Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان با بیان ظرفیتهای فرهنگی استان یزد و تعامل بخش‌های مرتبط برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، برای کسب برند پایتخت فرهنگی کتاب ایران از سوی یزد اظهار امیدواری کرد.

پایگاه خبری یزد باما ؛به گزارش اداره‌کل روابط عمومی استانداری یزد، روز سه‌شنبه 23 شهریور ماه، کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان با هدف هم‌اندیشی برای کسب برند فرهنگی «یزد، پایتخت فرهنگی کتاب ایران» و «روستای دوستدار کتاب» با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانوادۀ استانداری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اعضای این کارگروه در سالن شهید موحدین استانداری برگزار شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در این جلسه پایداری شهر یزد را یکی از ویژگی‌های مهم این شهر برای کسب برندهای فرهنگی برشمرد و با اشاره به ظرفیت‌های علمی، تمدنی، میراثی و گردشگری یزد، گنجایش‌های فرهنگی این شهر برای کسب برند پایتخت فرهنگی کتاب ایران و روستای دوستدار کتاب را قابل تأمل دانست.
«محمدعلی طالبی» بیان کرد: از ابتدای دولت تدبیروامید گسترش فرهنگ کتابخوانی جزو اولویت‌های دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد قرار گرفت و همراهی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان نیز باعث امیدواری و برنامه‌ریزی برای کسب جایگاه فرهنگی درخور شایستۀ استان شد.
وی افزود: انتخاب یزد به‌عنوان پایتخت فرهنگی کتاب ایران در چشم‌انداز استان قرار دارد و برای تحقق این مهم اراده و همّت میان دستگاه‌های اجرایی استان و تشکل‌های اجتماعی ایجاد شده است.
طالبی با تأکید به نقش دانش‌آموزان در ترویج فرهنگ مطالعه، اظهار امیدواری کرد: استان یزد بتواند از عواید انتخاب یزد به‌عنوان پایتخت کتاب ایران بهره‌مند شود زیرا این استان مهد عالمان و بزرگان دینی و علمی است، از تمدنی درخشان برخوردار است و بیش از بیست سال در کنکور سراسری صدرنشین بوده است.
وی با ذکر خاطره‌ای از مطالعۀ فرزندش، گفت: پسرم در نبود تلفن همراه به سراغ کتابخانۀ من رفته و مطالعۀ کتابی با عنوان زندگی‌نامه را پیش گرفته بود و این اتفاق برای من حاکی از این است که اگر از درگیری و استرس مطالعۀ کتاب‌های درسی و تکنولوژی‌های وقت‌گیر دور شویم و برای تحقق آن فرهنگسازی کنیم، گام بزرگی برای ترویج فرهنگ مطالعه در استان برداشته‌ایم.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه یزد یکی از شهرهای پایدار جهان و باعث افتخار همۀ ایرانیان است، گفت: دربارۀ پایداری شهرها مطالعات بسیاری انجام شده است و در این میان محوری‌ترین عامل برای پایداری فرهنگ است.
«علی اصغر سیدآبادی» ادامه داد: توسعۀ کتاب فقط رویکرد علمی نیست بلکه میراث همۀ حوزه‌های بشری است که می‌تواند منشأ اقتصاد و سیاست نیز باشد.
سیدآبادی به سه طرح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از سه سال گذشته برای ترویج آن تکاپو شده، اشاره و تصریح کرد: نگاه کشور به این طرح‌ها بر اساس عملکرد شهرها در گذشته نیست، بلکه هدف ارزیابی برنامه‌های شهرها برای ترویج فرهنگ مطالعه است.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: مهمترین هدف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این جشنواره مشارکت همه‌جانبۀ بخش دولتی، خصوصی و مردمیِ شهرها در ترویج فرهنگ مطالعه است.
