Print Friendly, PDF & Email

محمد صادقی رنجبر دبیر اجرایی نخستین دوره جشنواره ملی ادبی یزد :برگزاری  جشنواره‌ ملی ادبی یزد  با نظرگرفتن ابعاد مختلف ادبی و هنری می‌تواند در گسترش و افزایش توان فضاهای فرهنگی تاثیرگذار باشد.

به گزارش پایگاه خبری یزد باما «محمد صادقی رنجبر» که از سوی مجید جوادیان زاده،مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به عنوان دبیر اجرایی نخستین دوره جشنواره ملی ادبی یزد انتخاب شده است و موسسه‌ی ادبی و انتشاراتی یادداشت نو را از سال ۱۳۸۶ تاسیس و اداره می‌کند در مصاحبه ای اختصاصی با پایگاه خبری یزد باما  به سئوالاتی پیراموان جشنواره ملی ادبی یزد پاسخ داد  که در ادامه می خوانیم

۱. آیا هنوز جشنواره‌ها کارکردی دارند و چرا این جشنواره می‌تواند دارای تاثیرات مثبت ادبی و اجتماعی باشد؟

_ به طور کلی جشنواره‌ی فرهنگی فضای خوبی برای هم‌افزایی و تعامل است و کارکردهای ویژه‌ی خود را دارد. آنچه مانع تاثیرگذاری یک رویداد فرهنگی است برخی عوامل از جمله نگاه جانبدارانه است که ممکن است دربرگیرنده‌ی انواع سلایق و طیف‌های مختلف فرهنگی نباشد.
موضوع این جشنواره آزاد است و نام یزد بر آن نهاده شده و دغدغه‌ی ما این است که در کانون ادبیات یزد همه‌ی دوستداران ادبیات و شعر را در نظر داشته باشیم.
امیدواریم بتوانیم رویداد تاثیرگذاری را برگزار کنیم و این روند را استمرار دهیم.

۲. چرا برای شرکت در این جشنواره تنها قالب غزل انتخاب شده است؟

_در مورد قالب باید اشاره کنم در شعر امروز مبحث قالب‌های کلاسیک و نو دیگر در تقابل با یکدیگر مطرح نیست و دغدغه‌ی امروز جامعه‌ی ادبی پرداختن به ماهیت ادبیات در مواجهه با تاریخ، جامعه و مفهوم هنر است.
به دلیل گستردگی قالب‌های شعر فارسی و با توجه به عدم وجود محدودیت در مضمون، قالب غزل
برای اولین دوره‌ی برگزاری جشنواره انتخاب شد‌ و در نظر داریم سایر قالب‌های ادبی را در جشنواره‌های سال‌های آینده مورد نظر قرار دهیم.

۳. آیا در رقابت با آثار ارسالی از دیگر استان‌ها برای استان یزد سهمیه‌ی ویژه‌ای در نظر گرفته شده است؟

_ خیر. سهمیه‌ی ویژه‌ای وجود ندارد؛ البته نام و تاریخ ارزشمند یزد هویت اصلی جشنواره را شکل داده است و همچنین برنامه‌های مختلفی برای معرفی فعالان ادبی یزد و ارائه‌ی آثارشان تدارک دیده شده است.

۴. شیوع بیماری کرونا چه تاثیری بر برگزاری جشنواره خواهد داشت؟

قصد ما این است که این موضوع بر کیفیت کار ما تاثیری نداشته باشد و برای رعایت موازین لازم سعی داریم برنامه‌های خود را به شکلی سامان دهیم که برای حضور و تجمع افراد ضرورتی نباشد.