نماینده ولی فقیه در استان یزد :
Print Friendly, PDF & Email

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با بیان اینکه یکی از پیامدهای مثبت گردشگری، تاثیرگذاری فرهنگی است گفت: بر این اساس باید از گردشگری به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و فرهنگ اسلامی، ایرانی و انقلابی خود را به گردشگران انتقال دهیم.

به گزارش پایگاه خبری یزد باما به نقل از خبرگزاری ایرنا – یزد ؛آیت الله محمدرضا ناصری روز شنبه در دیدار با وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  با بیان اینکه یزد استانی مذهبی و مشهور به دارالعباده، است افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در سفر خود به استان یزد در سال ۸۶ لقب دارالعلم به یزد دادند ضمن اینکه به دلیل مراسم ویژه مذهبی ماه محرم، این شهر به حسینیه ایران نیز شهرت دارد.

وی اظهار داشت: همین علت موجب شده تا هر سال در ایام ماه محرم تعداد زیادی گردشگر خارجی و داخلی به یزد سفر کنند.

ناصری ادامه داد: خوشبختانه گردشگران خارجی اغلب، فضای مذهبی یزد و حجاب و شئون اسلامی را رعایت می کنند اما در مواجهه با برخی گردشگران داخلی با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: لازم است در کنار توسعه گردشگری، مراعات جنبه‌های اخلاقی، مذهبی و فرهنگی در استانها نیز بشود و میراث فرهنگی باید برای این مقوله یک ساز و کار طراحی کند.

امام جمعه یزد با اشاره به بومگردی ها در استان  افزود: برخی بومگردی ها به پاتوق تبدیل شده و در آن رعایت اخلاق و شئون اسلامی نمی شود.

وی گفت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، عده ای در برابر گردشگری مقاومت می کردند و آن را مخل فرهنگ می دانستند اما واقعیت این است که گردشگری به اقتصاد کشور کمک می کند بنابراین باید ساز و کاری اندیشیده شود که هم فرهنگ مردم مناطق گردشگرپذیر دستخوش تغییر نشود و هم شاهد رونق کسب و کار مردم با توسعه گردشگری باشیم.

ناصری تصریح کرد: البته باید برای مردم شهرهای گردشگرپذیر نیز فرهنگ سازی لازم انجام شود تا به جای اینکه آنها از فرهنگ گردشگران تاثیر بپذیرند، خود تاثیرگذاری فرهنگی داشته باشند.

وی، ایثارگری رزمندگان در دوران دفاع مقدس، ایثارگری کادر درمان در زمان شیوع کرونا و خدمت آنها به مردم، آزادی زندانیان جرائم مالی غیرعمد با کمک خیران به مناسبت های ویژه مذهبی و غیره را نیز از جمله فرهنگ هایی برشمرد که باید برای گردشگران بازگو شود تا آنها بتوانند قضاوت درستی از کشور اسلامی و مردم مسلمان ما داشته باشند و تحت تاثیر تبلیغات منفی رسانه های خارجی نباشند.

وی همچنین بر انتخاب افراد با اخلاق و دارای شئون اسلامی، مطلع از تاریخ استان، آشنا با فرهنگ مردم و اهل مدارا و ادب برای تورهای گردشگری، هتل ها و  غیره تاکید کرد.

امام جمعه یزد  بر توجه ویژه به حوزه صنایع دستی تاکید کرد گفت:  باید به این حوزه بها داد زیرا موجب اشتغالزایی به ویژه در روستاها می‌شود.

وی توجه به مقوله بازاریابی برای تقویت حوزه صنایع دستی حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: این حوزه نقش مهمی دررونق گردشگری دارد.

نشست با تشکل های گردشگردی استان و سفر به شهرستان‌های اردکان و مهریز از جمله برنامه های مونسان در سفر ۲ روزه به یزد است.

استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و یکهزار و ۷۲۰ اثر ثبت ملی دارد.

شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است.

یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.

استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.