وی با بیان اینکه دخالت و تأثیر نهادهای مردمی در برنامه‌ها از عوامل مؤثر در انتخاب شهرهای برتر در جشنوارۀ کتاب است، افزود: گاهی احیاکردن ظرفیت‌ها نیازی به منبع مالی ندارد و در شهر یزد نیز لازم است دستگاه‌های میراث‌فرهنگی، آموزش‌وپرورش، مسکن و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، کانون مساجد، شهرداری و سایر نهادهای مرتبط با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی و بخش مردمی تعامل کنند.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه تمرکز وزارت‌خانه بر انسجام برنامه‌های شهرها و نه حمایت از آنهاست، به عواملی که مانع از کسب برند پایتخت فرهنگی کتاب ایران از سوی برخی شهرها مانند یزد شده است پرداخت و تأکید بر کمّی‌نویسی برنامه‌ها به‌جای کیفی‌نویسی، ضعف در طرح ایده‌ها و موانع سیاسی و اجتماعی را از جمله این عوامل نام برد.
سیدآبادی خواستار تشکیل ستاد برنامه‌ریزی در استان با تأکید بر حضور صاحبان صنایع، ناشران، کتابفروشی‌ها و از این دست اقشار شد و گفت: تأثیر تعامل همه‌جانبه در این امر خروج از تصمیم‌گیری دولتی در حوزۀ کتاب و کتابخوانی، افزایش مشارکت میان‌دستگاهی و تمرکززدایی نظام تصمیم‌گیری است.
وی با اشاره به اجرای طرح باشگاه کتابخوانی در برخی شهرها بر لحاظ شدن رویکرد بومی در برنامه‌های ترویج کتابخوانی تأکید کرد و از دستگاه‌های استان خواست استفاده از طرح‌های خلاقانه را مبنای فرهنگ مطالعۀ استان قرار دهند.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: شناسایی و معرفی روستاهای نمونه، انتقال تجربه‌ها و شبکه‌سازی آنان در سطح کشور از مزایای انتخاب روستای دوستدار کتاب است.
وی در پایان سخنانش با اشاره به همه‌جانبه و مردمی بودن فعالیت‌های ترویجی در حوزۀ فرهنگ کتابخوانی گفت: روستای ابراهیم‌آباد بخش شمسی اشکذر یکی از روستاهای نمونۀ کشور بود که در نمایشگاه کتاب امسال غرفه داشت و به شدت مورد استقبال قرار گرفت که فقط حضور این روستا و نه عوامل دخیل دستگاهی باعث این استقبال شده بود.
«مجید جوادیان زاده»مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در این جلسه به ویژگی‌های یزد برای کسب برندهای مرتبط با کتابخوانی اشاره کرد و ادامه داد: سرانۀ فضای کتابخانه‌های یزد در آستانۀ ریشه‌کنی بی‌سوادی و رتبه‌های برتر یزد در کنکور سراسری از عواملی بوده که باعث شده است مسئولان استان برای برجسته کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در یزد تلاش کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز با بیان اینکه حضور فعال استان یزد در طرح‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی در دو سال گذشته به جایگاه یزد در کسب برندهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته روستاهای استان یزد به‌ویژه روستای ابراهیم‌آباد شمسی به‌عنوان روستای برتر دوستدار کتاب انتخاب و یزد هر دو سال جزو پنج شهر برتر پایتخت کتاب تقدیر شده است.
«علی غیاثی ندوشن» افزود: هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی است و این طرح‌ها بهانه‌ای برای نهادینه‌شدن فرهنگ مطالعه در میان یزدی‌ها است.
وی خبر از برگزاری طرح استانی روستای دوستدار کتاب در سال‌جاری داد و خاطرنشان کرد: یزد برای برای کسب عنوان این طرح و نیز دو طرح پایتخت کتاب ایران و روستای دوستدار کتاب اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه تشکل‌های اجتماعی و مسئولان مرتبط کرده است.
گفتنی است در این جلسه پیشنهادهایی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در استان ارائه و بر تعامل بخش دولتی و خصوصی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و سازمان‌های مردمی برای کسب برند «یزد، پایتخت فرهنگی کتاب ایران» تأکید شد.