Print Friendly, PDF & Email

با حضور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،برگزیدگان جشنواره ملی نقاشیخط آیات در یزد تجلیل و تقدیرشدند.

پایگاه خبری یزد باما ؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ؛ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه موقعیت ایران درعرصه هنرهای دینی درجهان ممتاز و درخشان است،اظهار امیدواری کرد که جشنواره ملی نقاشیخط در سال های آتی نیز با مشارکت بیشتر هنرمندان در یزد برگزارشود.
عبدالهادی فقهی زاده افزود:مهمترین هدف جشنواره ملی نقاشیخط آیات یزد این بود که بستری فراهم شود تا هنرمندان فعال در این عرصه بتوانند به واسطه جلوه گری نقش ها در بازی خط و رنگ تفکر روحانی و معنوی را متجلی سازند که سرمنشاء آن قرآن کریم است.
وی ادامه داد:هنرمند نقاشیخط توانسته علاوه برتسلط بر به خوشنویسی توانسته با ذوق سرشار خود که بازی با حروف دراشکال مختلف و رنگ های چشم نواز هدف خود را به بهترین شکلو طرح و رنگ به مخاطب ارائه کند.
این مقام مسئول اضافه کرد: قرآن به زبان هنر است، اگر فصاحت و بلاغت یکی از وجوه اعجاز قرآن بگیریم براساس روایات قرآن از وجوه معانی و محتوایی در حد اعجاز برخوردار است و اعجاز معارفی، علمی و.. جوانبی از اعجاز هستند و در کنار آن اعجاز بیانی هم وجود دارد که همان هنر قرآن است.
فقهی‌زاده اظهار کرد: هدف کلی ما کمک به خارج کردن قرآن از مهجوریت و وارد کردن آن به عرصه های گوناگون زندگی در حوزه‌های علمی وعملی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد نیز در این مراسم با بیان اینکه حدود ٣٠٠ اثر به دبیرخانه جشنواره ملی نقاشیخط آیات یزد ارسال شده بود،اظهار داشت۶۵ اثربه بخش پایانی و نمایشگاه نقاشیخط آیات یزد با انتخاب داوران راه پیدا کرد.
به گفته وی نمایشگاه منتخب آثارجشنواره ملی نقاشیخط آیات یزد هفته گذشته آغاز و تا پایان هفته میزبان علاقه مندان در گنجینه فرهنگ و هنر یزد است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد خاطرنشان کرد: برگزاری نشست علمی در تهران، کارگاه آموزشی، نقش آفرینی داوران هنرمند از جمله برنامه های این جشنواره بود.

جوادیان زاده تصریح کرد: یزد از گذشته های دور و شهرهای کویری ایران که معماری پایدار داشته خود به تنهایی گالری بوده است و در کوچه پس کوچه های یزد شاهد این گالری ها هستیم و در هم آمیزی نقش ها و رنگ ها وخط ها بسیار زیبا است.

وی گفت: تجلی هنر گذشتگان را ما در معماری مساجد و کاشی کاری ها می بینیم و پدران ما ذوق زیبایی شناسی آنها از این طریق ارائه می شده است و در زیباسازی شهرها از ان استفاده میشده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد بیان کرد:پدران ما وقتی سنگ بر سنگ می گذاشتند هنر بر هنر میگذاشتند و بر همین منطق هنر در زندگی آنها عجین شده است.

جوادیان زاده ادامه داد: امیدواریم یزد مرکزیت هنر را به خود اختصاص دهد و این هنر مردمی است که مورد استقبال مردم ما قرار میگیرد.

وی گفت:ثبت جهانی یزد از سال گذشته در واقع به این معنااست که میراث یزد برای همه بشریت است و همه در مقابل آن مسئول هستند که از این هدف نیز ما سعی داریم تا یزد مرکزی تعاملات مختلف فرهنگ و هنری باشد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این مراسم ضمن تقدیر از رضا زارع و جواد محمودی دو نوجوان یزدی حافظ  کل قرآن کریم از ٩ برگزیده این جشنواره به نامهای،محمد رضا صداقت،هادی هنردوست،محمد امین ایمانی راد،ساناز البرزی،مهران بهزادی،رضا هادی زاده،محسن توسلی،نیکو حاجی ابراهیم زرگر و عظیم فلاح با لوح تقدیر و هدایای نقدی تجلیل و قدردانی کرد.