Print Friendly, PDF & Email


جلال توکلی گفت: با تداوم دوره‌های آموزشی و حمایت مسئولان، نویسندگان توانمندی از دیار دارالعلم به جامعه ادبی ایران معرفی می‌شوند.

پایگاه خبری یزد باما ، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد ، کارگاه پیشرفته رمان‌نویسی با هدف پرورش نویسندگان مستعد و تولید آثار فاخر با حضور جلال توکلی نویسنده برجسته کشور و صاحب آثاری چون «پایان یک نقش»، «یک به علاوه پنج»، «ریاح»، «بال‌های ‌زخمی» و «گوهر عمر»، چهارشنبه‌ها در حوزه هنری یزد در حال برگزاری است.

این مدرس رمان‌نویسی در این زمینه اظهار داشت: ما در این کارگاه، مرحله به مرحله از جرقه اولیه تولید یک داستان بلند یا رمان که در ذهن نویسندگان زده می‌شود، به پیش می‌رویم و با تبیین و بررسی مباحث تئوریک تلاش می‌کنیم آن را در عمل به منصه ظهور برسانیم.

وی، تبیین و یادآوری قالب‌های مختلف ادبی، جرقه اولیه در نوشتن رمان، طوفان تفکر و پرورش خلاقیت را از جمله مباحث کارگاه برشمرد و افزود: در این دوره نویسندگان ضمن آشنایی با شیوه‌های مختلف رمان‌نویسی و انجام تمرینات مستمر، سوژه‌های مطرح شده را پرورش می‌دهند تا به یک اثر خوب و قابل قبول تبدیل شود.
توکلی در همین رابطه ادامه داد: وقتی ذهن هنرجویان خلاق و بارور شود، آنگاه متوجه می‌شوند که هیچ‌گاه موضوع برای نوشتن کم نیست.
وی این کارگاه تولید محور را یک تعامل دوسویه عنوان کرد و گفت: محیط یزد به واسطه فرهنگ غنی و پشتوانه فرهنگی و تاریخی که دارد، استعدادپرور است و به نظر من کسانی که در این محیط رشد می‌کنند استعدادهای بالقوه و ناشناخته‌ای هستند که فقط باید کشف شوند.
این نویسنده با اشاره به این که شاید خروجی دوره آموزش داستان‌ و مباحث تئوری، تنها یک داستان شناس یا نقاد خوب باشد ولی شاید نتواند یک اثر خوب را خلق کند، بیان داشت: در پایان دوره آموزش رمان‌نویسی هنرجو باید با بهره‌گیری از مشاوره و راهنمایی‌هایی که در کارگاه ارائه می‌شود، یک رمان خلق کند که امیدواریم آثار قابل چاپ با پیگیری و حمایت‌های حوزه هنری استان منتشر شود.
خالق رمان «پایان یک نقش» خاطر نشان کرد: البته ملاک حتما چاپ اثر نیست، همین که ما اثر خوبی که بتوان به آن رمان اطلاق کرد و قابل ارائه باشد را خلق کنیم و منجر به تولید محصول شود، در گام نخست حرکت خوبی صورت گرفته است.
توکلی پرداختن به موضوع انقلاب اسلامی، اقتصاد مقاومتی، تولید ملی، حمایت از کالای ایرانی و همچنین تفکرات مورد نیاز جامعه امروز و مسائل و دغدغه‌های مردم را از جمله محورهای خلق اثر در این کارگاه برشمرد و گفت: فراگیران و علاقه‌مندان می‌توانند علاوه بر موضوعات مختلف در این زمینه‌ها نیز به خلق رمان بپردازند.
وی با بیان این که متولیان امر باید موانع موجود بر سر راه ارائه آثار خلق شده را برطرف کنند، ادامه داد: نویسندگان جوان باید با امید، پشتکار و جدیت به فعالیت در این عرصه ادامه دهند و ما هم باید با برگزاری جلسات هفتگی از این قشر بیشتر حمایت کنیم و پیگیر تولیدات آنها تا نتیجه نهایی باشیم.
وی ابراز امیدواری کرد با تداوم این دوره و تعامل و همگرایی بیشتر بین نویسندگان و همچنین حمایت و پشتیبانی مسئولان، در آینده نزدیک نویسندگان جوان و توانمندی از دیار دارالعباده و دارالعلم به جامعه ادبی ایران معرفی شوند.
جلال توکلی هم اکنون در حال نگارش فصل آخر رمان «نجات سرباز رایان 2» است که قرار است به زودی منتشر شود.
گفتنی است: کشف و پرورش نویسندگان مستعد و خلاق، حمایت از نوقلمان، رشد کمی و کیفی جریان رمان‌نویسی در استان، تولید آثار ادبی ارزشمند، تشویق و ترغیب نویسندگان گمنام و جوان برای قلم زدن در وادی رمان از جمله اهداف این دوره آموزشی است.

کارگاه پیشرفته رمان‌نویسی چهارشنبه هر هفته از ساعت 18 تا 20 در سالن اجتماعات حوزه هنری یزد برگزار می شود.