Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزدباما:یادداشتی از محمد رضا امیر خانی درباره مرحوم استاد هاشم ارکان

پایگاه خبری یزد باما : یادداشتی است از محمد رضا امیر خانی درباره مرحوم استاد هاشم ارکان بازیگر توانا تئاتر ،سینما ،تلویزیون و کارشناس تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالهایی نه چندان دور که در ادامه می خوانید :

به نام هستی بخش
“یادی از هاشم”
استاد هاشم ارکان فارغ ‏التحصیل دانشکده ‏ى هنرهاى زیبا دراماتیک دانشگاه تهران بود. وى  در سال 1321 در یزد پا به عرصه گیتی نهاد .کار هنرى خود را با نوشتن و بازیگرى و کارگردانى براى تئاتر در یزد آغاز کرد. بعدها نمایش ‏هایى را در تهران به روى صحنه آورد. از جمله نمایش‏ هاى او مى توان به «کفتارها» اشاره کرد که هم در یزد و هم در تهران اجرا شد. در تلویزیون در مجموعه ‏هاى تلویزیونى «دلیران تنگستان» (همایون شهنواز) و «سربداران» (محمدعلى نجفى) ایفاى نقش کرد. وى همچنین بازیگر تعدادى فیلم کوتاه از جمله «بأو» (فتحعلى اویسى)، «قلق» (پرویز امیر افشارى) و «کبوتر» (على‏اصغر عسگریان) بود عباس کیارستمى از او به عنوان بازیگر در دو فیلمش «لباس براى عروسى» (1355) و «گزارش» (1356) استفاده کرد. آخرین فیلمى که بازى کرد «سربلند» (فتحعلى اویسی) بود که پس از «روز واقعه» (شهرام اسدى) در آن ظاهر شد. هاشم ارکان  از سال 61 به زادگاهش یزد آمد  و به مدت 13 سال کارشناس هنرهای نمایشی این دیار بود. در شانزدهم آبانماه یکهزار و سیصد و هفتاد و چهار شمسی در سن  53  سالگى به دلیل سکته‏ ى قلبى درگذشت.
این کمترین  افتخار شاگردیش را داشتم و بسیار از او آموختم. اموختم که هنر دریاست و هر چه از ساحل دورتر بروی به انتهایش نمی رسی….
روحش شاد و یادش گرامی باد.
و من الله التوفیق.
محمدرضاامیرخانی.