Print Friendly, PDF & Email

دکتر امینی: طنزپرداز یک انسان متفکر و اندیشمند است / متنی که در آن انتقاد نباشد متن طنز محسوب نمی‌شود.

پایگاه خبری یزد باما: به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: کارگاه طنزپردازی با هدف رشد و پیشرفت طنزپردازان جوان و ارتقای توان فعالان این عرصه با حضور دکتر اسماعیل امینی ـ مدرس دانشگاه، منتقد و طنزپرداز مطرح کشور ـ در حوزه هنری یزد برگزار شد.
دکتر امینی در این کارگاه که تعدادی از طنزپردازان استان حضور داشتند در خصوص معیارهای ارزیابی طنز و مباحث مرتبط با آن مطالبی را بیان کرد.

وی معیارهای ارزیابی طنز از نظر مخاطبان عام و طنزپرداز یا منتقد ادبی را متفاوت دانست و گفت: معیار مخاطب عام عواملی مانند بانمک بودن، خنده‌دار بودن و بیان مسائل مورد علاقه اوست اما از منظر کسی که طنزپرداز یا منتقد ادبی است این معیارها، معیارهای دقیقی نیست. یک طنزپرداز باید بتواند طنز خوب را از طنز معمولی، متوسط یا ضعیف تشخیص دهد.
این مدرس دانشگاه در ادامه به ویژگی‌های پدید آورنده متن طنز اشاره کرد و تفاوت‌های میان طنز به عنوان یک اثر هنری یا اثر ادبی جدی با یک متن تفننی که برای خنده نوشته شده را بیان کرد.
وی با بیان اینکه طنزپرداز یک انسان متفکر و اندیشمند است و به همین دلیل انتقاد می‌کند، گفت: متنی که در آن انتقاد نباشد متن طنز حساب نمی‌شود.
این طنزپرداز در تشریح دومین مشخصه و تفاوت میان طنز جدی و متن تفننی خنده‌دار اظهار داشت: طنزپرداز بیان هنری دارد و بیان هنری در طنز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین اگر طنز فرم و بیان هنری نداشته باشد تنها متنی است که تفننی نوشته شده و یکی از معیارهای اصلی ارزیابی همین است.
دکتر امینی با بیان اینکه بر خلاف تصور رایج که تصور می‌کنند اصل ارزش طنز به نوع شوخی یا حرفی است که بیان می‌شود، اضافه کرد: این عوامل به لحاظ اهمیت در درجه بعدی قرار دارد.
خالق مجموعه شعر طنز «دکتر بازی»، برگزاری این گونه کارگاه‌ها را در روند رشد و پیشرفت فعالان طنز استان‌ها مؤثر دانست و گفت:کسانی که در زمینه شعر، نثر و داستان طنز در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند به صورت آزمون و خطا کار می‌کنند. آنها به دو چیز نیاز دارند یکی اینکه بتوانند آثار خود را در محافل و جلسات بزرگ‌تر با مخاطبان گسترده‌تری عرضه کنند یعنی با معیار سطح عمومی طنز کشور سنجیده شود و دیگری اینکه حتما نیازمند این هستند که دور هم جمع شوند و از تجربه‌های همدیگر استفاده کنند.
این شاعر با بیان اینکه ارتباط، تعامل، دیدار طنزپردازان و بهره‌گیری از تجارب و دانش باتجربه‌های این رشته کمک می‌کند که مراحل آزمون و خطا زودتر طی شود، افزود: این عوامل باعث می‌شود طنزپردازان زودتر راه‌های رسیدن به طنز حرفه‌ای و قابل عرضه در محافل کشوری را پیدا می‌کنند.

این طنزپرداز به حرکتی که 20 سال پیش به همت ابوالفضل زرویی نصرآباد به عنوان محفل طنز در حوزه هنری تهران آغاز شد اشاره کرد و افزود: این محفل امروز آنقدر گسترش پیدا کرده که تقریبا در همه شهرهای بزرگ کشور جلسات مستمر طنز و حلقه‌های طنزنویسی در حال برگزاری است و این خدمتی است که به فرهنگ و هنر کشور شده است.
وی در ادامه به پرسش‌های شرکت کنندگان پاسخ داد.