Print Friendly, PDF & Email

موسسه فرهنگی هنری شهر هنر و رسانه پرواز وابسته به تعاونی تبلیغات پرواز، در ادامه سلسه نشست های هنری “پرواز بر بلندای نقد” جلسه نمایش، نقد و بررسی مستند شاه جهان را با حضور فیلمساز، حسن نقاشی در شهریزد برگزار نمود.

«فاطمه شریفی » خبرنگار پایگاه خبری یزد باما : این نشست با حضور حسن نقاشی، فیلمساز و جمعی از هنرمندان و علاقمندان حوزه فیلم و سینما در شهر یزد برگزار شد. دکتر میرحسینی، تاریخ شناس و باستان پژوه، استاد رضا امیرخانی، پیشکسوت تئاتر و نمایش یزد، احمد صراف، مستندساز و حامد بقائیان، فعال سینمایی از جمله مهمانان این نشست صمیمانه بودند.
در این جلسه ابتدا فیلم مستند شاه جهان به نمایش درآمد و در ادامه برخی از صاحبنظران این عرصه ایراد سخن نموده و در مورد فیلم، نوع ساخت و مستندات پیرامون آن به بحث و تبادل نظر پرداختند. دکتر میرحسینی ضمن تقدیر از اثر به چند نکته تاریخی در مورد اشخاص نامبرده در فیلم و سوابق انها اشاره نمود که میتوانست به نحو شایسته تری در فیلم معرفی شوند.
استاد امیرخانی نیز ضمن اشاره به برجستگی ها و نقاط قوت فیلم و تمجید از آن، به چند نکته ساختاری در مورد اثر اشاره نمود. ازجمله اینکه در برخی از موضوعات مورد اشاره در فیلم قابلیت ارائه هیجان بیشتر و به چالش کشیدن بیشتر مخاطب وجود داشت و میتوانست به روایت داستان فیلم کمک شایانی نماید.
شایان ذکر است مستند شاه جهان روایتی است از پرویز شاهجهان تاجر یزدی و از مؤسسین تجارتخانه های زنجیره ای جهانیان و از پایه گذاران بانک ملی ایران. این فیلم نگاه نوینی به تاریخ مشروطه دارد و به بررسی نقش پرویز شاهجهان در انقلاب مشروطه ایران و فعالیتهایی که برای قیام مشروطه خواهی ایران انجام داده است می‌پردازد.
این اثر در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۹۲ در خانه هنرمندان تهران اکران شد و در شانزدهمین جشن مستند سیمای ایران موفق به دریافت سه تندیس بهترین مستند نیمه بلند، کارگردانی و بهترین پژوهش شد، همچنین در جشنواره سینما حقیقت سال ۱۳۹۲ جایزه بهترین مستند تاریخی را از آن خود نمود.