Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛ فاطمه شریفی، در فرهنگ ایرانی-اسلامی از دیرباز جمعه به عنوان روز تعطیل هفته در نظر گرفته شده است، روزی که کسب و کارها، فعالیت‌های اداری، نهادهای آموزشی و همه و همه تعطیل هستند و حتی کرکره بازار نیز بالا نمی‌رود و انگار شهر در سکوت خلاصه شده و حال و هوای استراحت دارد.
همه جا تعطیل است، آن هم تعطیل رسمی و خبری از هیاهوی شهر میراث جهانی نیست اما نزدیک به ظهر که می‌شود در قلب یزد و جایی که از تاریخی کهن و ارزش‌‌هایی حقیقی و ماندگار حرف‌ها برای گفتن دارد مرد و زن ، پیر و جوان همقدم و همدل به قرارگاهی می‌آیند که بر خلاف همه جا، جمعه‌ها تعطیل نیست.
بعد از یک هفته کار و تلاش و تجربه‌های مختلف این جا خبر از تلطیف روح و جان، شستن دل از آلودگی و گناه و زدودن زنگار معصیت از از قلب است،سفره ای سراسر از رزق معنوی گسترده می‌شود که از انواع موعظه‌ها و اندرزها و امر به تقوا و پرهیزگاری سرشار است و از نظر اجتماعی و سیاسی نیز یک کنگره عظیم هفتگی بر پا می‌شود.
روز جمعه از اعیاد مهم مسلمانان است که در برخی از روایات از آن به عنوان افضل الایام ، برترین روزها یاد شده است و علاوه بر اهداف عبادی ، تربیتی و سیاسی رویکردی به حکمت‌ها و مصلحت‌های اجتماعی همچون وحدت ، همدلی، تعاون، برادری، عدالت، انصاف، صلح و همزیستی نیز در آیین عبادی-سیاسی نماز جمعه وجود دارد.
نمازگزاران با هر نگاه، وضعیت، مسئولیت و جایگاهی، در زمان و مکان معین به هم می‌پیوندند و با حضور قلب و رعایت طهارت و نظافت، وبلکه با ظاهری آراسته و عطرآگین، صفوف به هم پیوسته نماز را استوار می‌سازند و دوشادوش یکدیگر پس از به جای آوردن فریضه نماز به سخنان امام جمعه گوش فرا می‌دهند.
سخان مطرح شده در نماز جمعه از جنسی است که همگان را به تقوا و رستگاری فرا می‌خواند، فراخوانی که عمل به آن عاقبت بخیری در دنیا و آخرت را به همراه دارد و زمینه‌ساز تکامل بشری است و قدرت تشخیص خوب از بد و خیر از شر را در انسان تقویت می‌کند.
از دیگر کارکردهای نماز جمعه می‌توان به این اثربخشی اشاره کرد که آحاد جامعه را از شرایط و وضعیت یکدیگر آگاه می‌سازد و مسائل روز از ابعاد مختلف بیان، مقایسه و تحلیل می‌شوند و نیرو و توان ملی و مردمی را جهت رفع مسائل و مشکلات جامعه اسلامی بسیج می‌کند.
نفس حضور مردم در مسجد به عنوان بهترین نقطه زمین، در روز جمعه به عنوان بهترین روز هفته، در وقت ظهر بهترین ساعت روز، در جمع بهترین بندگان خدا، همه اینها ظرفیت‌هایی است نهفته در نماز جمعه که کمک می‌کند جامعه به سوی ارزش‌های اسلامی و بشری سوق پیدا کند.
با توجه به تغییرات فرهنگی به وجود آمده که اغلب آن ها متاثر از فرهنگ‌های مغایر با ایران اسلامی و یا تبلغیات صورت گرفته در قالب تهاجم فرهنگی است باید زمینه‌سازی و ایجاد انگیزه در عموم مردم به ویژه در جوانان برای پیوستن به جریان تحول آفرین نماز جمعه مورد توجه همه نهادهای موثر فرهنگی و مذهبی قرار گیرد.
از دیگر سو سخنرانی خطیب نماز جمعه در جذب مخاطب هم بسیار اثرگذار است وسخنرانی‌هایی پیوند خورده با شیوه‌های اثربخش ارتباطی، محتوای جذاب، دسته‌بندی شده و متناسب با ذائقه‌های مختلف مردم می‌تواند اجتماع علاقه‌مند به نماز جمعه را ترغیب و حضور افراد و گروه‌های مختلف در این فضا را مداومت بخشد.
رسانه ها نیز باید در جایگاه تریبون های مکتوب و مجازی با تولید محتوای چند رسانه ای در مسیر اجتماعی سازی اهداف نمازجمعه گام بردارند تا پوشش حداکثری جامعه از این فرامین ارزشمند مسیر شود و هرگز نهضت فرهنگی و انسان ساز جمعه‌ها در سایه اخلاق و ارزش‌های انسانی و الهی تعطیل نماند.