Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما :فاطمه شریفی/ حضرت فاطمه معصومه (س) در اوایل سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه منوره چشم به جهان گشود که با تدبر در جریان زندگی الگویی از اسلام باوری می توان به ویژگی های منحصر به فرد و خاصی دست یافت، ویژگی هایی که در عصر حاضر نیز ضرورت تربیت پذیری و چراغ راهی انسان ساز برای تمسک یافتن و تجلی گری « اهدنا صراط المستقیم» است.

بانویی ممتاز و پاک از خاندان برگزیده خاتم پیامبران که در سیره و سلوک الهی، علوی و معنوی شباهت های بسیاری با یادگار نبی و کوثر علی دارد، به گونه ای که حضرت معصومه (سلام الله علیها) را فاطمه ثانی و جلوه ای از وجود حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) نامیده اند؛ جلوه ای ماندگار و نمونه ای بارز از مکتب اهل بیت که ابعاد مختلفی از جریان زندگی اش برای بهره گیری بشریت هم چنان ساری و جاریست.

محل رشد و زندگی کریمه اهل بیت، خاندانی بود که دریای دانش، خداباوری، معرفت و فضائل نیکو شمرده می شد.زمینه ای که دروس مکتب ولایت ، تجلی امامت و درس انسانیت همواره در آن به علم و عمل تکرار می شد و حضور در کنار پدری چون امام موسی بن جعفر (ع) و برادری مانند هشتمین پیشوای شیعیان امام رضا (ع) سبب شد او در کوتاه ترین زمان مسیر رشد و تعالی مبتنی بر خداشناسی، ولایت باوری و تقرب الهی را سپری کند.

بر این اساس حضرت معصومه (س) الگویی سرآمد، ویژه و ممتاز برای دختران و بانوان در سراسر تاریخ است.او اهل علم و معرفت، نمونه حجاب و عفت، برخوردار از عصمت و کرامت و بنده ای از بندگان برگزیده الهی بود که هر بانویی نیز می تواند با تمسک به سیره و سبک زندگی ایشان و تاسی به رفتار و گفتار فاطمه ثانی؛ سعادت دنیا و آخرت، همراه با رضایت الهی را ثروت حقیقی در زندگی خویش قرار دهد.

الگو برداری از کرامات، فضائل اخلاقی و شخصیتی حضرت معصومه (س) برای یک دوره زمانی و یک جامعه خاص نیست که گذر زمان این اثرات را کمرنگ و یا غیر قابل بهره برداری کند ،بلکه به دلیل جامعیت و دارا بودن ابعاد مختلف دینی، شخصیتی و اجتماعی منش و بینش آن حضرت سبک زندگی دختر نمونه اسلام در همه زمان ها روشن و توجه به شاخصه های این وجود نورانی و بهره گیری در مسیر انسان سازی و رشد زندگی قابلیتی چند بعدی داشته و ضرورت دارد.

امروز نیز بارگاه ملکوتی و مرقد مطهرش همچون خورشیدی در قلب شهر قم می درخشد و همواره فیض بخش و نور افشان دلها و جان های تشنه معارف حقانی است و کرامت عصاره لطف و ویژگی هایی است که می تواند در یک انسان ظهور و بروز پیدا کند.

این ویژگی ملاک برتری در پیشگاه خداوند محسوب می شود، بنابراین حضرت معصومه (س) به عنوان کریمه اهل بیت می تواند الگوی جامعه امروز باشد زیرا در نظر گرفتن ابعاد علمی، عملی و رفتاری شخصیت ایشان ما را با نمونه ای از نظر اعتقادی راسخ به مبانی دینی ، از نظر رفتاری با مراعات دستورات اخلاقی و ارزش های دینی و از نظر اجتماعی با تعامل مردمی روبه رو می سازد.

سعادت و عظمت بزرگی است که روز ولات بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه معصومه (س) روز دختر نامگذاری شده است و دختران ایران اسلامی می توانند در مسیر شخصیت سازی از پیروان کریمه اهل بیت باشند و با بهره گیری از ویژگی هایی چون انس با قرآن، مطالعه زندگی امامان و بزرگان دین ، ارتباط موثر با خانواده و تمرین خوبی ها و نیکی ها از دوستداران صدیق آن حضرت باشند.

شایسته است بدانیم چهار امام معصوم از فاطمه ثانی با تعابیر معناداری تجلیل کرده اند که شاخص ترین ویژگی آن حضرت ولایتمداری نسبت به امام کاظم (ع) و به ویژه امام رضا ( ع) است که نشان می دهد بانوی کرامت همواره در مسیر ولایت و حقیقت قدم برداشته اند و امروز الگویی ماندگار محسوب می شوند، باشد که با تدبر و شناخت بیشتر از فضائل نمونه ترین دختر اسلام بهره مند شویم.