Print Friendly, PDF & Email

مدیر ستاد اقامه نماز استان یزد گفت: برخی مناطق با تراکم مسجد و در برخی مناطق جدید با کمبود مسجد مواجه‌ایم که به زودی اطلس فرهنگی مساجد استان یزد تهیه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از خبرگزاری تسنیم-یزد؛ستاد اقامه نماز سال ۱۳۷۰ به دستور مقام معطم رهبری تشکیل شد، اهداف متعددی در محورهای گوناگون را دنبال کرد.

برپایی نماز در ادارات، نماز مدارس‌، کارخانجات، مساجد و نمازخانه‌های بین راهی، توسعه و ترویج فرهنگ نماز از جمله اهداف تشکیل ستاد اقامه نماز بود.

هر ساله اجلاسیه کشوری برگزار می‌شود و در چند سال گذشته در کنار اجرای اجلاس کشور اجلاسیه در استان‌ها هم انجام می‌شود و تصمیمات استانی اتخاذ می‌شود.

اجلاسیه استانی اقامه نماز استان یزد فردا در با حضور ویدیو کنفرانسی حجت‌الاسلام محسن قرائتی و با جمع محدودی از مسئولان استان و اعضای شورای اقامه نماز برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سید علی‌اکبر موسوی اظهار داشت: در اجلاسیه نماز، نواقص و کمبودهای زیرساختی برای برپایی نماز، موانع بر سر راه و عوامل پیشرفت بررسی می‌شود و تصمیم‌گیری‌هایی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: هر ساله تفاهم نامه‌ای با دستگاه‌ها داریم، در پایان سال مستندات فعالیت‌های اجرا شده فرستاده و امتیاز به مجموعه فعالیت‌ها داده می‌شود.

مدیر ستاد اقامه نماز استان یزد افزود: خوشبختانه استان یزد از لحاظ سخت‌افزاری محل نماز عبور کردیم اما از لحاظ کیفیت هنوز فاصله داریم، در همه ادارات نمازخانه تک منظوره داریم، در تمام ادارات شهرستان یزد نماز جماعت برگزار می‌شود که باید برای حضور بیشتر فرهنگ‌سازی شود.

موسوی تصریح کرد: استان یزد یک سابقه دارالعباده بودن دارد، این پتاسیل را از سایر جاها تا ۸۰ درصد پیشتاز و جلوتر قرار داده است، ارزیابی‌های استانی سبب شد که فردا شاهد این باشیم که ۴۰ دستگاه دولتی استان لوح تقدیر و لوح شایسته تقدیر دریافت خواهند کرد.

وی بیان کرد: در استان یزد تمام مدارس زنگ نماز دارند، نماز جماعت هم در مدارس برگزار می‌شد، اما کمبود امام جماعت روحانی داریم و نزدیک به ۷۰ مدرسه بدون نمازخانه در استان هستند.

مدیر ستاد اقامه نماز استان یزد خاطر نشان کرد: در استان یزد کمبود مسجد ندارد یعنی منطقه یا روستایی بدون مسجد در استان یزد وجود ندارد، البته در شهرک‌های جدید و محل‌های جدید مشکلاتی است و مسجد محل تناسبی با جمعیت ندارد.

وی با اشاره به تهیه اطلس فرهنگی مساجد گفت: متاسفانه در برخی مناطق با تراکم مسجد و در برخی مناطق جدید شهرهای استان با کمبود مسجد مواجه‌ایم که امیدواریم با تهیه این اطلس، خیرین را برای ساخت مسجد به مناطق فاقد مسجد سوق دهیم.

موسوی گفت: مجمع خیرین مسجد ساز را به مجمع خیرین نمازخانه ساز مدارس تبدیل کردیم، حدودا به ۱۰۰ نمازخانه نیاز داریم، ساخت نمازخانه برای نوجوانان و جوانان اهمیت بیشتری دارد و زمینه‌ای برای جذب دانش‌آموزان به نماز است که این هدف با ساخت نمازخانه و تامین و تجهیز امکانات لازم برای نمازخانه‌ها محقق می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته مدارس استان بیش از ۳۰ هزار متر مربع فرش سجاده‌ای لازم داشتند که با بسیج همگانی بیش از ۱۷ هزار متر آن تامین شد، از اهداف مجمع خیرین نمازخانه ساز تهیه ۱۳ هزار فرش سجاده‌ای است.

موسوی اظهار داشت: در خصوص نمازخانه بین‌راهی هم با توجه به اینکه استان یزد مسیر ترانزیت در کشور است و از همه طرف شمال، جنوب، مشرق و مغرب مسیرهای مهمی و پر دسترس دارد، خوشبختانه به طور میانگین هر ۱۱ کیلومتر یک مسجد، نمازخانه، امامزاده یا مجتمع رفاهی است.

مدیر ستاد اقامه نماز استان یزد گفت: برای مساجد غیر متولی سعی شد که منبع درآمدی تهیه کنیم تا به مساجد رسیدگی کنند، البته متأسفانه در مسیر مهریز به خاتم اصلا نمازخانه‌ای نداریم که با مکاتبات انجام شده به زودی مجتمع رفاهی در آن مسیر ساخته می‌شود.

اجلاسیه نماز استان یزد فردا در محل استانداری با حضور مسئولان استان برگزار و از ۴۰ دستگاه استان تقدیر می‌شود.