Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما:علیرضا عاقل زاده:سعی داریم با اشراف بر شرایط اقتصادی کشور و جهان مطالب مورد نیاز اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد اسلامی را جهت روشنگری جامعه تئاتر کشور و اثرات ان در آثار هنری هنرمندان فرهیخته و مردمی را نظاره گر باشیم

پایگاه خبری یزدباما:به گزارش ایران تئاتر؛انقلاب اسلامی افتخار آن را دارد که مبتنی بر اصول و قاعده های قرآنی نظام جمهوری اسلامی را ایجاد کرده است.این نظام هم اکنون در شرایطی به سر می برد که می بایست مشکلات و چالش های پیدا و پنهانش را رصد کرد و هر انسان مومن انقلابی و شهروند این جمهوری بر خود فرض لازم بداند تا در جهت رفع این چالشها کوشش و سعی کند این جامعه نوپا و متدین را به اعتلای در حد تراز انقلاب اسلامی رساند.از اهداف مهم این انجمن رصد وضعیت موجود و تبیین وضعیت مطلوب است که هنرمندان متعهد و انقلابی نیز در کنار و همراه مسئولین و مردم با استفاده از دانش هنری خود گامهای مهم و موثری را در جهت اعتلای انقلاب بر دارند.از این رو با توجه به شعار امسال« اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل« سعی داریم با اشراف بر شرایط اقتصادی کشور و جهان مطالب مورد نیاز اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد اسلامی را جهت روشنگری جامعه تئاتر کشور و اثرات ان در آثار هنری هنرمندان فرهیخته و مردمی را نظاره گر باشیم.

آنچه در بیانات امام (ره) و رهبر انقلاب آمده مبتنی بر اصولی است که در حرکت اسلام متمع نظر است و دکترین اقتصاد اسلامی است.

با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در کرمانشاه درباره اقتصاد آدام اسمیتی و لیبرالی، تقسیم‌بندی جناحی امروز در اقتصاد کشور در هر دو جناح لیبرالی است و هیچ کدام ربطی به اسلام ندارد. عدم دخالت دین و سیاست در اقتصاد کمتر در جامعه ما مورد توجه قرار گرفته است.

نظام حکومتی به نام جمهوری اسلامی یا هر کشور دیگری مثل پاکستان، فرانسه و … دارای ۱۴۰ زیرنظام است که شامل نیروهای مسلح، بهداشت، آموزش و پرورش و … می‌شود که اگر در یک یا دو سیستم اخلال ایجاد شود در سایر بخشها نیز خلل ایجاد خواهد شد.

اینکه رهبر انقلاب در سال ۹۰ در دیدار با خبرگان رهبری تاکید کردند که جمهوری اسلامی ایران امروز مشغول نظام‌سازی است، باید این نظامها در کشور درست شود که وظیفه قشر دانشگاهی در این زمینه سنگین است.

هم اکنون اصلی‌ترین زیرنظام در نظام اقتصادی کشورها، بازار است. جمهوری اسلامی ادعای دینی کردن اقتصاد را دارد و در ۱۴۰ زیرنظامی که در قرآن ما به ازای دینی وجود دارد، بازار اصلا اصالت ندارد. در تفکر لیبرالیسم سیاست با بازار تنظیم می‌شود.

تبلیغات شاخه‌ای از حلقه وصل به بازار در اقتصاد لیبرالی است. تبلیغات به بخش هیجانی و احساسی مخاطب غلبه می‌کند. جریان تبلیغات به قدرتی در دنیا شکل گرفته که در ایران نیز رواج یافته و آن ذائقه‌سازی برای ایجاد تقاضاست.

تقاضا، پول، عرضه، تبلیغات و ذائقه‌سازی زمینه‌ای ایجاد کرد که ۵ سال پیش در آمریکا به جنبش وال‌استریت منجر شد و در تمام شهرهای این کشور مردم پلاکارت هایی با عنوان طمع در دست داشتند؛ البته امروز نیز در کشور از طریق شبکه‌های هرمی حرص و طمع رو به افزایش است و مخاطب نسبت به مصرف بیشتر تهییج می‌شود.

امروز به دلیل ذائقه‌سازی که در کشور صورت گرفته در بین کالاهای خانگی زوج‌های جوان حدود ۴۰ تا ۱۲۰ قلم کالای الکترونیکی است. امروز سطح زندگی و توقعات در جامعه بالا رفته است. وقتی ذائقه‌سازی شود اما امکان فراهم شدن آن وجود نداشته باشد باعث بردگی انسان می‌شود.

مردم مسلمان کشور ما که برای امام حسین علیه السلام سیاه‌پوش می‌شوند و به عشق ایشان انقلاب کرده‌اند تمایلی به اقتصاد لیبرالی ندارند. در آیات قرآن چرخه مقابل اقتصاد لیبرالی، «یدالله» و نیروی مافوق بشری مطرح می‌شود.

در اقتصاد اسلامی خدا مبنا قرار دارد و بنده از  خدا رزق و روزی می‌گیرد که این روزی نیز چارچوبی دارد. در اقتصاد لیبرالی مالکیت در درجه یک و اما در اقتصاد اسلامی مالکیت در درجه دوم است‌، اقتصاد اسلامی معتقد است که مالکیت در درجه اول متعلق به خداست. در اقتصاد لیبرالی خرید مطرح است اما در اقتصاد اسلامی محور فروش است.

شهید مدافع حرم به این دلیل عزیز است که زندگی خود را در جای دیگر و بخاطر امنیت مردم دیگری انفاق و تهدید را از جامعه ما دور می‌کند. شهدا در دید انسانها به دلیل انفاقی که انجام می‌دهند بزرگ نشان داده می‌شوند.

