Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛ افتتاح ششمین سالن سینمای گروه «هنر و تجربه» کشور در مجموعه سینما تک یزد

پایگاه خبری یزد باما ؛ اختصاص یک سالن نمایش فیلم در مجموعه سینما تک به نمایش فیلمهای گروه «هنر و تجربه » در استان یزد در هفمین روز از مهرماه 95

این مراسم  با حضور علی غیاثی ندوشن مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ؛ عباس ملازینلی مشاور اطلاع‌رسانی استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری ؛ محمد علی سجادی کارگردان فیلم «تمرینی برای اجرا» ،محسن امیر یوسفی کارگردان فیلم «خواب تلخ » ؛ جعفر صانعی مقدم عضو شورای سیاستگزاری گروه هنر و تجربه، امیر حسین علم الهدی دبیر اجرایی شورای سیاستگذاری گروه سینمایی هنر و تجربه ، بهتاش صناعی ها کارگردان فیلم «باران اسیدی» ،میثم مزلقانیمدیر پخش فیلم و جمعی از فیلمسازان یزدی وعلاقه مندان حوزه سینما همراه بود

علی غیاثی ندوشن مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در آیین افتتاحیه این مراسم در سخنانی کوتاه به دلیل تاخیر در شروع مراسم گفت : این گروه با هدف حمایت از آثار سینمایی کوتاه، بلند و مستند فیلمسازان یزدی به ویژه فیلمسازان جوان که از معیارهای هنری و فرهنگی نیز برخوردار هستند تشکیل شد.
وی دلیل دیگر راه اندازی گروه هنر و تجربه ،افزود:سالن هنرو تجریه همچنین فیلم هایی که به هر دلیل امکان رسیدن به اکران تجاری برای آنها فراهم نشده است را اکران می نماید.
وی تاکید کرد: این گروه سینمایی با هدف تقویت سطح کیفی سینما و ایجاد انگیزه برای فیلمسازان جوان، برای خلق آثار سینمایی ارزشمند فعالیت خود را آغاز کرده و همانطور که از نام آن برمی آید آثاری را به نمایش خواهد گذاشت که از معیارهای هنری لازم برخوردار باشند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد همچنین گفت:استان یزد ششمین استانی است که سالن سینمای گروه «هنر و تجربه»را راه اندازی کرده است.

لازم به ذکر است در انتهای این مراسم فیلم  «تمرینی برای اجرا» ساخته محمدعلی سجادی برای حاضرین اکران شد.

افتتاح ششمین سالن سینمای گروه «هنر و تجربه»کشور در یزد

افتتاح ششمین سالن سینمای گروه «هنر و تجربه»کشور در یزد با فیلم «تمرین برای اجرا»

 

برخی توضیحات به نقل از سایت سینما هنر و تجربه
گروه سینماهای «هنر و تجربه» تلاشی برای نمایش آن دسته از فیلم‌های باارزشی در میان فیلم‌های غیرتجاری است که اکران‌شان می‌تواند جایگاه شایسته و درخور سازندگان آن‌ها را در جامعه سینمایی روشن کند و به ارتقای دانش سینمایی تماشاگران و ارتقای کیفیت هنری سینمای ایران کمک کند.
در این طرح «فیلم هنری» به اثری سینمایی – در هر قالب زمانی کوتاه و بلند و داستانی و مستند و انیمیشن و… – گفته می‌شود که فرم و محتوای آن تمایلات و حساسیت‌ها و کنجکاوی‌های زیبایی‌شناسانه تماشاگران را برانگیزد و ذوق و سلیقه بصری آنان را ارتقا دهد. «فیلم تجربی» نیز به فیلمی اطلاق می‌شود که شیوه‌های تازه‌ای در بیان و روایت سینمایی در آن تجربه شده باشد که سینمای تجاری و عامه‌پسند به سوی آن نمی‌رود. البته برخی از فیلم‌های متفاوت و برتر سینمای بدنه هم که حاوی جنبه‌های هنری و تجربی هستند و به دلیلی امکان این را دارند که جایی در اکران سینمای بدنه پیدا کنند، می‌توانند در چارچوب این طرح نیز به نمایش درآیند.
گروه سینماهای هنر و تجربه از سازندگان این گونه فیلم‌ها که تا کنون امکان اکران آن‌ها را نیافته‌اند و یا اصولاً مایلند که فیلم‌شان در این گروه سینمایی نمایش داده شود دعوت می‌کند آثار خود را به دبیرخانه این گروه ارائه دهند. شرایط ارائه، پذیرش و اکران فیلم‌ها در این گروه از این قرار است:

۱) هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند فیلم خود را متقاضی نمایش در اکران گروه سینماهای هنر و تجربه نماید .
۲) دریافت پروانه نمایش فیلم از سازمان سینمایی کشور از ضروریات نمایش فیلم در این گروه سینمایی است.
۳) درخواست برای نمایش فیلم در این اکران توسط مالک یا نماینده رسمی ایشان عملی است .
۴) موافقت با نمایش فیلم‌ها در این طرح بر اساس نظر اعضای شورای سیاست‌گذاری طرح امکان‌پذیر است.
۵) رعایت استانداردهای فنی فیلم‌ها (کیفیت صدا و تصویر) برای احترام به حقوق مخاطبان از الزامات پذیرش نهایی فیلم‌ها است .
۶) هزینه کمک مالی به هر فیلم‌ بلند سینمایی برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی از محل بودجه این طرح پیش‌بینی شده و شورای سیاست‌گذاری بر اساس پیشنهاد مدیریت اجرایی میزان این کمک مالی را به فیلم‌ها تعیین خواهد کرد. مبلغ تعیین‌شده توسط واحد تبلیغات طرح هزینه خواهد شد.
۷) هزینه کمک مالی به هر فیلم مستند برای آماده‌سازی آن ۲۰ میلیون ریال است.
۸) هزینه کمک به هر فیلم کوتاه برای آماده‌سازی آن ۵ میلیون ریال است .
۹) مدیریت اجرایی طرح از هر گونه مشارکت سینماگران و مالکان فیلم‌ها در تبلیغات و اطلاع رسانی فیلم‌شان استقبال می‌کند .
۱۰) ارائه نسخه دیجیتال استاندارد فیلم ها برای نمایش در سینماها توسط مالکان فیلم‌ها ضروری است و بودجه‌ای در این زمینه در طرح پیش‌بینی نشده است .
۱۱) فروش بلیت به هر میزان در سالن‌های سینمای طرح جزو حق‌السهم مالک فیلم است و سهم سینماها از بودجه این طرح پرداخت خواهد شد.
۱۲) نحوه چینش، آغاز، ادامه و پایان اکران فیلم‌ها در آیین‌نامه جداگانه‌ای اعلام می‌شود.
۱۳) فرآیند آماده‌سازی، تبلیغات و پخش فیلم‌ها توسط مدیریت اجرایی طرح و طی قراردادی با مالک یا نماینده رسمی ایشان انجام خواهد شد.
۱۴) زمان آغاز اکران فیلم‌های هنر و تجربه پس از مشخص شدن سالن‌های سینمای گروه در تهران و هماهنگی‌های لازم با شورای صنفی نمایش متعاقباً اعلام خواهد شد. بدیهی است در صورت اعلام آمادگی سالن‌های نمایش فیلم در هر نقطه از سراسر کشور مدیریت اجرایی نسبت به نمایش فیلم‌های طرح در آن سینماها اقدام خواهد کرد .