایزه‌ی سوم هیأت داوران را به خود اختصاص داد.
در بین بازیگران زن، الهام پدیده برای بازی در نمایش شازده کوچولو از بیرجند، هانیه زارع برای نمایش جاری مثل جویبار از یزد و مریم شمس و مریم سلیمان‌خواه برای هنرنمایی در راز درخت مقدس، جوایز اول تا سوم معلولین جسمی‌حرکتی بخش کودک و نوجوان را بردند.
همچنین جوایز بازیگران مرد معلول جسمی حرکتی در این بخش به حسین ایران‌دوست به خاطر بازی در قصه‌ های پادشاه  سرزمین قصه‌ها به عنوان برگزیده‌ی رتبه‌ی اول، علی برهانی برای بازی در گاوی که می‌خواست شیر شود و حسین زارع‌زاده برای نقش‌آفرینی در گربه و پلنگ از یزد به عنوان حایز رتبه‌ی دوم و جواد آخوندزاده برای گربه و پلنگ از یزد و حسن مباشری برای گاوی که می‌خواست شیر شود از کرمان به عنوان شایستگان رتبه‌ی سوم، تعلق گرفت ضمن اینکه از مرتضی جوانشیر برای نمایش راز درخت مقدس از مشهد تقدیر شد.
معلولین بینایی زن در این بخش نفر اول و دوم نداشتند و زهرا هلالی و زهرا دهقان برای نمایش صندوقچه بابابزرگ به عنوان نفر سوم شناخته شدند و در قسمت معلولین بینایی مرد نیز، فقط سید جلیل میرطبایی برای نمایش جاری مثل جویبار از یزد، جایزه برد.
هیأت داوران برای خانم‌های معلول ذهنی، سه برنده در نظر گرفت؛ راضیه زین‌الدین برای نمایش روباه و خروس از به‌آباد یزد نفر اول شد، ندا فکوریان و نرگس اسدآبادی برای ماه‌پریا از مشهد به جایزه دوم دست یافتند و زهرا گنجی و سیمین رضاپور برای نمایش روباه و خروس از به‌آباد یزد لوح تقدیر رتبه‌ی سوم را دریافت کردند.
این هیأت از زهرا مرکی برای نمایش شازده‌کوچولو از بیرجند در بخش معلولین شنوایی زن، تقدیر کرد.
همچنین داوران در نقش دوم مرد، محسن میرزایی را برای نمایش گاوی که می‌خواست شیر شود از کرمان شایسته‌ی دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه‌ی نقدی دانستند که جایزه رتبه‌ی اول است، علی اعتقادی را برای بازی در قصه ها‌ی پادشاه سرزمین قصه‌ها از چناران به دریافت جایزه‌ی نفر دوم مفتخر کرد و محمد تنهایی را برای نمایش ماه پریا از مشهد به عنوان نفر سوم معرف کرد.
در قسمت بازیگر نقش دوم زن نیز هیأت داوران به مهدی فخاری پور برای نمایش گاوی که می‌خواست شیر شود از کرمان، جایزه نفر اول را اعطا کرد، الهام سلیمی را برای نمایش یک خاطره یک زندگی از کاشمر شایسته‌ی ایستادن در رتبه‌ی دوم در نظر گرفت و به زهرا امیری و سارینا جعفری برای نمایش صندوقچه‌ی بابابزرگ از بجستان، جایزه‌ی رتبه‌ی سوم را داد.