یکی از مشکلات معیشتی امروز جامعه نداشتن تزکیه در اموال است. زکات امروز کمتر در جامعه ما رعایت می‌شود. وقتی باورهای دینی عمیق نیست و فرد به عالم معنا بی‌تفاوت می‌شود باعث از بین رفتن برکت در زندگی انسان می‌شود.

چرخه اقتصاد اسلامی با اقتصاد لیبرالی «آدام اسمیتی» دارای ۱۸۰ درجه تفاوت می باشد. ربا مانند یک بادکنک است، بشر فکر می‌کند که با ربا مالش زیاد می‌شود اما مانند بادکنک می‌ترکد و چیزی از مال باقی نمی‌ماند. قرآن درباره ربا نیز می‌فرماید که ربا زندگی فرد را به محاق و نابودی می‌برد.

تفاوت ربا با برکت این است که برکت باعث افزودن می‌شود و هر چه از آن برداشت شود، کم نمی‌شود اما در ربا هر چقدر هم فرد تلاش کند اما به جایی نمی‌رسد.

امروز در صنعت موشک و راکت‌سازی و تجهیزات دفاعی به حدی پیشرفت کرده‌ایم که جزو  ۴ کشور دارنده این تکنولوژی هستیم که به دلیل اتحاد و برکتی است که در بین متخصصان این صنعت وجود دارد، اما در صنعت خودروسازی در حدی هستیم که حتی نمی‌توانیم آیینه بغل یک خودرو را بومی کنیم. این تفاوت به دلیل این است که در صنعت موشک سازی شهدایی مانند حسن طهرانی‌مقدم را داریم که با خدا معامله می‌کنند اما در صنعت خودروسازی چنین مدیرانی نداریم.

تا وقتی که صنعت خودروسازی کشور نگاهی به شرکتهای فرانسوی و غیره و ذلک داشته باشد وضعش همین است.

نمی‌توان برای ارزش کار شهدای مدافع حرم که در سوریه و عراق با داعش مبارزه می‌کنند قیمت گذاشت و فیش نجومی تعیین کرد، اما امروز به شخصی مانند میلیاردها تومان پرداخت می‌شود، آیا در کشور کسی را نداریم که به جوانان ما فوتبال آموزش دهد؟ البته در نقطه مقابل آن نیز شخصی مانند قاسم سلیمانی را داریم.

ما ورزشکارانی را داریم که اگر پولشان را دیر پرداخت کنند به فیفا شکایت می‌برند و طلبکار می‌شوند اما در برابر قهرمانانی را داریم که در سوریه و عراق شهید می‌شوند و هیچ ادعایی هم ندارند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران در شهریور امسال با اشاره به «نقش الگو و آینده‌ساز ملت ایران در تحولات جهانی» خاطرنشان کردند: اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد.

 طهرانی‌مقدم‌ها‌، باکریها،‌ حسن نصرالله‌ها و قاسم سلیمانی‌های آینده کسانی هستند که ملتها را از جادوی پول دشمن رها کنند ما امروز به چنین افرادی نیاز داریم.

مشکل ما با دشمن در «ریال و دلار» است. لنین می‌گوید اگر کشوری پولش نابود شود زمین می‌خورد.

از طریق جنگ ارزی توسط مرکز تحقیقات جنگ ارزی وزارت دفاع آمریکا در سال ۱۳۹۰، ۴۰ درصد از ارزش ریال ایران کاهش یافت که مردم ایران در این سال به یک‌باره احساس فقیری کردند. یک اندیشمند اندیشکده «کارنگی» آمریکا به این موضوع اعتراف کرده اما ما در آن سال اندیشمند جنگ ارزی نداشتیم اما امروز کارهای تحقیقاتی بر روی آن آغاز شده است.

ماهاتیر محمد نخست وزیر اسبق مالزی نیز در دیدار با رهبر انقلاب نسبت به جنگ ارزی آمریکا علیه ایران هشدار داده است، او گفته بود که در سال ۱۹۹۷ در مدت یک شب احساس کرده‌ایم که فقیر شده‌ایم اما بعد متوجه جنگ ارزی آمریکا علیه پول ملی کشورمان شدیم.

ما باید جادوی پول دشمن را طبق منویات رهبر معظم انقلاب بشکنیم. چاپ اسکناس، خلق بدهی است که در کشور این روش پیگیری و انجام می‌شود که باید این روشها اصلاح شود.

در سال ۹۰ آسیب‌پذیری ما در جنگ ارزی مقابل دشمن بیشتر نشان داده شد؛‌ اصلا اقتصاددانان ما جنگ ارزی را قبول ندارند. اساتید اقتصاد ما می‌گویند که بدهی کشورها به آمریکا خوب و نشانه پیشرفت این کشور است. اقتصادانان جنگ ارزی دشمن علیه کشورها را مسخره می‌کنند.

انسانهای انقلابی امروز باید فکری به حال مقابله با جنگ ارزی و سایبری دشمن بکنند تا در آینده شکست نخوریم، امروز در جنگ سخت مشکلی نداریم به طوریکه قدرت دفاعی انقلاب اسلامی باید در جنگ ارزی و نیمه سخت نیز اقدامات موثری انجام دهد.

ما هر چه ثروت تولید کنیم چون مبنای آن دلار است شکست می‌خورد. نسل دانشگاهیان و دانشجویان امروزی باید ایده‌هایی را پرورش دهند که راه نجات کشورها از جادوی پولی دشمن پیدا شود.

باید یک غیرت جمعی در کشور ایجاد شود که بتوان مقابل دشمن ایستاد. باید از طریق دانشجویان و هنرمندان خودباوری را در جامعه ایجاد کرد. «ما می‌توانیم» باید جدی گرفته شود